Wikia

Ford Model T Armoured Car
FordT

Type

verkennings- en pantserwagen

Land van herkomst

USA
Bouwfirma Ford Motor Company
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) (- / - / 1914)
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 508 kg
Motor(en) Ford benzinemotor van 16 kW (22 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 50 km/u / 240 km
Bewapening 1x 7,7-mm Vickers mitrailleur
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 2
Gebouwd

Gebruik (Landen)

USA, Groot-Brittannië, Australië, Rusland.

De Ford T bleek een uitstekende lichte pantser- en verkenningswagen te zijn. Hij was nog inzetbaar lang nadat grotere en sterkere pantserwagens kapot waren gegaan. Er werden twee types gebouwd: het meest gebouwde type was gebaseerd op de standaard T en werd als verkenningswagen gebruikt. Hij werd vooral in landen als Egypte en Palestina gebruikt. Het tweede type was een gepantserde versie van de T, die vooral in Rusland en de Kaukasus werd gebruikt.

De verkenningswagen had een bemanning van twee of drie. Bij de meeste zat de mitrailleur voor in de wagen naast de chauffeur. In sommige versies stond een zware mitrailleur op de platte laadbak achter op het voertuig. Deze wagens boden de bemanning geen bepantsering en geen beschutting tegen het weer. De mitrailleur kon slechts zeer beperkt naar links en rechts draaien en al helemaal niet naar achteren. Toch was het voertuig door zijn lage gewicht en betrouwbaarheid erg geliefd bij de bemanningen. Het Amerikaanse leger gebruikte ze in Mexico en de Australiërs in Palestina en Australië, omdat ze goed in grote gebieden met een stoffige grote bodem konden opereren.

De tweede wagen werd door de Britten voor de oorlog in Rusland ontwikkeld. Hij was ontworpen door de Royal Navy die veel ervaring met pantserwagens had. Omdat de Lanchester armoured cars onderweg naar Rusland waren beschadigd, moesten deze voertuigen ze vervangen, omdat ze op dat moment het enige beschikbare alternatief waren. De motor- en de laadruimte werden gepantserd, evenals de ruimte voor de chauffeur, die aan de bovenkant alleen maar een canvaszeil had. In de laadbak achterop stond een Maxim mitrailleur met een pantserschild van 9 mm. Door de chauffeurcabine kon de mitrailleur niet naar voren schieten. Bij hun aankomst in Rusland werden deze voertuigen belachelijk gemaakt, maar al snel bleken ze veel beter te zijn dan verwacht.

Around Wikia's network

Random Wiki