Wikia

Fiat-cr-32-01

Een Fiat CR.32 van de Italiaanse luchtmacht.

De eerste standaardjager van Italiaans ontwerp die na de Eerste Wereldoorlog in productie ging, was in 1923 de Fiat CR.1. CR stond voor Caccia Rosatelli (jager, ontworpen door Celestino Rosatelli). Het enige bijzondere kenmerk van het toestel was de ongebruikelijke zigzag-opstelling van de vleugelstijlen van het zogenaamde Warren-truss type. Met dit toestel werd de basis gelegd voor de beroemde CR-serie die zijn hoogtepunt bereikte met de Fiat CR.30 uit 1932 en de Fiat CR.32 uit 1933. Hoewel de motoren steeds groter en sterker werden, deed Rosaletti zijn uiterste best om zijn jagers licht en klein te houden. De CR.32 was een van de kleinste en wendbaarste jagers van zijn tijd. Niettemin hadden de Fiats dankzij hun bewapening van twee 12,7-mm mitrailleurs een veel grotere slagkracht dan de meeste oppositie die ze konden tegenkomen. De Fiat CR.32bis had daarnaast twee extra 7,7-mm mitrailleurs op de ondervleugels en kon bommen meevoeren.

VliegshowsEdit

In de jaren '30 gaven de CR.30 en CR.32 sensationele demonstraties. De Regia Aeronautica manifesteerde zich flamboyant bij vliegshows, luchtraces en andere vliegspektakels en de exportorders voor de Fiats stroomden binnen. De CR.32, die in vier versies verscheen (waaronder de Fiat CR.32ter met nieuw onderstel en de ervan afgeleide verbeterde Fiat CR.32quater) was de meest talrijke van de twee. In 1939 waren er 1212 van afgeleverd. Daarvan vochten er ten minste 390 in Spanje, waar ze de meest geduchte jager van de Nationalisten waren tot de Messerschmitt Bf 109 zijn intrede deed. Spanje bouwde het type van 1938 tot 1942 in licentie als Hispano HA-132-L Chirri. Toen Italië in juni 1940 begon deel te nemen aan de Tweede Wereldoorlog waren er nog steeds 324 CR.32's operationeel bij eerstelijns squadriglie (squadrons). Ondanks hun grote wendbaarheid bleken ze niet meer mee te kunnen in moderne luchtduels en kregen snel andere taken zoals nabijsteun en nachtonderscheppingen. Het grootste succes tijdens de oorlog boekte de CR.32 in Italiaans Oost-Afrika, waar vliegtuigen van de 410e en 411e Squadriglie een aantal Britse en Zuid-Afrikaanse toestellen vernietigden voordat Italië capituleerde.

VariantenEdit

  • CR.32: Basisversie, aan de Regia Aeronautica tussen maart 1934 en februari 1936.
  • CR.32bis: Nabij-luchtsteunversie bewapend met twee Breda-SAFAT Mod. 1928Av 7.7-mm machinegeweren en twee van 12.7-mm, en een bommenrek voor 100 kg aan bommen.
  • CR.32ter: Een CR.32bis met tal van verbeteringen.
  • CR.32quarter: Een CR.32ter dat lichter gemaakt was en met een radio aangebracht.
  • CR.33: Drie prototypes, geen productie.
  • CR.40: Eén prototype met een Bristol Mercury IV stermotor.
  • CR.40bis: Eén prototype gebouwd.
  • CR.41: Eén prototype gebouwd.
  • HA-132L Chirri: Spaanse versie, 100 stuks gebouwd waarvan 49 herbouwd en gebruikt tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Een 40-tal werden omgebouwd naar een tweezitter en gebruikt als trainer tot 1953.
Specificatie: Fiat CR.32bis.
Type: Gevechtsvliegtuig.
Bouwfirma: Fiat.
Ontwerp: Celestino Rosatelli.
Eerste vlucht: 1933.
In dienst: 1933.
Uit dienst: 1953 (Spaanse luchtmacht).
Afmetingen: Lengte: 7,47 m ; Hoogte: 2,36 m ; Spanwijdte: 9,5 m ; Vleugeloppervlak: 22,1 m².
Gewicht: Leeg: 1455 kg ; Max. startgewicht: 1975 kg.
Motor(en): Een Fiat A30 RA-bis V12 watergekoelde stermotor van 447 kW (600 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 360 km/u ; Klimvermogen: 9 m/sec. ; Plafond: 7850 m ; Bereik:750 km.
Bewapening: 2x 7.7-mm of 2x 12.7-mm Breda-SAFAT machinegeweren ; Bommenlanding van 100 kg.
Gebruiker(s): Oostenrijk, China, Duitsland, Hongarije, Italië, Paraguy, Spaanse Staat, Venezuela.

Around Wikia's network

Random Wiki