Wikia

Dorchester
Dorchester.jpg

Type

commandovoertuig

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma British Associated Equipment Company
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) - / 1941- ? / -
Gebruiker(s) Brits leger
Specificatie: AEC Dorchester

Gewicht 10.500 kg.
Motor(en) AEC 187 6-cylinder dieselmotor van 95 pk (71 kW)
Prestaties (snelheid / bereik) 60 km/u / 450 km.
Bewapening 1x .303 in. Bren licht machinegeweer
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 7
Gebouwd
Pantser 12 mm

Gebruik (Landen)

Groot-Brittannië

Het eerste commandovoertuig in Britse dienst was de Morris 762 kg. Hij kwam in 1937 in dienst, maar was te klein om echt bruikbaar te zijn. Het volgende voertuig was de 4x4 Guy Lizard die in 1940 in dienst kwam en die heel ongebruikelijk een dieselmotor had, maar ook weer te klein bleek te zijn.

Het commandovoertuig type Dorchester was gebaseerd op het AEC Matador,artillerietrekker/multi-roltruck. chassis. De brandstoftank werd verplaatst en de lier vervangen door een generator voor de radiosets aan boord. Er waren twee types van het voertuig, die aan de buitenkant niet verschilden, de verschillen zaten aan de binnenkant. De Mk.1 had één grote werk- en radioruimte, terwijl de Mk.2 een aparte radioruimte had. Er waren ook twee verschillende versies van elk type, de LP (low power) en de HP (high power). De LP had radio's van het type 19 met LP- en HP-sets. Het HP-voertuig was uitgerust met een RCA-(kristalradioversterker) ontvanger en een type 19 set. De vroege versies van het voertuig hadden een luifel die, uitgerold, met zijkanten eraan een vergrote werkruimte vormde. Latere versies hadden een complete tent. De normale bemanning was zevenkoppig, een chauffeur, twee radiotelefonisten en vier officieren.

Het Afrika Korps maakte in juli 1941 drie Dorchesters buit. Twee ervan werden aan Rommel gegeven als mobiel hoofdkwartier, hun officiële Duitse naam was Mammute. Rommels voertuigen werden Max en Moritz genoemd en kwamen pas na de overgave van de Duitse en Italiaanse legers in Tunesië weer in Britse handen.

Een nieuw, groter voertuig op het AEC 6x6-chassis ging begin 1945 in productie. Tussen 1941 en 1945 bouwde men in totaal 380 4x4 Dorchester commando voertuigen, die in Noord-Afrika, Italië en Noord-Europa dienst deden.

Around Wikia's network

Random Wiki