Wikia

Het is wellicht ironisch dat kort nadat het moderne slagschip zijn definitieve vorm als oorlogsschip met alleen zwaar geschut had bereikt, namelijk met de HMS Dreadnought
First airplane takeoff from a warship.jpg

Eugene B. Ely stijgt op van de Uss Birmingham op 14 november 1910.

die in 1906 werd besteld, het wapen dat het slagschip overbodig zou maken zijn intrede deed. Het eerste motorvliegtuig, de Wright Flyer I, had in december 1903 een vlucht gemaakt, en het vliegtuig had een steeds realistischere uitvoering gekregen vanaf 1905, het jaar waarin de gebroeders Wright hun Flyer III testten. Er volgde een hiaat van drie jaar, waarin de Wrights niet vlogen en hun concurrenten weinig meer presteerden dan onbeholpen waggelingen in de lucht, maar vanaf 1908 begon de luchtvaart zich steeds sneller te ontwikkelen. Rond 1910 werd het vliegtuig gezien als praktisch voertuig dat mogelijk, met de nodige ontwikkeling, voor leger- en marinedoeleinden kon worden gebruikt.

Voor de marine leek het watervliegtuig, zowel in de vorm van vliegboot als drijvend vliegtuig, op korte termijn de betere mogelijkheden te bieden, maar die vliegtuigen stonden nog in de kinderschoenen in vergelijking met landvliegtuigen. Men zag echter al snel in dat een vloot die ver van land opereert, of zonder hulpschip dat watervliegtuigen kan laten opstijgen en ophalen, niettemin kon profiteren van luchtsteun. Nu moest men alleen uitvinden hoe je een vliegtuig het best kon laten opstijgen en weer ophalen, hetzij een landvliegtuig met landingsgestel of een watervliegtuig op een onderstel met wielen.

Het opstijgen van een vliegtuig was het eenvoudigst te realiseren. Op 14 november 1910 steeg Eugene B. Ely, een testpîloot van Curtiss, als eerste ter wereld op vanaf een schip bij Hampton Roads, Virginia. Het schip in kwestie was de lichte kruiser USS Birmingham van de Amerikaanse marine, die was uitgerust met een schuine helling over de stevenplaat.Het schip moest tegen de wind in varen om het Ely makkelijker te maken op te stijgen in zijn Curtiss D]]-tweedekker, maar de ongeduldige piloot gaf de opdracht zijn vliegtuig los te laten nadat het schip het anker had gelicht maar nog op stoom moest komen. De helling was slechts 25 m lang en de Curtiss D had nog geen vluchtsnelheid bereikt toen het vliegtuig op 11,25 m boven het water de voorste rand van de helling passeerde, op de zee afdook en zelfs het oppervlak raakte op het moment dat Ely vluchtsnelheid bereikte. De duik had de propeller beschadigd, maar Ely wist 4 km met de Curtiss D te vliegen en veilig te landen bij Willoughby Spit.

Dit was de helft van wat nodig was, en men richtte zich nu op een methode om het vliegtuig te laten landen. Eind 1910 werd de pantserkruiser USS Pennsylvania van de
Ely landing 1911 h01385.jpg

Eugene B. Ely land op het platform van de USS Pennsylvania, 18 januari 1911.

Amerikaanse marine aangepast voor gebruik bij landingsexperimenten. Boven het achterdek en de geschutkoepels van het schip werd een houten platform (36,6 m lang, 9,75 m breed) opgericht. Dit platform had een schuine achterzijde en liep zelf omhoog naar de opbouw en achtermast. Het werd uitgerust met een verbeterd remsysteem van kabels die tussen zandzakken van 45 kilo werden gespannen. Terwijl het schip op 18 januari 1911 voor anker lag in San Francisco Bay, steed Ely op vanaf het Presidio Field bij San Francisco in een militaire tweedekker, de Curtiss D-IV, en naderde de voor anker liggende Pennsylvania bij de achtersteven. Ely landde voor de wind op het platform en kwam tot stilstand, na 9,1 m te zijn doorgeschoten, voordat hij bleef hangen in de twaalfde en volgende remkabels. Na een lunch met de scheepsofficieren steeg Ely weer op vanaf de pantserkruiser en keerde terug naar het vliegveldje waar hij eerder die ochtend was vertrokken. De volgende stap voor zeevliegtuigen kwam met de eerste vlucht vanaf een varend schip, en hierbij werd de fakkel overgedragen aan het Verenigd Koninkrijk. Luitenant Charles R. Samson was de verantwoordelijke officier. Hij was de eerste marineofficier die vanaf een schip opsteeg, te weten in een Short S27-tweedekker vanaf het pre-dreadnought slagschip de HMS Afrika, officieus in december 1911 en officieel op 10 januari 1910. Bij de vlootschouw van 4 mei 1912 voor de kust van Portland steeg Samson op in een amfibische Short-tweedekker vanaf het boegplatform van een ander pre-dreadnought slagschip, de HMS Hibernia,
H63030.jpg

De HMS Argus was het eerste echte vliegdekschip.

terwijl het schip 10,5 knopen voer. In oktober 1912 werd Samson de bevelvoerende officier van de marineafdeling van het Royal Flying Corps dat, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog in augustus 1914, uitgroeide tot de luchtvaartdienst van de Royal Navy.

Het laatste en moeilijkste probleem was het landen van een vliegtuig op een varend schip, en hierbij namen de Britten opnieuw het voortouw. 's Werelds eerste echte vliegdekschip wxas de lichte slagkruiser HMS Furious, vanaf mei 1917 aangepast tot vliegdekschip met de vervanging van de voorste 457-mm geschutkoepel door een licht platform en hangar. Zo kon het schip vier zeevliegtuigen en zes Sopwith Pup-landvliegtuigen inschepen. Squadronleider H. Dunning was de hoogste luchtmachtofficier. Op 2 augustus 1917 vloog Dunning naast de Furious, die 26 knopen voer in tegenwind van 21 knopen, in een Pup uitgerust met handgrepen. Zodra hij dezelfde snelheid van de Furious had bereikt, gleed hij zijwaarts naar het dek, waar het wachtende team de handgrepen pakte en het vliegtuig neerhaalde. Slechts vijf dagen later kwam Dunning om het leven toen hij een vergelijkbare manoeyvre maakte, maar de motor van zijn vliegtuig afsloeg en hij over de zijkant schoof.

Er moesten nog veel horden worden genomen, maar vluchten met boordvliegtuigen werden mogelijk met de komst van de HMS Argus in 1918 als 's werelds eerste gladdekvliegschip. Bij de HMS Argus konden vliegtuigen aanvliegen op het achterschip en landen op een vrij vliegdek van 172 m lang.

Around Wikia's network

Random Wiki