Wikia

Fiat OTO-Melara Typo 6614
VTC6614.jpg

Type

Gepantserd personeelsvoertuig

Land van herkomst

Italië
Bouwfirma Fiat - OTO Melara
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1970 / 1970 / Actief
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 5,9 m / 2,5 m / 1,8 m
Gewicht Leeg: 7200 kg / volgeladen: 8500 kg
Motor(en) Iveco Model 8062.24 vloeistofgekoelde Turbodiesel van 119 kW (160 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 100 km/u / 700 km
Bewapening 1x 7.62-mm of 1x .50 machinegeweer
Doorwaaddiepte Amfibisch
Hellingshoek 60°
Verticaal obstakel 40 cm
Overschrijdend vermogen
Bemanning 2 (8 tot 10 passagiers)
Gebouwd

Gebruik (Landen)

Argentinië, Italië, Republiek Korea, Libië, Peru, Somalië, Tunesië, Venezuela.

Begin jaren zeventig ontwikkelden en bouwden Fiat en OTO Melara prototypes van de Fiat-OTO Melara Tipo 6616 4x4 pantservoertuig en het Tipo 6614 4x4 gepantserd personeelsvoertuig met identieke onderdelen van de aandrijving, die voornamelijk afkomstig waren van commerciële voertuigen. Hoewel ze dus veel onderdelen deelden, was de uitvoering nogal verschillend. De Tipo 6616 wordt in kleine aantallen gebruikt door de Italiaanse politie en export klanten, zoals Peru en Somalië.

Naar schatting waren er rond 2002 iets meer dan duizend exemplaren van de Tipo 6614 geleverd aan zeven landen. In Zuid-Korea wordt het voertuig in Licentie gebouwd door Asia Motors Incorporated als de KM900.

RompbepantseringEdit

De romp van de Tipo 6614 is van een gelaste stalen constructie die in dikte varieert tussen de 6 en 8 mm. Deze biedt bescherming tegen 7.62-mm vuur en lichte artilleriesplinters. De bestuurder zit helemaal voorin het voertuig aan de linkerkant, met rechts naast hem de motor. Het troepencompartiment zit aan de achterkant. De acht of tien personen, waaronder de commandant, zitten op individuele klapzittingen, die snel opgeklapt kunnen worden. De troepen verlaten het voertuig via een luik aan weerszijden van de romp, of via een gemotoriseerd luik aan de achterzijde. Het voertuig heeft tien vuurpoorten. Boven het troepencompartiment zit een luik dat uit twee delen bestaat. Voor het troepencompartiment bevindt zich het hoofdgeschut. Dit is normaliter een M113-koepel met een luik, dat naar achteren opent, periscopen rondom en een 12.7-mm M2HB machinegeweer. Ook kan een koepel met twee 7.62-mm machinegeweren geïnstalleerd worden. Er zijn diverse varianten, zoals een mortiervoertuig, een commandovoertuig en een ambulanceversie voor noodgevallen.

Amfibische capaciteitenEdit

De Tipo 6614 is amfibisch en wordt in het water voortgestuwd door zijn wielen, met een snelheid van 4,5 km/u. Voordat het voertuig te water gaat, worden vier lenspompen aangezet.

Naast verschillende bewapening is er ook allerlei optionele apparatuur verkrijgbaar. Dit omvat onder meer verschillende types passieve nachtzichtapparatuur, een reservewiel en houder (vaak op het dak van het troepencompartiment), rookgranaatwerpers, een airconditioningsysteem, een brandblussysteem en een lier met een capaciteit van 4500 kilo en 40 meter kabel. Deze lier is bedoeld voor het bergen van andere voertuigen of om zichzelf los te trekken.

Around Wikia's network

Random Wiki