Wikia

Rooivalk 01

No.16 Squadron van de Zuid-Afrikaanse luchtmacht (SAAF) is de enige eenheid die op reguliere basis met de Rooivalk vliegt. Pogingen om exportafnemers te vinden zijn tot dusver op niets uitgelopen.

De Denel Rooivalk ('rode torenvalk'), het voormalige Atlas, is het eerste operationele resultaat van een ontwikkelingsprogramma dat in 1981 werd opgestart rond een in eigen land vervaardigde Zuid-Afrikaanse aanvalshelikopter. Het programma had aanvankelijk betrekking op de XH-1 Alpha en XTP-2 Beta helikopters als concept- en testtoestellen.

Het uiteindelijke Rooivalk-prototype droeg in eerste instantie de benaming XH-2 (Experimental helicopter No.2) en maakte zijn eerste vlucht op 11 februari 1990. Het type werd later omgedoopt tot CSH-2 (Combat Support Helicopter No.2) en weer later tot XDM (Experimental Development Model). Een tweede prototype, de ADM (Advanced Development Model), vloog kort hierop voor de eerste maal en was gericht op het evalueren van de avionica en wapensystemen. Hoewel de Rooivalk eruit ziet als een geheel nieuwe machine, is hij gebaseerd op een afgeleide van de Aérospatiale Puma. Beide toestellen hebben dezelfde motoren (hoewel die van de Rooivalk iets opgewaardeerd zijn) en hoofdrotoren.

De getrapte tendemcockpit voor de piloot en copiloot/-boordschutter (respectievelijk achter en voor zittend) hebben een dubbele stuurinrichting, drie CRT-displays en een HUD in beide cockpits. Een giro-gestabiliseerde geschutskoepel in de neus herbergt een automatisch doelopsporingssysteem met een laserafstandsmeter, FLIR en TV-camera. De beide bemanningsleden hebben een op de helm gemonteerd vizier.

In dienstEdit

De standaard productie-Rooivalk, waarvan de Zuid-Afrikaanse luchtmacht (SAAF) er in eerste instantie twaalf besteld heeft, wijken in verschillende opzichten af van de prototypes. Deze belangrijke verschillen zijn de infrarood uitlaatonderdrukking en de vergrote kin waarin zich de avionica en munitie bevinden. Ook kunnen er op deze vergrote voorzijde twee externe zitplaatsen worden aangebracht, zodat de Rooivalk bemanningsleden van een neergehaalde helikopter kan oppikken, of soldaten van de special forces kan vervoeren, No.16 Squadron, de eerste Rooivalk-eenheid van de SAAF, ontving zijn eerste AH-2A (zoals de helikopter nu officieel in dienst heet) in mei 1999 en de leveringen uit de eerste order werden in april 2003 voltooid. Twee van de helikopters zijn opgewaardeerd naar de Block 1E configuratie met de mogelijkheid voor het voeren van Mokipa geleide antitankraketten en Mistral luchtafweerraketten.

LinksEdit

Specificatie Denel Rooivalk.
Type: Tweezits aanvalshelikopter.
Bouwfirma: Denel (voorheen Atlas)
Eerste vlucht: 1990.
In dienst: 1999.
Afmetingen: Lengte (met draaiende rotoren):18,73 m ; Hoogte: 5,19 m ; Diameter hoofdrotor: 15,58 m ; Schijfoppervlak hoofdrotor: 190,64 m².
Gewicht: Leeg: 5910 kg ; Max. startgewicht: 8750 kg.
Motoren: Twee Atlas Topaz (lokaal opgewaardeerde Turboméca Makila 1A2) turboshaft motoren van 1491 kW (1904 pk) elk.
Prestaties: Max. snelheid: 309 km/u ; Plafond: 6100 m ; Klimvermogen: 13,3 m/sec ; Bereik: 740 km (1335 km met externe brandstof).
Bewapening: 1x F2 20-mm kanon ; 1563 kg aan afwerpbare wapenlading.
Aantal gebouwd: 12.
Gebruiker(s) Zuid-Afrika.

Around Wikia's network

Random Wiki