Wikia

Fiat G50-4f

Italiaanse G.50 boven Noord-Afrika.

Het G.50 jachtvliegtuig was de eerste ontwerppoging van de jonge technicus Giuseppe Gabrielli bij Fiat. Hij ontwierp het toestel in 1936, maar hoewel het een verandering betekende ten opzichte van de traditionele tweedekkerformule, bood het toestel veel minder operationele mogelijkheden dan zijn tijdgenoten, de Hawker Hurricane en de Messerschmitt Bf 109. Het prototype G.50 maakte zijn eerste vlucht op 26 februari 1937 en was de eerste geheel metalen eendekker met een propeller met verstelbare spoed en een intrekbaar landingsgestel dat door de Regia Aeronautica getest werd. De G.50 kreeg de benaming Freccia ('pijl') en werd door CMASA in productie genomen (een dochteronderneming van Fiat). Twaalf van de eerste toestellen gingen naar Spanje om in de praktijk getest te worden. Hoewel de Macchi MC.200 Saetta beter was, werd besloten door te gaan en één Stormo en één Gruppo met de G.50 uit te rusten. Er werd een eerste order voor tweehonderd toestellen geplaatst. De eerste leveringen vonden plaats in november 1939 toen Italië zich in juni 1940 in de oorlog mengde, waren er 118 Freccia's in dienst.

Engeland aangevallenEdit

In november 1940 gingen 48 G.50's naar België om deel te nemen aan de luchtaanvallen op Groot-Brittannië. Ze kwamen echter weinig in actie en waren voornamelijk betrokken bij surveillance-taken. In september 1940 had ook het prototype van een nieuwe versie, de G.50bis voor de eerste keer gevlogen. Dit type, met een verbeterde cockpitbepantsering en toegenomen brandstofcapaciteit, werd in productie genomen om uiteindelijk te gaan vliegen bij vijf Gruppi in Noord-Afrika. Door zijn magere maximumsnelheid en de bewapening van twee machinegeweren vormde de G.50 nauwelijks partij voor de jagers van de RAF in het Middellandse-Zeegebied, maar toch bleef hij in dienst tot juli 1943. In totaal werden er 245 G.50's en 421 G.50bis toestellen gebouwd, en 108 exemplaren van een tweezits trainingsversie met dubbele besturing, de G.50B. De G.50 werd ook aan Kroatië en Finland geleverd.

VariantenEdit

  • G.50: Eerste productieversie.
  • G.50bis: Verbeterde versie met groter bereik, 421 gebouwd.
  • G.50ter:Krachtigere versie met een Fiat A.76 motor van 746 kW (1000 pk), één gebouwd.
  • G.50V: Versie uitgerust met een vloeistofgekoelde Daimler-Benz DB-601 V12 motor, één gebouwd.
  • G.50bis A: Jachtbommenwerperversie, kon tot 300 kg aan bommen meevoeren.
  • G.50bis A/N: prototype van een tweezits jachtbommenwerper, één gebouwd.
  • CMASA G.50B (Bicomando Bc.): Tweezits trainerversie, tussen 1940 en 1943 zijn er 106 gebouwd.
  • G.51: Opgewaardeerde versie van de G.50V, afgevoerd ten voordele van de Fiat G.55 Centauro.
  • G.52: Opgewaardeerde versie van de G.50 met een Fiat A.75 R.C.53 motor, de motor en de G.52 werden nooit gebouwd.

In museaEdit

Slechts één enkel bestaand exemplaar is momenteel in restauratie in het Museum of Aviation te Surcin, op de Nikola Tesla luchthaven in Servië.

LinksEdit

History

Variants

Specifacatie: Fiat G.50 Freccia
Type: Jachtvliegtuig.
Bouwfirma: Fiat.
Ontwerp: Giuseppe Grabrielli
Eerste vlucht: 26 februari 1937.
In/uit dienst: 1938-1945.
Afmetingen: Lengte: 7,8 m ; Spanwijdte: 11 m ; Hoogte: 3 m ; Vleugeloppervlak: 18,2 m².
Gewicht: Leeg: 1965 kg ; Maximaal startgewicht: 2400 kg.
Motor: 1x Fiat A74 RC 38 stermotor van 626 kW (840 pk).
Prestaties: max. snelheid op 4000 m: 460 km/u ; Klim naar 4000 m in 4'36" ; Plafond: 10.750 m ; Bereik: 580 km.
Bewapening: 2x 12,7-mm Breda-SAFAT machinegeweren op de neus.
Gebruiker(s): Kroatië, Finland, Duitsland, Italië, Spanje, Joegoslavië.

Around Wikia's network

Random Wiki