Wikia

Fokker T.V
FokkerTV.jpg

Type

Luchtkruiser/Bommenwerper

Land van herkomst

Nederland
Bouwfirma Nederlandse Vliegtuigenfabriek
Ontwerp
Gebruiker(s) Nederlandse Luchtmacht
Specificatie

Afmetingen (lengte / spanwijdte / hoogte / vleugeloppervlak) 16 m / 21 m / 5 m / 66,2 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 4650 kg / 7250 kg
Motor(en) 2x Bristol Pegasus XXVI luchtgekoelde radiaalmotoren van 690 kW (925 pk) elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 417 km/u / 8550 m / 1550 km
Bewapening 1x 20-mm Solothurn S-18/100 kanon in een neuskoepel / 5x mitrailleurs 7,9 mm: op rug, in staartkoepel, elke zijkant en onder de romp / 1000 kg aan bommen.
Bemanning 5
Gebouwd 16
Gebruik (Landen) Nederland

De LVA had om een soortgelijk vliegtuig gevraagd, en dus werd er een zogeheten luchtkruiser ontworpen. De gedachte hierachter was een vliegtuig dat lang in de lucht kon blijven, en van zich af kon bijten. Ook moest het bommen mee kunnen nemen om zo de vijand te vernietigen. Natuurlijk was het plan goed. Er werden daarom ook plannen geordend om drie afdelingen met deze vliegtuigen te vormen. In 1935 werden de eerste lijnen op papier gezet, maar het duurde nog tot 7 december 1936 voordat de toenmalige minister van defensie Colijn, een contract afsloot voor 16 stuks. Deze zouden worden gebruikt als middelzware bommenwerper.

Voor dit besluit kon de internationale wereld kennis maken met dit Fokker product. Op de luchtvaarttentoonstelling in Stockholm werd de T.V geadverteerd als zwaar gevechtsvliegtuig, lange afstandbommenwerper en een transportvliegtuig compleet met accomedatie voor 16 volledig uitgeruste soldaten. Ook was er weer een ruime keuze aan motoren en wapens. Helaas sloeg dit project niet aan bij de bezoekers.

Nederland beschikte ten tijde van de Duitse inval in mei 1940 slechts over één type middelzware bommenwerper, de Fokker T.V. Het was een voor die tijd vrij modern toestel dat werd gebruikt door de Nederlandse Luchtvaart Afdeling. In 1935 ontworpen als jachtkruiser om grote gebieden lange tijd te bewaken, maar uiteindelijk besteld om te gebruiken als bommenwerper. Er is geen prototype gebouwd, in het oorspronkelijke plan moesten er 3 BomVAs(bombardeervliegtuig-afdeling) komen, maar toen de oorlog uitbrak waren er slechts 16 Fokker T.V's geleverd waarvan 9(850, 853, 854, 855, 856, 858, 859, 862 en 865) bij 1 BomVA waren ingedeeld, de 852 was bijna gereed gemaakt, de 857 had geen motoren, de 863 wachtte op bewapening, de 851 werd als bron van reserve-onderdelen gebruik en de 860 stond naast het gebouw van de KLM. Behalve deze toestellen, die allemaal op Schiphol stonden stond de 861 op De Vlijt, Texel, waar hij voor de vlieger-opleiding gebruikt werd. Van de 9 operationele toestellen waren slechts 2 met bommenrekken uitgerust.

In de meidagen hebben de Fokker T.V's vliegvelden, die door Duitse luchtlandingstroepen veroverd waren gemitrailleerd. De 850 en 856, de enige met bommenrekken, hebben tevergeefs geprobeerd de Moerdijkbrug te vernietigen, die al op 10 mei door Duitse parachutisten veroverd was en een doorbraak van de Duitsers in stelling Holland kon betekenen. Op 13 mei ging de 856 als laatste Fokker T.V van BomVA verloren.

linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki