Wikia

Fairey Battle Mk I
Battle

Belgische Fairey Battle I (T-66) te Evere

Type

Lichte bommenwerper

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Fairey Aviation Company
Ontwerp Marcel Lobelle
Gebruiker(s) Belgische, Britse, Australische, Canadese, Turkse, Indiase, Zuid-Afrikaanse, Griekse, Ierse en Poolse luchtmacht
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 12,90 m. /16,46 m. / 4,72 m. / 39,20 m².
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 3015 kg / 4895 kg.
Motor(en) Rolls-Royce Merlin I 12-cilinder V-motor van 768 kW (1030 pk)
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 414 km/u (kruissnelheid: 338 km/u) / 7620 m. / 1609 km.
Bewapening 1x 7.7-mm Browning machinegeweer in de stuurboordvleugel, 1x 7.7-mm Vickers K machinegeweer in de achterste cockpit, 454 kg aan bommen
Bemanning 3
Gebouwd 2185
Gebruik (Landen) België, Groot-Brittannië, Canada, Australië, Polen, Turkije, Zuid-Afrika, Ierland, India.

Het prototype van de (toenmalige) Fairey Day Bomber maakte zijn eerste vlucht op 10 maart 1936. In 1935 werd een eerste order geplaatst voor 155 toestellen. De Fairey Battle genoemde lichte bommenwerper was een, op enkele met doek beklede stuurvlakken na, geheel metalen eendekker met vrijdragende vleugels en had een intrekbaar staartwielonderstel, waarvan de hoofdwielen, nadat ze waren ingetrokken, gedeeltelijk naar buiten staken. De romp bevatte in de cockpit stoelen achter elkaar voor de piloot en de schutter, overdekt door een doorlopende cockpitkap. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren er meer dan duizend Battles afgeleverd. In de meidagen van 1940 hebben deze toestellen heroïsche bijdragen aan de strijd geleverd, onder andere bij aanvallen op de bruggen over het Belgische Albertkanaal, waarbij grote verliezen werden geleden. De totale productie bedroeg 2185 toestellen, waarvan er 1156 werden gebouwd door Fairey en 1011 door Austin Motors.

Canada zette vanwege het Commonwealth Air Training Plan grote aantallen Battles in voor trainings- en sleepdoeleinden. De eerste daarvan werden in augustus 1939 afgeleverd aan de Royal Canadian Air Force te Camp Borden. Zij waren de voorhoede van in totaal 739 geleverde exemplaren, waaronder zeven instructie-airframes. De Royal Australian Air Force ontving vier in Groot-Brittannië gebouwde Battles en liet er in Australië zelf driehonderd toestellen assembleren, waaronder dertig doelslepers. Andere klanten waren Belgie (18), in licentie gebouwd dor Avions Fairey, Turkije (29), Zuid-Afrika (190 of meer) en Ierland, dat een in 1941 te Waterford geland toestel interneerde en vervolgens door het Air Corps in gebruik liet nemen.

Tweede WereldoorlogEdit

Bij zijn introductie in 1936 was het een veelbelovend vliegtuig maar toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak al totaal voorbijgestreefd door onvoldoende snelheid en te lichte defensieve bewapening.

Het Duitse leger veroverde op 10 mei 1940 het fort Eben-Emael dat instond voor de verdediging van de bruggen over het Albertkanaal in Kanne, Vroenhoven en Veldwezelt. De bruggen van Veldwezelt, Vroenhoven en Briegden vielen onbeschadigd in de handen van de Duitsers die daardoor hun snelle opmars in België konden verder zetten.

's Anderendaags, op 11 mei, vielen 9 Belgische Fairey Battle's de bruggen te Vroenhoven, Veldwezelt en Briegden aan. Dit zou de enige offensieve actie zijn van het Belgisch Militair Vliegwezen tijdens de 18-daagse veldtocht van 1940. De toestellen, die in vredestijd gestationeerd waren op het vliegveld van Evere, waren in de vroege ochtend van 10 mei inderhaast teruggetrokken naar een noodvliegveld te Aalter. Hun bommen van 50 kg waren te licht om schade aan te richten. Bovendien hadden ze verkeerde ontstekers gekregen. In plaats van tijdontstekers, die toelieten bommen op lage hoogte te lossen om de toestellen maximale veiligheid te bieden, hadden ze gewone contactontstekingen. Hierdoor moesten de bommen van op grotere hoogte afgeworpen worden en moesten de vliegtuigen door het kruisvuur vliegen van de Duitse luchtafweer. Ze slaagden er niet in de bruggen te vernielen. Drie toestellen werden neergehaald door de Belgische luchtafweer die op alles schoot wat vloog. Drie andere werden neergehaald door de Duitse luchtafweer. Slechts drie toestellen keerden naar Aalter terug.

Op 12 mei probeerden 6 Engelse Fairey Battle's het nog eens maar ze werden alle 6 neergehaald door het Duits afweergeschut. Op 14 mei vielen 63 Fairey Battle's van verschillende Britse squadrons de bruggen over de Maas aan bij Sedan in een poging de Duitse opmars te stuiten. Niet minder dan 35 werden naar beneden geschoten.

Op 15 juni werden alle Fairey Battle's teruggetrokken uit Frankrijk. Sinds 10 mei waren er 200 naar beneden geschoten. Van september 1940 af werden ze nog alleen ingezet voor trainingsvluchten en voor het slepen van doelschijven.

De Belgische Fairey BattleEdit

  • T-58: Van 5/III/3Aé (Evere), neergehaald op 11 mei 1940 te s'Herenelderen.
  • T-59: Van 5/III/3Aé (Evere), vernield tijdens een aanval op de vliegbasis Aalter op 19 mei 1940.
  • T-60: 5/III/3Aé (Evere), neergehaald op 11 mei 1940 te Lebbeke.
  • T-61: 5/III/3Aé (Evere), neergehaald op 11 mei 1940 tijdens een aanval op de brug van Vroenhoven.
  • T-62: 5/III/3Aé (Evere), neergehaald op 11 mei 1940 te Koersel (Hasselt).
  • T-63: 5/III/3Aé (Evere), buiten dienst te Evere op 10 mei 1940 en achtergelaten.
  • T-64: 5/III/3Aé (Evere), nam deel aan de aanval op de brug van Vroenhoven op 11 mei 1940, achtergelaten op het vliegveld van Aalter.
  • T-65: 5/III/3Aé (Evere), vernietigd bij een bombardement op 10 mei 1940 te Belsele.
  • T-67: 5/III/3Aé (Evere), vernietigd bij een aanval op het vliegveld van Aalter, op 19 mei 1940.
  • T-68: 5/III/3Aé (Evere), maakte een buiklanding te Schakkelbroek (Herk-de-Stad), na te zijn geraakt door Duits luchtafweer aan de brug van Briegden op 11 mei 1940.
  • T-69: 5/III/3Aé (Evere), crashte tussen Aalter en Eeklo op 8 december 1939.
  • T-70: 5/III/3Aé (Evere), neergehaald op 11 mei 1940 te Vlijtingen, tijdens een aanval op de brug van Vroenhoven.
  • T-71: 5/III/3Aé (Evere), buiten dienst na te zijn geraakt door Duits vuur, vernietigd bij een aanval op het vliegveld van Aalter op 18 mei 1940.
  • T-72: 5/III/3Aé (Evere), buiten dienst en achtergelaten op het vliegveld van Evere op 10 May 1940.
  • T-73: 5/III/3Aé (Evere), buiten dienst, vernietigd bij een aanval op het vliegveld van Aalter op 18 mei 1940

VariantenEdit

  • Fairey Day Bomber: Prototype (K4303)
  • Battle Mk I: Eerste productieversie uitgerust met een Rolls-Royce Merlin I motor.
  • Battle Mk II: Uitgerust met een Rolls-Royce Merlin II lijnmotor van 770 kW (1030 pk).
  • Battle Mk V: Uitgerust met een Rolls-Royce Merlin V lijnmotor.
  • Battle T: Trainingversie, geconverteerd uit de Mk I, II en V-versies.
  • Battle IT: Trainingversie, uitgerust met een geschuttoren in de achterste cockpit.
  • Battle IIT: Een door Canada geconverteerde Mk I met een Wright Cyclone R-1820-G38 motor van 840 pk, als prototype gebruikt met deze motor, in de waarschijnlijkheid dat de Rolls-Royce Merlin motoren niet beschikbaar waren.
  • Battle TT: Doelsleepvliegtuig.
  • Battle TT.Mk I: Laatste productieversie van het doelsleepvliegtuig.

Around Wikia's network

Random Wiki