Wikia

Wpe06259

Een Fairmile 'D' Type MTB in de kustwateren voor de Shetland-eilanden.

Praktijkervaring van voor de Tweede Wereldoorlog leerde dat motortorpedoboten (MTB's) moeite hadden om door een escorte te komen om zijn doel te bereiken, vooral als dat escorte bestond uit de grotere en beter bewapende Duitse boten. Wat nodig was, was een snel, maar zwaarder bewapend type vaartuig om de aandacht van de E-boten ('Enemy boat', vijandelijke boot) af te leiden, om zo de MTB's te dekken zodat deze zich op hun hoofdtaak konden toeleggen. Ook moest de verdediging van kustkonvooien tegen E-boten verbeterd worden wanneer er geen escorte van destroyers was. Een aantal van de bestaande Britse 'Masby' vaartuigen werden herbewapend om ze tijdelijk in deze rol in te kunnen zetten. De Fairmile 'D' Type en de stoomkanonneerboot werden voor de langere termijn ontwikkeld.

Nieuwe rompEdit

De 'D' Type was een stuk groter dan de gemiddelde MTB en had een uniek gevormde romp, waarbij de platte V-sectie overging in een ronde buik aan de voorzijde. De overgang was dusdanig gevormd dat het vaartuig soepel door het water gleed. Deze romp zorgde ervoor dat het type ook in ruige wateren kon opereren zonder op het wateroppervlak te beuken. De brede spiegel bood plaats aan een voortstuwing met vier schroefassen. Hierdoor nam de diepgang af doordat kleinere schroeven konden worden gebruikt. Dit was niet zozeer een gevolg van de ontwerpeisen, als wel de noodzaak om de motoren die destijds beschikbaar waren te gebruiken. De vroege vaartuigen hadden een directe aandrijving voor de schroeven, maar latere vaartuigen hadden reductiekasten voor een verbeterde aandrijving en hogere snelheid. Aan de massaproductie van een geheel houten vaartuig van deze afmeting bleek echter in de praktijk veel te schorten en de boten moesten vaak gerepareerd en versterkt worden. Er werden tussen 1942 en 1944 ongeveer tweehonderd 'D' Type vaartuigen geproduceerd.

BewapeningsoptiesEdit

De bewapening, zowel officieel als officieus, varieerde aanzienlijk. De boten fungeerden als 90-ton MGB's (Motor Gun Boats), als 95-ton MTB's en als 105-ton gecomùbineerde MGB/MTB's. In deze laatste hoedanigheid was de bewapening indrukwekkend: vier 18-inch torpedobuizen, twee 57-mm kanons, vier 12,7-mm machinegeweren en vier 7,62-mm machinegeweren. De snelheid was met 29 knp iets lager. Sommige boten hadden aan de voorzijde een 4,5-inch kanon met korte loop. Vanwege hun afmeting (en bereik, met extra tanks) waren de 'D' Type vaartuigen die de Shetland-eilanden als basis hadden,in staat om op te treden bij de Noorse kust en vanuit Malta en Böne, om zo de Duitse en Italiaanse konvooien die de troepen in Noord-Afrika wilden bevoorraden te bestoken.

LinksEdit

Specificatie: Fairmile 'D' type.
Type: Motortorpedoboot.
Bouwfirma: Fairmile Marine.
Ontwerper: Bill Holt.
Afmetingen: Lengte: 33,5 m ; Breedte: 6,4 m : Diepgang: 1,6 m.
Waterverplaatsing: 105 ton als MTB ; 90 ton als MGB.
Voortstuwing: 4x Packard 4M 2500 benzinemotoren van 5000 as-pk (3728 kW) naar vier schroefassen.
Snelheid: 29 knp (52,8 km/u).
Bereik: 506 mijl op volle snelheid ; 2000 mijl bij 11 knp.
Bewapening: Twee 57-mm kanons ; Een dubbel 20-mm kanon ; Twee dubbele 12,7-mm machinegeweren en (optioneel) vier 18-inch (457-mm) torpedobuizen.
Bemanning: Maximaal 30.
Aantal gebouwd: 229.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki