Wikia

Frecce-tricolori-logo-badge

Embleem.

De Frecce Tricolori (driekleurige pijlen), officieel bekend als het 313° Gruppo Addestramento Acrobatico ( 313e aerobatische trainingssquadron), is het acrobatisch demonstratie team van de Italiaanse luchtmacht, gestationeerd op de Rivolto luchtmacht Basis nabij San Floreano, in het noordoosten van Italië in de Provincie Udine.

OntstaanEdit

Col. Rino Corso Fougier was de pionier van het acrabatisch vliegen in Italië eind jaren '20, hij leerde piloten hun toestel te beheersen door simulatiegevechten te houden. Sindsdien hebben verschillende teams het levenslicht gezien, vele namen zijn legendarisch als Cavallino Rampante (Stijgerend Paard), Getti Tonanti (Dondervliegtuig), Diavoli Rossi (Rode Duivels), Tigri Bianche (Witte Tijgers) en Lanceri Neri (Zwarte Lansiers). Uiteindelijk besloot de Generale Staf van de luchtmacht in 1961 een officieel team te vormen: de Pattuglia Acrobatica Nazionale. Het stond toendertijd onder leiding van majoor Mario Squarcina. Er werd met zes F-86E Sabres gevlogen, deze vliegtuigen vervulden toen de onderscheppingstaak bij de Italiaanse luchtmacht. In 1962 werd dit al uitgebreid naar negen toestellen. Het jaar daarna stapte het team over op de Aeritalia Fiat G.91PAN (het hoogste in de wereld) waarna in 1965 een tiende vliegtuig aan het team toegevoegd werd voor solo-displays. In 1983 stapte het team over op de Aermacchi MB-339A/PAN, een twee-zits/trainer met een maximale snelheid van 898 km/u op zeeniveau die anno 2009 nog steeds gebruikt wordt. Dit toestel kan het 313e squadron in geval van nood ook inzetten als licht grondaanvalsvliegtuig. Officieële naam is: 313. Gruppo Addestramento Acrobatico;Pattuglia Acrobatica Nazionale (PAN) Frecce Tricolori. Het dieptepunt voor het team was het vliegtuigongeluk op Ramstein Air Base op 28 augustus 1988. Hierbij kwamen drie teamleden en 67 toeschouwers om het leven. Sindsdien heeft het team zich echter hersteld van deze ramp en geeft het jaarlijks ongeveer 40 demonstraties over de hele wereld. In het jaar 2000 hadden ze 50.000 vlieguren met de MB-339. Tijdens de "Royal International Air Tattoo" te Fairford/Engeland kregen ze een onderscheiding voor de beste demonstratievlucht.

Piloten (2010)Edit

  • Lt-Col. Paolo Tarantino - nummer 0 (Commander)
  • Maj. Massimo Tammaro - nummer 1 (Leader)
  • Maj. Marco Lant - nummer 2 (1st Left Wingman)
  • Capt. Pagliani Simone - nummer 3 (1st Right Wingman)
  • Capt. Simone Cavelli - nummer 4 (2nd Left Wingman)
  • Capt. Andrea Braga - nummer 5 (2nd Right Wingman)
  • Capt. Rudy Barassi - nummer 6 (1st Slot)
  • Capt. Jan Slagen - nummer 7 (3rd Left Wingman)
  • Maj. Urbano Floreani - nummer 8 (3rd Right Wingman)
  • Lt. Dario Paoli - nummer 9 (2nd Slot)
  • Maj. Andrea Rossi - nummer 10 (Solo)

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki