Wikia

800px-Graf-Zeppelin-2.jpg

De KMS Graf Zeppelin ligt aangemeerd in Stettin.

Vanaf 1933 overwoog Duitsland de bouw van zijn eerste vliegdekschip. De bouw ervan moest gebeuren zonder enige ervaring en werd bemoeilijkt door het feit dat de ontwerpen voor vliegdekschepen in die tijd razendsnel veranderden. In 1933-1934 kwam er een eerste ontwerp voor een 22.000 ton zwaar vliegdekschip met een snelheid van 35 knopen en ruimte voor 50 vliegtuigen, maar na het Engels-Duitse Marineverdrag van 1935 besloot Duitsland tot de bouw van twee 19.250 ton zware vliegdekschepen, oorspronkelijk aangeduid met 'A' en 'B'.

De eerste schetsen werden aan de Deutche Werke in Kiel gegeven, die een speciaal ontwerpbureau oprichtte. De specificaties voor het schip werden in nauw overleg met de bouwafdeling van de marine opgesteld, maar de luchtmacht assisteerde mondjesmaat. In die tijd heerste de opvatting dat een vliegdekschip zich moest kunnen verdedigen tegen oppervlakteschepen en daarom bepantserd moest worden als een zware kruiser, en de dreiging van nachtaanvallen door torpedojagers werd beantwoord met een geschut van 16 50-mm kanons.

De kiel van 'A' werd gelegd in het dok dat was vrijgekomen na de tewaterlating van de slagkruiser KMS Gneisenau. Op het land werden modellen van de elektrische liften en het remkabelsysteem getest. De veiligheid van het schip werd benadrukt door alle lege delen van het vliegtuigbrandstofsysteem met droog gas te vullen, alle benzinepijpen te omhullen met pijpen met edelgas onder druk en een sprinklerinstallatie in de hangars. Het schip werd ontworpen met een rechte voorsteven, maar die werd in 1939 veranderd in een klipperboeg.

Men ging eerst uit van een luchtvloot met Messerschmitt Bf 109T's en 13 Junkers Ju 87G's (zeeversies van de Bf 109 en Ju 87, respectievelijk een jager en duikbommenwerper), alsook 20 Fieseler Fi 167 torpedobommenwerpers, maar dit werd later gewijzigd in 12 Bf 109F's en 30 Ju 87G's.

De KMS Graf Zeppelin werd in december 1938 te water gelaten. Rond het begin van de Tweede Wereldoorlog in september 1940 was zo'n 80 tot 90% compleet, en het schip zou naar verwachting medio 1940 in dienst treden. Maar omdat de middelen eerst moesten worden aangewend voor de bouw van U-boten, werd het werk aan het schip rond mei 1940 uitgesteld. In mei 1942 kon de bouw worden hervat, hoewel het ontwerp toen al verouderd was. Het schip werd aangepast met asymmetrische bollingen als compensatie voor het extra gewicht van de apparatuur op de opbouw, wat de snelheid terugbracht tot 33,8 knp. In januari 1943 werd de bouw opnieuw gestaakt, en het schip werd kort daarna naar Stettin gesleept, waar de Duitsers het in januari 1945 tot zinken brachten. De Sovjets borgen het schip in 1946 en sleepten het in september 1947 naar Leningrad, maar vermoedelijk raakte het een mijn en zonk onderweg.

De bouw van 'B' op de Germaniawerf verliep heel langzaam, en in maart 1940 werd de romp in het dok gesloopt.

Specificatie: Graf Zeppelin
Type: Vliegdekschip.
Bouwfirma: Deutsche Werke.
Kiel gelegd: 1936
Te water: 1938.
Afmetingen: Lengte: 262,5 m ; Breedte: 31,5 m ; Diepgang: 7,29 m.
Waterverplaatsing: 33.550 ton.
Voortstuwing: Vier tandwielturbines van 149.120 kW  ; vier schroeven.
Prestaties: Snelheid: 35 knp ; Bereik: 14.820 km.
Pantser: Romp: 90 mm ; Dek: 40 mm ; Vliegdek: 20 mm ; Geschutstellingen: 30 mm.
Bewapening: 16 x 150-mm SK C/28 kanons ; 12 x 105-mm FlaK kanons ; 22 x 37-mm SK C/30 AA kanons ; 28 x 20-mm FlaK kanons.
Vliegtuigen: Normaal 42: in 1930: 30 jagers en 12 duikbommenwerpers ; in 1939: 12 jagers en 30 duikbommenwerpers.
Bemanning: Bemanning: 1720 ; vliegpersoneel: 308.
Gebruiker(s): Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki