Wikia

EB-10Aug07-TERRIERnewEASOversize-1

Een FV 180 aan het werk.

De FV180, werd ontworpen door het Military Engineering Experimental Establishment in opdracht van de Royal Engineers die behoefte hadden aan een voertuig dat de kenmerken van een pantserwagen combineerde van een schovel. Ooit werkten Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië samen aan zo'n type, maar de landen gingen hun eigen weg. Er werden eind jaren zestig twee testvoertuigen gebouwd door de Royal Ordinance Factory in Leeds, en deze werden in 1973-1974 gevolgd door zeven prototypes. In 1975 werd de CET in dienst genomen door de Royal Engineers, en er werden tussen 1977 en 1981 door de Royal Ordinance Factory te Nottingham 141 voertuigen gebouwd die in 1978 in dienst kwamen. In 1984 plaatste India een order voor een aantal voertuigen.

De CET kan een grote variëteit aan taken uitvoeren, zoals het ophalen van beschadigde of buiten gevecht gestelde voertuigen (vooral op oversteekpunten bij rivieren), het graven van vuurposities, het opruimen van obstakels, het prepareren van rivieroevers, enz. Het voertuig wordt gewoonlijk gereden met zijn hydraulische bak aan de achterkant. Deze bak kan voor normale grondverplaatsing gebruikt worden of als buldozer, of als een grondanker voor de acht ton sterke lier.

RaketankerEdit

Boven op de romp is een zelf-ingravend raketgrondanker gemonteerd, dat afgevuurd wordt als de CET in de modder of in een rivier vast komt te zitten. Het anker raakt de grond op zo'n 90 meter van het voertuig, en de CET kan zichzelf dan met de lier lostrekken. Het voertuig kan water tot een diepte van 1,83 m doorwaden, maar met enige voorbereiding kan het volledig amfibisch gemaakt worden, wat bijzonder handig is voor het oversteken van rivieren. Als de CET drijft, wordt hij voortgestuwd door twee waterstralen aan weerszijden van de romp. Onder de standaarduitrusting bevinden zich onder andere zes rookgranaatwerpers, een bevestiging voor een 7,62-mm machinegeweer voor zelfverdediging en een NBC-systeem,wat het voertuig in staat stelt om in een besmette omgeving te werken. De CET kan het op een aanhanger gemonteerde Giant Viper mijnopruimingssysteem trekken en kan ook aangepast worden voor speciale rollen met een aantal pakketten, waaronder een kraan die aan de bak vastgemaakt wordt, een Class 30 of 60 aluminium wegdeel en een duwboom voor het plaatsen van pontons. De CET werd door de Royal Engineers tijdens de Falklandoorlog en de Golfoorlog voor een groot aantal rollen gebruikt, en delen van het chassis werden gebruikt voor de 122-mm D-30 gemotoriseerde geschut dat door de ROF Leeds was ontwikkeld voor het Egyptische leger. De CET wordt beschouwd als een van de nuttigste voertuigen van de Royal Engineers in de beginjaren van de 21e eeuw.

LinksEdit

Specificatie: FV 180 Combat Engineer Tractor
Type: Multirol pantsergenievoertuig.
Bouwfirma: Royal Ordinance Factory.
Ontwerp: Military Engineering Experimental Establishment.
In dienst: 1975.
Afmetingen: Lengte: 7,54 m ; Hoogte: 2,67 m ; Breedte: 2,9 m.
Gewicht: 18.000 kg.
Motor(en): Een Rolls-Royce C6TFR watergekoelde 6-cilindermotor van 238,6 kW (320 pk).
Prestaties: Topsnelheid op de weg: 56 km/u ; Topsnelheid te water: 8 km/u ; Actiradius: 322 km.
doorwaaddiepte: 1,83 m, of na voorbereiding amfibisch.
Verticaal obstakel: 0,61 m.
Greppel: 2,06 m.
Bemanning: 2.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië (?), Singapore (18), Indië (39).

Around Wikia's network

Random Wiki