Wikia

Fiat g55 aldobidini.jpg

Een Fiat G.55 van de A.N.R. (Aeronautica Nazionale Repubblicana)in het Museo Storico dell"Aeronautica Militare di Vigne di Valle te Bracciano. (foto@: Aldo Bidini).

De Fiat G.55 Centauro (Centaur) was een geheel metalen eendeks, eenzits jachtvliegtuig met lage vleugels, ontworpen door Giuseppe Gabriëlli. Het was een grote verbetering ten opzichte van de Fiat G.50. Er was veel aandacht besteed om het aërodynamische geavanceerde casco te combineren met een robuuste structuur die geschikt was voor massaproductie. Het G.55 ontwerp had een volledig intrekbaar landingsgestel en een verhoogde cockpit die een uitstekend zicht bood. Het toestel was snel en wendbaar en zeer geliefd bij zijn piloten.

Eerste vluchtEdit

De eerste vlucht van drie prototypes maakte zijn eerste vlucht op 30 april 1942. Het derde prototype was het enige dat bewapend was, met een boordkanon in de motorruimte en vier machinegeweren in de romp. Vanaf maart 1943 werd het toestel onder operationele condities getest, maar het Italiaanse luchtministerie had toen inmiddels al besloten de G.55 in productie te nemen in september 1943 waren er echter slechts zestien G.55/0 preproductietoestellen en vijftien G.55/I productietoestellen geleverd. De toestellen die daarna werden geproduceerd waren bestemd voor de Fascistische luchtmacht die samen met de Luftwaffe opereerde. Voordat de productie in oorlogstijd eindigde, waren er 274 toestellen gebouwd. De 37 andere toestellen die bijna klaar waren,werden niet afgebouwd.
Voor de wapenstilstand in september 1943 hadden de G.55's deelgenomen aan de verdediging van Rome. De operaties na de wapenstilstand werden voornamelijk uitgevoerd door de Fascistische luchtmacht, maar ze leden enorme verliezen, vooral vanwege de geallieerde aanvallen op de vliegvelden. Terwijl de oorlog nog voortduurde, vloog Fiat twee G.56 prototypes,die vanuit de G.55 ontwikkeld waren. Deze waren aangepast voor de krachtigere DB 603A motor. Het eerste prototype overleefde de Tweede Wereldoorlog en werd later door Fiat gebruikt als testtoestel.

VariantenEdit

  • G.55: 3 prototypes.
  • G.55/0: 16 pre-productiemodellen.
  • G.55/1: 15 productiemodellen.
  • G.55/2: Jachtbommenwerper.
  • G.55/S: Torpedobommenwerper.
  • G.55/A,B: Eenzitsversie (A) en tweezitsversie (B), gebouwd na Wereldoorlog II.
  • G.56: Model met een Daimler-Benz DB 603A motor van 1750 pk.
  • G.57: Geplande versie met een Fiat A.83RC 24-52 stermotor van 1250 pk (geen testproductie).

LinksEdit

Specificatie: Fiat G.55/I Centauro.
Type: Gevechtsvliegtuig.
Bouwfirma: Fiat Avizione.
Ontwerper: Giuseppe Gabrielli.
Eerste vlucht: 1942.
In dienst: 1943.
Afmetingen: Lengte: 9,4 m ; Spanwijdte: 11,9 m ; Hoogte: 3,1 m ; Vleugeloppervlak: 21,1 m².
Gewicht: Leeg: 2630 kg ; Max. startgewicht: 3718 kg.
Motor(en): 1x Fiat R.A 1050 RC 58 Tifone vloeistofgekoelde omgekeerde V-12 zuigermotor van 1085 kW (1475 pk). Een onder licentie gebouwde Daimler-Benz DB-605A-1
Prestaties: Max. snelheid: 630 km/u ; Klim naar 8000 m in 7'12" ; Plafond: 12.700 m ; Bereik: 1200 km.
Bewapening:

G.55 Serie 0: 1x 20-mm Mauser MG 151/20 boordkanon in de romp ; 4x 12.7-mm Breda-Safat machinegeweren (2 boven en 2 onder de motor).

G.55 Serie 1: 3x 20-mm Mauser MG 151/20 boordkanonnen (1 in de romp en 2 onder de vleugels) ; 2x 12.7-mm Breda-Safat machinegeweren (boven de motor). Voorzieningen voor 2x 160 kg bommen onder de vleugels. Syrische en Egyptische toestellen hadden machinegeweren in de vleugels in plaats van kanonnen.

Gebruiker(s): Italië, Duitsland, Argentinië, Syrië, Egypte.

Around Wikia's network

Random Wiki