Wikia

AlphaJet.jpg

Belgische Dassault/Dornier Alpha Jet E.

De Alpha Jet, die ontstond op basis van de Breguet Br.126 en de Dornier P.375, is een schouderdekker met een getrapte tandemcockpit. Het toestel werd in eerste instantie geleverd aan Frankrijk en West-Duitsland met aanzienlijke onderlinge verschillen in uitrusting. De Luftwaffe wilde een vervanger van de Fiat G.91 R/3 in de lichte grondaanvalsrol, Frankrijk wenste een voortgezette trainer.

Alpha Jet operationeelEdit

De eerste Alpha Jet E (Ecole, school) van de Franse productielijn vloog voor het eerst op 12 april 1978 en werd nadien aangeduid als de Alpha Jet Close Support Version. Vanaf eind 1992 werden de laatste Duitse exemplaren afgeschaft. Er gingen er vijftig naar Portugal. De andere toestellen gingen in de mottenballen. In 1999 besloot Thailand vijftig stuks te kopen, maar halveerde dat aantal later. Groot-Brittannië kocht er twaalf voor experimentele doeleinden.

In 1980 begon het werk aan de Alpha Jet Alternative Close Support Version, die voor het eerst vloog op 9 april 1982. Naast een lichte aanvals- en anti-helikoptertaak was de nieuwe versie geoptimaliseerd voor de rol van primaire jagertrainer. Klanten voor deze variant waren Egypte (Alpha Jet MS2) en Kameroen. Net als met de Alpha Jet MS1 trainer ontving Egypte de eerste vier MS2 toestellen van Dassault en bouwde de overige elf ten dele zelf.

Varianten die het prototypestadium bereikten, maar niet in productie gingen, waren de Alpha Jet NGEA en de Alpha Jet 3. De Alpha Jet NGEA (Nouvelle Génération Ecole/Appui), later Alpha Jet 2 genaamd, was een variant van de Alpha Jet MS2 en had naast nieuwe avionica een voorziening voor het gebruik van de Magic 2 AAM en sterkere Larzac 04-C20 motoren. De Alpha Jet Advanced Training System (later Lancier genaamd) werd ontwikkeld op basis van de MS2 en had een gewijzigde cockpit met het oog op missietraining met sensors als de Agave of Anemone radar, FLIR, laser, video en ECM-systemen, plus geavanceerde wapens.

VariantenEdit

  • Alpha Jet A: Aanvalsversie gebruikt door Duitsland.
  • Alpha Jet E: Trainerversie gebruikt door Frankrijk en België.
  • Alpha Jet 2: Verdere ontwikkeling van de Alpha Jet E voor grondaanvallen. Dit toestel werd de Alpha Jet NGEA genaamd.
  • Alpha Jet MS1: Nabij-steun versie geassembleerd in Egypte.
  • Alpha Jet MS2: verdere ontwikkeling met nieuwe avionica, motor, andere AA missiles en cockpit.
  • Alpha Jet ATS: Versie met multi-functionele controlesystemen. Ook Alpha Jet 3 genaamd.
  • FMA IA 63 Pampa: Argentijnse versie gebaseerd op de Alpha Jet.
Specificatie: Dassault/Dornier Alpha Jet E
Type: Lichte trainer en aanvalsvliegtuig.
Bouwfirma: Dornier Flugzeugwerke / Dassault-Breguet.
Eerste vlucht Oktober 1973.
In productie: 1973 - 1984.
Afmetingen: Lengte: 11,75 m ; Hoogte: 4,19 m ; Spanwijdte: 9,11 m ; Vleugeloppervlak: 17,5 m².
Gewicht: Leeg: 3345 kg ; Max. Startgewicht: 8000 kg.
Motor(en): 2x SNECMA/ Turboméca Larzac 04-C6 motoren van 13,24 kN.
Prestaties: Snelheid: 1000 km/u ; Vliegbereik bij een lo-lo missie met vier bommen van 227 kg: 425 km ; Max bereik: 2940 km ; Plafond: 14.630 m.
Bewapening: Voorziening voor pod onder de buik met 30-mm DEFA (Alpha Jet A 27-mm Mauser) kanon, maximale externe lading van 2500 kg aan vijf ophangpunten, geschutspods, bommen, geleide en ongeleide raketten, tanks, ECM-pods of een verkenningspod.
Gebruiker(s): België, Kameroen, Canada, Ivoorkust, Egypte, Frankrijk, Duitsland, Marokko, Nigerië, Portugal, Qatar, Thailand, Togo, Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki