Wikia

800px-USS Essex CV-9 broadside dazzle 1944.jpg

De USS Essex volgestouwd met vliegtuigen.

De schepen van de Essex-klasse zijn de meest kosten-effectieve en meest succesvolle vliegdekschepen die ooit zijn gebouwd. De specificatie ervoor, die in juni 1939 werd uitgeschreven, behelsde een verbeterde Yorktown-klasse met een waterverplaatsing van 7000 ton meer om het schip zwaarder te kunnen pantseren, beter te bewapenen, sneller te maken en bovenal een grotere capaciteit voor vliegtuigbrandstof te geven. Met meer dan 6300 ton stookolie aan boord bedroeg het bereik van het schip 27.500 kilometer bij 20 knp snelheid. Het schip had 690 ton vliegtuigbrandstof en 220 ton munitie aan boord. De 'Essex'-klasse kon evenveel vliegtuigen meenemen als de 'Yorktown'-klasse, maar dat waren er in de praktijk veel meer. De nominale sterkte bedroeg 82 stuks, maar in 1945 konden maar liefst 108 vliegtuigen van de nieuwste types worden meegenomen.

Er werden in 1940 elf stuks van deze klasse besteld. Tijdens de oorlog liepen er nog 13 van stapel. Ze werden in een extreem korte tijd gebouwd; de USS Essex (CV-9) werd in 20 maanden afgeleverd. Voor de zusterschepen was in oorlogstijd slechts 17,5 maand nodig.

Ten strijdeEdit

Het naamgevende schip, de USS Essex, bereikte in mei 1943 de Stille Oceaan. Tegen die tijd was de US Navy al aan de winnende hand, maar het schip was als onderdeel van de Fast Carrier Task Force niettemin betrokken bij zware gevechten, tezamen met de USS Enterprice en de USS Saratoga, plus de lichte vliegdekschepen van de Independence-klasse. In het voorjaar van 1944 werd de Essex een tijdlang uit de vaart genomen voor een snelle modernisering, maar was op tijd terug bij Task Group 12.1 voor de aanval op de Marcus-eilanden. Later werd de Essex ingedeeld bij de beroemde Task Group 38.3 van Task Force 38. Op 25 november 1944 werd het schip tijdens de landingen op Leyte in de bakboordtank getroffen door een kamikaze. Er vielen 15 doden en 44 gewonden en het schip ging in dok voor herstelwerk. Binnen drie weken was het schip echter alweer inzetbaar.

In 1945 keerde de Essex terug naar TF 38 en nam deel aan de aanvallen op Lingayen, Formosa, de Sakishima Gunto en Okinawa. Ingedeeld bij Task Force 59 was de Essex betrokken bij de laatste aanvallen op Japan en behoorde tot de enorme vloot die zich in de Baai van Tokio verzamelde toen Japan in augustus formeel capituleerde. Na zijn terugkeer werd de carrier voor het eerst grondig hersteld en ging in reserve.

Capabel en robuustEdit

Het ontwerp van de 'Essex'-klasse bleek achteraf ideaal te zijn voor de activiteiten van de US Navy in de Stille Oceaan. Het type was uiterst zeewaardig en had het bereik dat nodig was voor de enorme afstanden die het moest afleggen. Ook voor de vliegtuigen had het schip meer dan genoeg brandstof aan boord. Hoewel het schip nog open hangardekken had, bleek het buitengewoon robuust te zijn. Tijdens de eerste 14 maanden dat de klasse operationeel was, werden slechts drie schepen door vijandelijke acties beschadigd. Afgezien van de USS Franklin (CV-13) die pas na de oorlog weer inzetbaar was, keerden ze allemaal na het incasseren van zware schade terug op het strijdtoneel.

Specificatie USS Essex (CV-9)
Type: Vliegdekschip van de 'Essex'-klasse.
Bouwfirma: Newport News Shipbuilding.
Kiel gelegd: 28 april 1941.
Te water: 31 juli 1942.
In dienst: 31 december 1942-15 januari 1951.
Waterverplaatsing: 27.100 ton standaard ; 33.000 ton volbeladen.
Afmetingen: Lengte: 267,21 m ; Breedte midscheeps: 45 m ; Diepgang: 8,69 m.
Bepantsering: Gordel: 64-102 mm ; Vliegdek: 38 mm ; Hangardek: 76 mm ; Hoofddek: 38 mm ; Torens en barbettes: 38 mm.
Voortstuwing: 8 boilers ; 4 Westinghouse stoomturbines van 111.900 kW (150.000 as-pk) ; 4 schroefassen.
Snelheid: 33 knopen (61,1 km/u).
Bewapening: 4x dubbele 5-inch (127-mm) 38 AA-kanonnen ; 4x enkele 5-inch (127-mm) 38 AA-kanonnen ; 8x vierloops 40-mm 56 AA-kanonnen ; 46x enkele 20-mm 78 AA-kanonnen
Vliegtuigen (1943): 6 jagers ; 38 duikbommenwerpers ; 18 torpedobommenwerpers.
Bemanning: 2600.
Verdiensten: Presidential Unit Citation ; Navy Unit Commendation ; Navy Meritorious Unit Commendation.
Einde: Op 30 juni 1969 werd ze uit dienst genomen, ze werd geschrapt van de dienstlijst in juni 1973 en verkocht als schroot in juni 1975..

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki