Wikia

Gun Motor Carriage M18
M18
Type Tankjager
Land van herkomst Verenigde Staten
Bouwfirma Buick Motor Division of General Motors
Ontwerp Harley Earl
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1942 / 1943-1944 / 1944-199?
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) Met kanon: 6,65 m., romp: 5,44 m. / 2,87 m. / 2,58 m.
Gewicht 19.500 kg.
Motor(en) Continental R-975 C1 stermotor van 253,5 kW (400 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 88,5 km/u /169 km.
Bewapening een 76-mm M1A1, M1A1C of M1A2 kanon, 1x .50 Browning M2 machinegeweer
Doorwaaddiepte 1,22 m.
Hellingshoek 60 %
Verticaal obstakel 0,91 m.
Overschrijdend vermogen 1,88 m.
Bemanning 5
Gebouwd 2507
Gebruik (Landen) Verenigde Staten, Noord-Korea, Zuid-korea, Venezuela, Joegoslavië, Kroatië

De Gun Motor Carriage M10 werd primair gebouwd voor de tankdestroyerbataljons en was gebaseerd op een bestaand tankchassis (M4A2), maar de Gun Motor Carriage M18 werd vanaf de eerste tekeningen ontworpen als tankdestroyer. De ontwikkeling van wat begon als Gun Motor Carriage T70 begon in 1942, en de eerste exemplaren waren in 1943 gereed.

De M18 bleek een van de beste en meest succesvolle Amerikaanse tankdestroyers te zijn. Hij was veel kleiner en compacter dan de M10 en was daardoor minder gemakkelijk waar te nemen. Het voertuig was voor de helft lichter, had een krachtiger kanon en was veel sneller. De M18 was zelfs het snelste rupsvoertuig van de Tweede Wereldoorlog.

Het kanon was de 3-inch M1A1 of M1A2 (de laatste met mondingsvuurdemper). De M1A1 was een variant van het kanon van de M10, maar presteerde beter en was gemonteerd in een koepel zonder dak. Het kanon kon 100 mm bepantsering over 915 mm penetreren.

Uiteindelijk leek de M18 sterk op een tank, en de koepel had ook een traverse van 360°. De bepantsering was echter veel dunner en was maximaal 12,7 mm dik. Bovendien was de koepel aan de bovenkant open en had alleen een canvas regenzeiltje. De M18 moest voor zijn eigen veiligheid dan ook vooral vertrouwen op zijn snelheid en wendbaarheid.

De luchtgekoelde stermotor zat achter in de romp en was afkomstig uit de luchtvaart. Het was een motor met een uitstekende vermogens-gewichtverhouding, die de M18 een uitstekend acceleratievermogen en wendbaarheid gaf. Het voertuig had voldoende bergruimte voor 45 3-inch granaten en een 0,5-inch mitrailleur voor zelf- en luchtdoelverdediging. Aan de achterkant van de koepel zat een uitbouw die werd gebruikt als bergruimte voor persoonlijke bezittingen.

In dienst bij tankdestroyerbataljons kreeg de M18 de bijnaam Hellcat. Ondanks zijn succes verdween de M18 geleidelijk bij de tankdestroyerbataljons omdat het enthousiasme voor het tankdestroyerconcept afnam. In 1945 waren veel M18's ingedeeld bij conventionele pantserformaties binnen de US Army. Tegen die tijd werden ze meer en meer als aanvalsgeschut of conventionele gemotoriseerde artillerie ingezet.

De productie van de M18 duurde van juli 1943 tot oktober 1944, toen het einde van de oorlog in zicht kwam. Er werden 2507 M18's geproduceerd. Sommige werden als M39 Armored Utility Vehicle zonder koepel voltooid en waren bedoeld als snelle troepentransport- of bevoorradingsvoertuigen. Ze werden ook gebruikt als artillerietrekkers, mobiele commando- en communicatieposten, en algemene frontlijnvoertuigen. Er was ook een Flame Tank T65, die op de M18 gebaseerd was en een sterk gewijzigde opbouw met een vlammenwerper voorin had. De Howitzer Motor Carriage T88 was een poging om een 105-mm houwitser op de M18 te monteren, en er werd ook gepoogd om een 90-mm kanon met koepel op het chassis te plaatsen. Geen van deze varianten werd in productie genomen, evenmin als tal van andere experimentele varianten van de M18, waaronder een amfibische. Een aantal M18's ging onder de Lend-Lease Act naar diverse geallieerde naties, onder meer de USSR.

Varianten

  • T41 Prime Mover: Een Hellcat waarvan de toren werd verwijderd en interne wijzigingen werden aangebracht, geconverteerd naar een artillerietrekker voor het 3-inch M5 kanon.
  • T41E1 Command and Reconnaissance Vehicle: Eén Hellcat met zijn toren verwijderd en interne wijzigingen aangebracht, bedoeld als vervanging voor de M20 Armoured Utility Car in tank destroyer bataljons. De configuratie van het commando en het verkenningsvoertuig bleek superieur te zijn en er werd besloten om het te gebruiken voor zowel de T41 als de T41E1. Tien prototypen, in een programma geconsolideerd, die als T41 werden gebouwd.
  • M39 Armored Utility Vehicle: Standaard T41; 640 geconverteerd van oktober 1944 tot maart 1945.
  • 105 mm Howitzer Motor Carriage T88: M18, met het 76-mm kanon vervangen door een 105-mm T12 houwitser. Een voorbeeld werd gebouwd in 1944, na de oorlog werd het project geannuleerd.
  • 90 mm Gun Motor Carriage M18: M18, met het 76-mm kanon vervangen door een 90-mm kanon in een M36 toren, na de oorlog werd het geannuleerd.
  • 76 mm Gun Motor Carriage T86 (Amphibious): M18 met een veel grotere en lichtere flotatiehull, gebruikend zijn rupsbanden voor wateraandrijving. Het T86E1-variantentestvoertuig gebruikte propellers voor voortstuwing.
  • 105 mm Howitzer Motor Carriage T87 (Amphibious): De T86-voertuigen hadden aangetoond dat de spooraandrijving beter was en dit werd gebruikt voor de T87 die dezelfde 105-mm T12-houwitser van de T88 had.

Alle werkzaamheden aan de drie amfibische modellen werden geannuleerd na het einde van de oorlog.

Links