Wikia

Fuso 2.jpg

Type

dreadnought

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Yokosuka Naval Arsenal (Yamashiro)

Kure Naval Arsenal (Fusõ)

Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) Fusõ: (1912 / 1914 / 1915)

Yamashiro: (1913 / 1915 / 1917)

Gebruiker(s) Japanse Keizerlijke Marine
Specificatie (voor reconstructie)

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 202,7 m / 28,7 m / 8,6 m
Bepantsering Flanken; 305 mm, boeg en achtersteven: 89 mm, dek: 33 tot 76 mm, geschuttorens: 305 mm (voorzijde), 152 mm (zijkanten), barbettes: 292 mm, commandotoren: 330 mm.
Bewapening 6x2 356-mm kanons, 16x1 152-mm kanons, 5x1 76-mm AA-kanons, 6x 533-mm torpedobuizen
Vliegtuigen
Voortstuwing 24 waterketels die vier Brown Curtiss tubines aandrijven van 30.000 kW (40.000 as-pk), vier schroeven.
Waterverplaatsing 30.600 ton / 35.-00 ton geladen.
Snelheid/Bereik 22,9 knp / 14.820 km.
Bemanning 1193
Einde Fusõ: Gezonken tijdens de Slag om de Leyte Golf op 25 oktober 1944.

Yamashiro: Zelfde lot als de Fusõ.

De eerste echte dreadnoughts van Japan waren krachtige vaartuigen die tot de beste ter wereld behoorden. Ze waren gebaseerd op het ontwerp van de Kongo klasse, maar dan in een een vergrote versie en met een veel betere bescherming. Ze waren zo'n 25% zwaarder gepantserd en voerden zes dubbele torens met 14-inch kanons, dit in vergelijking met de vier torens van de Kongo's. Deze Fusõ's hadden echter wel veel minder vermogen dan de slagkruisers, iets wat af te leiden viel uit hun lagere maximumsnelheid. De Fusõ werd gebouwd op de Kure marinewerf. De kiel van het nieuwe schip werd in 1912 gelegd, in 1914 werd ze te water gelaten en in november 1915 in de vaart genomen. De Yamashiro werd in 1915 op de Yokosuka marinewerf te water gelaten en was in 1917operationeel.

Extra plarformsEdit

Na de Eerste Wereldoorlog kregen deze beide schepen extra platforms bij hun masten voor. De Yamashiro voerde de eerste tests met vliegtuigen uit. Vanaf 1927 voegden beide slagschepen drie toestellen toe aan hun uitrusting. De vliegtuigen werden gelanceerd vanaf plarforms bovenop de C-toren midden op de Fusõ, en op het achterdek aan boord van de Yamashiro.

Tijdens de jaren dertig werd de Fusõ klasse compleet herbouwd. De rompen werden verlengd en er werden anti-torpedovoorzieningen geïnstalleerd. Met het oog op het toegenomen tonnage (van iets meer dan 30.000 ton in 1915 naar ruim 38.000 ton in 1936) kregen de schepen nieuwe ketels en nieuwe stoomturbines. De grootste verandering was een kolossale voormast van het pagodetype.

Geen van beide schepen kwam veelvuldig in actie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze werden door de Straat van Surigao gestuurd tijdens de strijd in de Golf van Leyte in oktober 1944. Hier moesten ze torpedoaanvallen verduren van Amerikaanse motortorpedoboten en torpedojagers, gevolgd door enkele Amerikaanse slagschepen die Pearl Harbor hadden overleefd. Beide schepen werden daarbij gekeldert.

Around Wikia's network

Random Wiki