Wikia

T8 00278 2g

Een Fokker T.8-W van No. 320 (Dutch) Sqd.

In 1937 ontwierp Fokker het tweemotorige Fokker T.8-W watervliegtuig met twee drijvers ter vervanging van de toenmalige tweedekker torpedobommenwerpers en verkenners van de MLD (Marineluchtvaartdienst). Het toestel was van een gemengde metalen en houten constructie en had een driekoppige bemanning. Het toestel had aanvankelijk twee Wright Whirlwind stermotoren, die veel te zwak bleken, maar plannen om over te stappen op Bristol Mercury motoren werden gedwarsboond door de Duitse invasie van Nederland.

T.8-W in actieEdit

De T.8-W werd in 1939 door de MLD in gebruik genomen. Toen op 10 mei de Duitsers binnenvielen, waren er elf afgeleverd. Eén ervan was al eerder per abuis door de Luftwaffe neergeschoten. Al snel was duidelijk dat de toestellen geen partij waren voor Duitse jagers, en de MLD dirigeerde de negen inzetbare toestellen naar bases in Frankrijk langs de Kanaalkust. Eén toestel werd gebruikt om enkele regeringsleiders naar Engeland over te brengen. De T.8-W's arriveerden op 12 mei in Frankrijk en voerden tien dagen lang patrouilles boven het Kanaal uit, maar die waren slecht gecoördineerd omdat de geallieerde luchtmachten in Frankrijk snel bezig waren uiteen te vallen. Daarom beval de MLD op 22 mei alle resterende Nederlandse bemanningen met hun toestellen naar Groot-Brittannië uit te wijken. In totaal verzamelden zich acht T.8-W's te Pembroke Dock in Zuid-Wales. Daar vormden ze op 1 juni de kern van het nieuw opgerichte No.320 (Dutch) Squadron van de RAF. Twee maanden lang voerden de Fokkers (met de Britse serienummers AV958/AV965) antischeepvaartpatrouilles boven de Westelijke aanvoerroutes naar Groot-Brittannië uit, tot ze niet meer inzetbaar waren wegens gebrek aan reserve-onderdelen. Ze werden vervangen door de Avro Anson en Lockheed Hudson, die opereerden vanuit Carew Cheriton.

Ten tijde van de Duitse invasie werkte Fokker aan een vergrote versie van het toestel, de T.8-W/C, die door Finland besteld was. Dit toestel had Bristol Mercury XI stermotoren en had een topsnelheid die 72 km/u hoger lag dan die van de T.8-W's van de MLD. De Duitsers kregen twintig gedeeltelijk voltooide T.8-W's en vijf T.8-W/C's. Fokker bouwde ze af, waarna ze door de Luftwaffe werden ingezet voor antischeepvaarttaken en zeereddingen.

VariantenEdit

  • T.8-W/G: Met een gedeeltelijk houten en metalen constructie, 19 gebouwd.
  • T.8-W/M: Met een geheel metalen constructie, 12 gebouwd.
  • T.8-W/C: Verlengde versie met zwaardere Bristol Mercury XI stermotoren, vijf werden er besteld door Finland, maar werden door de Duitsers gebruikt tijdens de oorlog.

LinksEdit

Specificatie: Fokker T.8-W
Type: Verkenner/torpedobommenwerper met drijvers.
Bouwfirma: Fokker.
Eerste vlucht: 1938.
In productie: 1939-1940.
In dienst: 1939
Afmetingen: Lengte: 13 m ; Spanwijdte: 18 m ; Hoogte: 5 m ; Vleugeloppervlak:44 m².
Gewicht: Leeg: 3100 kg ; Max startgewicht: 5000 kg.
Motor(en): 2x Wright R-975-IE3 Whirlwind stermotoren van 336 kW (450 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 285 km/u ; Plafond: 6800 m ; Bereik: 2100 km.
Bewapening: Een vaste voorwaarts vurende en twee beweegbare 7.92-mm mitrailleurs ; 605 kg bommen of een torpedo.
Bemanning: 3.
Gebruiker(s): Finland, Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië.

Around Wikia's network

Random Wiki