Wikia

Felixstowe-f5

Een Felixstowe F5 tijdens een patrouille boven zee.

De in begin 1918 uitgekomen Felixstowe F5 was bedoeld als een ontwikkeling van de Felixstowe F3, die zou worden voorzien van de verbeteringen en verfijningen, die inmiddels werden verlangd naar aanleiding van de ervaringen met laatstgenoemd toestel en zijn voorganger. Hoewel uiterlijk identiek aan de F3 had de F5 toch een van met open cockpits voor de bemanning voorziene diepere bootromp en een geheel nieuwe vleugel met een grotere spanwijdte.

Het type werd uitgerust met Liberty-motoren, in Amerika ten behoeve van het Naval Flying Corps geproduceerd door Curtiss (60), Canadian Aeroplanes of Toronto (30) en de US Naval Aircraft Factory (138) ; deze Felixstowe F-5L bleef tot de late jaren twintig de standaard patrouillevliegboot van de Amerikaanse marine.

VariantenEdit

  • Hiro H1H (Navy Type 15): Japanse versie van de F.5, gebouwd door Hiro, Yokosuka Naval Arsenal en Aichi.
  • Felixstowe F-5L: Versie voor de Amerikaanse marine.
Specificatie: Felixstowe F5.
Type: Vliegboot voor verkenning.
Bouwfirma: Seaplane Experimental Station (1), Short Brothers (23), Dick, Kerr & Co (2), Phoenix Dynamo Manufacturing Company (17), Gosport Aviation (10).
Ontwerp: John Cyriel Porte.
Eerste vlucht: Mei 1918
In dienst: 1918.
Afmetingen: Lengte: 15,01 m ; Hoogte: 5,72 m ; Spanwijdte: 31,60 m ; Vleugeloppervlak: 130,9 m².
Gewicht: Leeg:4128 kg ; Max. startgewicht: 5752 kg.
Motor(en):

Britse versie: 2x Rolls-Royce Eagle VIII 12-cilinder V-motoren, met een vermogen van 261 kW (350 pk) elk.

Amerikaanse versie: 2x Liberty L-12 vloeistof gekoelde V-12 motoren van 335 kW (449 pk) elk.

Prestaties: Max. snelheid: 142 km/u ; Plafond: 2075 m ; Vliegduur: 7 uur.
Bewapening: 4x Lewis 7,7-mm machinegeweren ; tot 417 kg bommen.
Gebruiker(s): Groot-Brittannië, Amerika, Japan.

Around Wikia's network

Random Wiki