Wikia

Deutschland klasse
AGS

Admiral Graf Spee

Type

Panzerschiffe (Geclasseerd door de geallieerden als vestzakslagschip)
Land van herkomst Duitsland
Bouwfirma Deutsche Werke en Reichsmarinewerft in Kiel en Wilhelmshaven
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1929 / 1933-1936 / 1933-1945
Gebruiker(s) Reichsmarine en Kriegsmarine
Specificatie (Admiral Graf Spee)

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 186 m. / 21,3 m. / 5,8 m.
Bepantsering Gordel: 80 mm., dek: 45 mm., torens: 85-140 mm., barbettes: 100 mm.
Bewapening 6x 280-mm SK C/28 kanons, 8x 15 cm SK C/28 kanons, 3x 8.8 cm SK L/45 AA-kanons, 8x 533-mm torpedobuizen
Vliegtuigen voor 1939: Heinkel He 60, na 1939: 2x Arado Ar 196, 1 katapult
Voortstuwing 8x MAN diesels van 41.760 kW (56.000 as-pk) naar twee schroefassen
Waterverplaatsing 12.100 ton standaard, 16.200 volbeladen
Snelheid/Bereik 28,5 knp / 16.300 zeemijlen
Bemanning 619 (na 1935: 951 tot 1150

Einde

Zie tekst.

Tot 1934 was Duitsland gehouden aan de bepalingen van het Verdrag van Versailles, dat stelde dat geen oorlogsschepen van meer dan 10.000 ton mochten worden gebouwd. Om binnen die beperkingen een maximale slagkracht te verwezenlijken, moesten de ontwerpers zorgvuldig balanceren tussen de tegengestelde eisen van snelheid, bewapening en bepantsering. Bovendien was een grote actieradius vereist om een lange guerre de course tegen Frankrijk en Groot-Brittannië te kunnen volhouden. De drie schepen van de Deutschland klasse werden uitgerust met acht diesels en twee schroefassen, een zuinige en flexibele voortstuwing. Elektrisch lassen bespaarde 15% op het gewicht ten opzichte van de gebruikelijke klinknageltechniek, zodat de bepantsering en bewapening zwaarder konden worden gemaakt. Ondanks alle toegepaste gewichtsbesparingstechnieken overschreden de schepen alledrie de gestelde limieten. Ze vormden de nieuwste exponent van het concept van de pantserkruiser. Ze waren sneller dan enig slagschip en zwaarder bewapend dan enige kruiser. Net als andere pantserkruisers waren ze echter kwetsbaar voor slagkruisers. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog verschenen bovendien nieuwe snelle slagschepen ten tonele die eveneens in staat waren om deze kruisers te onderscheppen.

Tot 1940 werden de schepen officieel geclassificeerd als Panzerschiffe, maar de geallieerden spraken van vestzakslagschepen. Na de ondergang van de Admiral Graf Spee kort na de Slag op de Rio de la Plata werden de overige twee geclassificeerd als zware kruisers. De Admiral Scheer beleefde een korte maar succesvolle carrière als raider en verwierf een grimmige faam toen hij de bewapende koopvaardijkruiser Jervis Bay tot zinken bracht. Hij bereikte op zijn omzwervingen de Indische Oceaan, hield tal van Britse oorlogsschepen aan het werk en stuurde konvooischema's in de war. De Deutschland werd na het échec van de Graf Spee omgedoopt tot Lützow en bracht tot 1942 veel tijd in dok door na tweemaal te zijn getorpedeerd. De bekendste actie van het schip was de mislukte konvooiaanval bij de Noordkaap in de nacht van 30 op 31 december 1942. Beide schepen werden door Britse zware bommenwerpers tot zinken gebracht in de laatste paar dagen van de oorlog in Europa.

Schepen van de klasse

Alhoewel de drie schepen tot dezelfde klasse beschouwd worden, zijn er behoorlijke verschillen tussen, met de Admiral Graf Spee de meest geavanceerde en zwaarste.

  • Deutschland/Lützow: De Deutschland was het eerste schip van de klasse. De Deutschland werd later hernoemd naar Lützow, vanwege de connotatie van de naam Deutschland met Duitsland in geval het zou zinken. Het schip bleef relatief dicht bij de thuishavens gedurende de hele oorlog, en zag actie in de Oostzee, waar het Duitse troepen ondersteunde. De Deutschland overleefde tot de laatste oorlogsweken.
  • Admiral Scheer: De Admiral Scheer was het meest succesvolle schip van de klasse. De Admiral Scheer voerde verscheidene missies uit in de Atlantische Oceaan, tot zelfs in de Indische Oceaan. Het voerde onder andere een aanval uit op konvooi HX84, waarbij verscheidene vrachtschepen gezonken werden. In 1945 werd het door de Royal Air Force gebombardeerd in de haven van Kiel, waarbij het kapseisde en zonk.
  • Admiral Graf Spee: De Admiral Graf Spee bracht negen Britse koopvaardijschepen tot zinken (voor een totaal van 50.089 ton) voordat het ingesloten werd door drie Britse kruisers in december 1939. In de daaropvolgende zeeslag beschadigde de Graf Spee de Britse zware kruiser HMS Exeter zodanig dat deze zich moest terugtrekken. Maar de Graf Spee had ook schade opgelopen, en trok zich terug naar Montevideo, waar het op 17 december 1939 door zijn bemanning tot zinken werd gebracht. Kapitein Hans Langsdorff pleegde drie dagen later zelfmoord.

Links