Wikia

FAUN FS 42.75/42
FAUN

FAUN FS 42.75/42 trekt een Krupp Tieflader TISA56 beladen met een Leopard II

Type Tanktransporter
Land van herkomst Duitsland
Bouwfirma Tadano Faun GmbH
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst)
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht (leeg/geladen) 37.700 kg. / 94.500 kg.
Motor(en) Deutz 12-cilinder luchtgekoelde dieselmotor van 390 kW (523 pk.)
Prestaties (snelheid / bereik) 72 km/u (zonder trailer) / 700 km.
Bewapening geen
Doorwaaddiepte 0,5 m.
Hellingshoek 50 %
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 1 + 3
Gebouwd
Gebruik (Landen) Duitsland

De FAUN FS 42.75/42 8x6-truck is een verdere ontwikkeling van de [FAUN SLT 50-2]] 8x8-truck. Van die laatste werden 328 exemplaren geleverd aan het toenmalige West-Duitse leger. Tegen 1980 had het voertuig een zesassige oplegger van Krupp.

De SLT 50/2 is in Duitsland ook bekend als de Elefant. Het type wordt gebruikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld Duitslands belangrijkste gevechtstank, de Leopard II, maar ook van ander zwaar materieel van het Duitse leger.

De geloten cabine met twee deuren bevindt zich geheel voorop de trekker, achter een platte voorruit met drie grote ruitenwissers. Hij heeft een dakluik waarop een 7,62-mm machinegeweer bevestigd kan worden. Dit biedt het voertuig en zijn lading een minimale zelfverdediging. De cabine heeft verwarming, die ook werkt als de Deutz hoofddieselmotor uitstaat. Zo kan de bemanning warm blijven zonder dat de enigszins luidruchtige en ruim brandstofverbruikende hoofdmotor hoeft te lopen. Deze motor is gekoppeld aan een ZF-transmissie met koppelomvormer.

Direct achter de cabine zit een lier. Deze kan beschadigde of uitgeschakelde voertuigen op de oplegger trekken. De truck is ontworpen om met oplegger gebruikt te worden. Het bruto combinatiegewicht (truck, oplegger en lading) bedraagt maar liefst 95.000 kg.

De ophanging aan voor- en achterzijde bestaat uit halfelliptische bladveren en telescopische schokdempers. De voorste twee assen hebben stuurbekrachtiging. Elke as heeft twee wielen met banden met veel grip. Standaard zijn de eerste, derde en vierde as aangedreven, maar er is ook een versie met volledige 8x8-aandrijving op alle vier de assen. De hoofdremmen hebben een gescheiden circuit. Ook heeft de trekker een pneumatisch werkende parkeerrem.

Links