Wikia

Br20-6f

Een Fiat BR.20M Cicogna boven Rusland.

De Fiat BR.20 Cicogna (ooievaar) was een goed ontworpen en degelijke middelzware bommenwerper, maar het type was bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog al bijna verouderd. Het toestel was ontworpen door ingenieur Celestino Rosatelli en leek veel op de gestroomlijnde Fiat APR.2 commerciële transporttoestel. Het Fiat BR.20 prototype maakte zijn eerste vlucht op 10 februari 1936. De eerste eenheid van de Regia Aeronautica die de BR.20 ontving, was de 13e Stormo BT die in Lonate Pozzolo gestationeerd was. De 7e Stormo BT, ook in Lonate, ontving zijn BR.20's in februari 1937. De BR.20 was uitgerust met twee Fiat A.80 RC.41 stermotoren en had een maximumsnelheid van 430 km/u op een hoogte van 4000 meter. Hij was bewapend met twee 7.7-mm machinegeweren en een 12.7-mm machinegeweer.

De BR.20 in actieEdit

Enkele toestellen van de 7e en 13e Stormo BT werden in mei 1937 naar Spanje uitgezonden om gevechtservaring op te doen, terwijl andere BR.20's naar Japan geëxporteerd werden. Ze werden door de Japanse luchtmacht in China en Manstjoerije met wisselend succes ingezet als de Landmacht Type 1 Model 100 Zware Bommenwerper.
Andere neuscontouren, toegenomen pantserbescherming en een aangepaste bewapening waren de kenmerken van de BR.20M, waarvan er uiteindelijk 264 werden geproduceerd. Toen Italië op 10 juni 1940 de oorlog verklaarde, beschikte de Regia Aeronautica over 162 Fiat BR.20's en BR.20M's, die dienst deden bij de 7e, 13e, 18e en 43e Stormo BT. De eerste bombardementen werd op 13 juni uitgevoerd, toen negentien BR.20M's van de 13e Stormo BT militaire bases aanvielen in Hyéres en Fayence in het zuiden van Frankrijk. Een detachement van tachtig BR.20M's van de 13e en 43e Stormo BT werd eind september 1940 naar de Belgische vliegvelden Chièvres en Melsbroek gezonden, om de Luftwaffe te steunen bij diens bombardementen tegen Engeland. Als onderdeel van de Corpo Aereo Italiano leidden de BR.20M's diverse verliezen door fouten van de bemanningen en aanvallen van jagers.
Bij de operaties in Griekenland kwam de 116e Gruppo (37e Stormo) in actie vanaf bases in Albanië, gevolgd door operaties boven Kreta en dag- en nachtbombardementen op Malta. In de Sovjet-Unie deden de BR.20M's van de 38e en 116e Squadriglia vanaf augustus 142 dienst in de zuidelijke regio.
Er werden vijftien exemplaren van de verbeterde BR.20bis geproduceerd. Deze werden aangedreven door twee 932-kW Fiat A.82 RC.42S motoren, hadden extra 7.7-mm machinegeweren en een gemotoriseerde geschutskoepel op de rug. Begin 1943 werd de BR.20M bommenwerper teruggetrokken uit actieve dienst bij de Regia Aeronatica. De eenheden werden opnieuw uitgerst met ofwel CANT Z.1007's of Savoia-Marchetti SM.79's. Van alle BR.20-types zijn er in totaal 602 gebouwd.

VariantenEdit

  • BR.20: Productieversie, 233 gebouwd.
  • BR.20A: Gedemilitariseerde versie voor luchtraces, 2 gebouwd.
  • BR.20L: Lange-afstands civiele versie, 1gebouwd.
  • BR.20M: Verbeterde versie met een langere neus, 264 gebouwd.
  • BR.20C: Versie omgebouwd door Agusta, voorzien van een 37-mm kanon in de neus, experimenteel.
  • BR.20bis: Vergrote versie met twee sterkere Fiat A.82 RC.42 motoren van 1250 pk elk en een geheel glazen neus.

Twee experimentele versies bestaan enkel op papier: een versie met een neuswiel en een onbemand radargeleid toestel volgeladen met explosieven.

Specificatie: Fiat BR.20 Cicogna.
Type: Middelzware bommenwerper.
Bouwfirma: Fiat.
Ontwerp: Celestino Rosatelli.
Eerste vlucht: 1936.
In dienst: 1936.
Uit dienst: 1945.
Afmetingen: Spanwijdte 21,6 m ; Lengte 16,7 m ; Hoogte 4,8 m ; Vleugeloppervlakte 74 m².
Gewicht: Leeg 6500 kg ; Maximaal startgewicht 10.100 kg.
Motor(en): 2x Fiat A.80 RC.41 18 cilinder stermotoren van 1000 pk elk.
Prestaties: Maximumsnelheid 440 km/u op zeeniveau ; Kruissnelheid 340 km/u, klim naar 6000m in 25' ; Plafond 8000m ; Vliegbereik 2750 km.
Bewapening: Drie 12.7-mm Breda-SAFAT machinegeweren (op neus,rug en buik) , plus een maximale bommenlading van 1600 kg.
Gebruiker(s): Italië, China, Japan, Spanje, Hongarije, Croatië, Venezuela.

Around Wikia's network

Random Wiki