Wikia

USS George Washington (SSBN 589).jpg

De USS George Washington werd op 9 juni 1959 te water gelaten.

Op 28 juni 1960 voerde de USS George Washington, de eerste van de uiteindelijk uit vijf schepen bestaande George Washington klasse, de eerste succesvolle testlancering uit van een ballistische raket vanaf een ondergedoken onderzeeboot. De boot lanceerde twee Polaris raketten af, de tweede twee uur na de eerste, terwijl hij voor de kust van Cape Canaveral in Florida voer. Sinds de uitvoerbaarheid van onderwaterlanceringen werd aangetoond, is de SSBN (Ship Submersible Ballistic Nuclear, ballistische-raket kernonderzeeboot) een cruciaal element in het concept en de praktijk van de nucleaire afschrikking. De SSBN-vloten van de US-Navy en de Royal Navy zijn er trots op dat er in zo'n veertig jaar operationeel patrouilleren nooit volledig bevestigde waarnemingen van hun boten zijn geweest. De enorme moeilijkheid van het waarnemen van een SSBN betekent dat de nucleaire strijdkrachten van de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk en de Sovjet-Unie permenent paraat zijn om een atoomaanval op hun thuisland te vergelden.

'Skipjack' klasse SSNEdit

IMG00090-20091206-1446.jpg

De commandotoren (Sail) van de USS George Washington is als monument te zien aan het Submarine Museum van Groton.

De kiel van de George Washington werd gelegd door Electric Boat in Groton, Connecticut, onder de naam Scorpion, een 'Skipjack' klasse SSN (kernonderzeeër), maar tijdens de bouw werd de boot doormidden gesneden zodat er een extra sectie van 39,64 m ingevoegd kon worden met de verticale buizen die nodig waren voor het opslaan en lanceren van 16 Polaris A1 ballistische raketten. Elke raket had een kernkop van 600 kT en een bereik van 2200 km. De boten erfden van de 'Skipjack' klasse de S5W reactor en de zes torpedobuizen in de boeg, zij het met veel minder reservetorpedo's.

De George Washington, te water gelaten in juni 1959, begon zijn eerste operationele patrouille op 15 november 1960 als onderdeel van Submarine Squadron 14. In 1966 werd de USS Patrick Henry (gebouwd door Electric Boat en in april 1960 te water gelaten) omgebouwd voor de Polaris A3, een verbeterde versie van de Polaris A1, die de 200kT W58 atoomkop over een veel groter bereik van 4360 km kon vervoeren en daarmee het oceaangebied waarin de onderzeeboten konden patrouilleren zonder buiten bereik van de aangewezen doelwitten te komen, enorm vergrootte. Deze raket werd de kern van de raketbewapening van alle George Washington klasse SSBN's.

In 1977 werd de USS Abraham Lincoln (gebouwd door de Portsmouth Navy Yard en in maart 1961 te water gelaten) de eerste SSBN die vijftig patrouilletochten voltooide. Tegen deze tijd begonnen er evenwel nieuwere SSBN's in dienst te komen en de onderhandelingen over het beperken van strategische wapens leidden ertoe dat drie boten in de klasse omgebouwd werden tot aanvalsonderzeeboten. In 1982 werden de raketten en de daarbij behorende systemen verwijderd van de George Washington, de Patrick Henry en de USS Robert E. Lee (gebouwd door Newport News in Norfolk, Virginia), en werden de boten opnieuw ingedeeld als SSN's, hoewel ze te weinig ruimte voor torpedo's hadden en tevens de grote boegsonars misten die ze effectief gemaakt zouden hebben in de aanvallende rol. Wel waren de boten van de George Washington klasse stiller dan de 'Skipjack' boten, al waren ze door hun grootte wat langzamer. De raketbuizen werden gevuld met cementballast, omdat men besloten had dat de boten te oud waren om omgebouwd te worden voor de nieuwere Poseidon C3 raket.

Laatste hoofdstukEdit

De George Washington werd in 1985 uit de vaart genomen en in 1998 gesloopt. De Robert E. Lee werd in 1991 gesloopt en de Abraham Lincoln in 1994, terwijl de USS Theodore Roosevelt (gebouwd door Mare Island Navy Yard en in februari 1961 te water gelaten) in 1981 uit de vaart genomen werd en in 1997 gesloopt. De Patrick Henry werd in 1984 uit de vaart genomen en in 1997 gesloopt. Er werd overwogen om de boten om te bouwen voor andere wapens (elke Polaris raketbuis kon bijvoorbeeld acht kruisraketten dragen), maar er kwam niets van die plannen.

De botenEdit

  • USS George Washington (SSBN-598).
  • USS Patrick Henry (SSBN-599).
  • USS Theodore Roosevelt (SSBN-600).
  • USS Robert E. Lee (SSBN-601).
  • USS Abraham Lincoln (SSBN-602).

LinksEdit

Specificatie: George Washington klasse
Type: Ballistische-raket kernonderzeeër.
Bouwfirma: General Dynamics Electric Boat, Mare Island Naval Shipyard, Newport News Shipbuilding, Portsmouth Naval Shipyard.
Gebouwd: 1958-1961.
In dienst: 1959-1985.
Afmetingen: Lengte: 116 m ; Breedte: 10,5 m ; Diepgang: 8,1 m.
Waterverplaatsing: 5959 ton aan de oppervlakte ; 6709 ton onder water.
Voortstuwing: Een S5W watergekoelde drukreactor met twee stoomturbines van 11.185 kW (15.000 as-pk) naar één schroefas.
Snelheid: 28 knp (51,8 km/u) aan de oppervlakte ; 25 knp (46,3 km/u) onder water.
Bereik: Onbekend.
Duikdiepte: Bij testen 210 m.
Elektronica: BQS-4 Sonar, later vervangen door BQR-19 Sonar.
Bewapening: 16 Polaris A1 (later Polaris A3) onder water gelanceerde ballistische raketten (SLBM) en zes 533-mm torpedobuizen
Bemanning: 2 ploegen (Blue/Gold) van elk 112 man
Gebruiker(s): Amerika.

Around Wikia's network

Random Wiki