Wikia

Fokker C.X
FokkerCX

Type

Verkenner/bommenwerper

Land van herkomst

Nederland
Bouwfirma Fokker
Ontwerp
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 9,20 m. / 12 m. / 3,30 m. / 31,70 m.
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 1890 kg / 2700 kg.
Motor(en) 1x Rolls-Royce Kestrel V motor van 608 pk (Nederland) / Bristol Pegasus XII 9-cylinder radiaalmotor van 850 pk (Finland).
Bewapening 1x Browning van 7,7-mm, 1x Lewis van 7,62-mm, 400 kg bommen
Bemanning 2
Gebouwd 68
Gebruik (Landen) Nederland, Finland

De eerste Fokker C.X maakte, als opvolger van de succesvolle Fokker C.V, zijn eerste vlucht in 1934. Het toestel was weliswaar min of meer gelijk van opzet, maar de productie-uitvoering leverde ten opzichte van de standaard C.V.E aanzienlijk hogere prestaties vanwege zijn zo'n 149 kW (200 pk) sterkere motor, de Rolls-Royce Kestrel. In 1935 werd een productielijn opgezet. De eerste klant was de Luchtvaart Afdeling van het Nederlands Oost-Indische Leger, die tien exemplaren had besteld. De aflevering begon in 1937, toen ook de Luchtvaart Afdeling inmiddels een order had geplaatst voor twintig C.X's. De eerste toestellen hadden open cockpits en staartski's, maar de laatste vijftien voor de LVA bestemde machines waren voorzien van cockpitkappen en staartwielen. De productie in Nederland bedroeg 36 exemplaren. De Finse Luchtmacht bestelde in 1936 vier C.X's, die met hun Bristol Pegasus XXI stermotor iets betere prestaties leverden. Het type bleek zo succesvol dat er een overeenkomst werd gesloten voor licentieproductie. De Finse staatsvliegtuigenfabriek bouwde in de jaren 1936-1937 vervolgens dertig exemplaren van deze versie, in 1942 gevolgd door nog vijf toestellen. De in Nederland gebouwde toestellen werden aangeduid als C.X Srs I, de vier naar Finland geëxporteerde als C.X Srs II en de twee Finse series als respectievelijk C.X Srs III en C.X Srs IV. Op 10 mei 1940 kwamen er tien C.X's in actie, maar deze moesten het volledig afleggen tegen de moderne vliegtuigen van de Luftwaffe. Toch was het een C.X die een, zij het niet al te belangrijke 'eerste keer' op zijn naam schreef: op de vijfde oorlogsdag vloog het toestel naar Engeland, waar de twee bemanningsleden de eerste leden werden van de Vrije Nederlandse Strijdkrachten.

Around Wikia's network

Random Wiki