Wikia

800px-Firestreak AAM - Elvington - BB.jpg

Een de Havilland Firestreak op zijn trolly.

De Firestreak was de eerste Britse infraroodgeleide doelzoekende lucht-luchtraket voor goede zichtomstandigheden. De raket werd ontwikkeld op basis van 'operational requirement' (OR) 1117 en kreeg aanvankelijk de codenaam Blue Jay. Het Ministry of Supply had namelijk bevolen dat codenamen voor nieuwe militaire projecten moesten bestaan uit een objectnaam, voorafgegaan door een kleur.

De Havilland Propeller fabriek begon in 1951 met de ontwikkeling van het wapen. Elektronicafabrikant Mullard speelde een sleutelrol bij de ontwikkeling van de infrarood-geleidingsapparatuur.

Rode havikEdit

De ontwikkeling van deze raket was een bijprodukt van een eerdere 'operationele eidendet', die met nummer 1056. Die was bedoeld om een lucht-luchtraket met de codenaam Red Hawk te ontwikkelen. Deze raket van het type Fireflash zou door de firma Fairey geproduceerd worden. Het project werd echter als te ambitieus beschouwd. Men schroefde de eisen terug en daaruit ontstond het concept voor de Blue Jay. Proeven met de raket vonden plaats in het begin van de jaren vijftig. De infraroodzoekapparatuur werd getest in het Larkhill testgebied in de Sailsbury Plain. Daarbij werd de apparatuur gemonteerd in een Homing Test Vehicle (HTV). Dat werd afgestuurd op een groot aantal elektrische warmtebronnen en daarmee werd het hittezoekend vermogen onderzocht. Vanaf 1954 werden geleide projectielen geëvalueerd. De eerste tests waren zonder uitzondering succesvol, hetgeen het nadeel had dat er niets van werd opgestoken. Een jaar later lanceerde een Vernom jager een Blue Jay testraket op een doelvliegtuig. Ook die test was een succes, en meer dan honderd testraketten werden door RAF Sabrejets afgevuurd voor de wapenresearchafdeling. In januari 1959 werden in Noord-Wales zes Javelin straaljagers ingezet door de Geleide Wapen Afdeling van de RAF om de Blue Jay te evalueren. Tot mei 1962 werden totaal 99 prototypen van de Blue Jay raket afgevuurd. In 1958 kreeg deze raket de naam Firestreak. Het wapen kwam in dienst bij No.893 Squadron van de Fleet Air Arm (marineluchtvaartdienst) en vormde daar de bewapening van de Sea Vixen. Elk toestel kreeg vier van deze raketten. Bij de RAF werden in augustus 1958 de Javelins van No.33 Squadron ermee bewapend. Ook de Lockheed Lightnings van de RAF werden van Firestreaks voorzien en zowel Saoedi-Arabië als Koexeit kochten de raket om er hun onderscheppingsjagers mee te bewapenen. In twee rijen langs de romp van de raket werden infrarooddetectoren aangebracht. De infrarooddoelzoeker kon 15° draaien om een doel te volgen en voor koerscorrecties. De zoeker was ondergebracht in een bijzondere achthoekige glazen neus. De vastebrandstofraket bevond zich nog voor de roervlakken. De springlading zat in een ruimte rond de straalbuis van de raketmotor. De Magpie raketmotor gaf het wapen een effectief bereik van 6,4 km. De Venom en de Sabre beschikten over electronica waarmee de infraroodzoeker van de raket op het doel gericht kon worden dat door het radar van het vliegtuig was gelokaliseerd. Na lancering kwamen de koerscorrecties van de raket van trek/duwstangen die verbonden waren met servo's. Die werden weer aangedreven met behulp van perslucht. De raket kon alleen worden ingezet tegen doelen die van achteren benaderd werden, en niet tegen supersonische tegenstanders. Desondanks had het wapen een indrukwekkende trefzekerheid van 85 procent,vooropgesteld dat de raket binnen een straal van 3050 m van de achterzijde van het doelvliegtuig werd gelanceerd.

Specificatie Firestreak
Type: Lucht-luchtraket.
Bouwfirma: de Havilland.
Ontwerp: 1951.
In dienst: 1957-1988.
Afmetingen: Lengte: 3,1 m ; Spanwijdte: 74,68 cm ; Rompdiameter: 22,5 cm.
Lanceergewicht: 137 kg.
Oorlogskop: 22,7 kg hoog-explosieve lading met nabijheidsontsteking, die ringvormig ontploft.
Motor: Magpie vaste-brandstof motor.
Prestaties: Mach 3 ; Bereik: 6,4 km.
Geleiding: Infrarood.
Gebruiker(s): Koeweit, Saoedi-Arabië, Groot-Brittannië

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki