Wikia

Gun Motor Carriage M36
M36

Type

Tankdestroyer

Land van herkomst

USA
Bouwfirma General Motors, Massey-Harris, American Locomotive Company, Montreal Locomotive Works
Ontwerp
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1943 / 1944-1945 / 1944-
Gebruiker(s)
Specificatie

Gewicht 29 ton
Motor(en) Ford GAA V-8 motor van 335 kW (450 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 48 km/u / 241 km.
Bewapening 1x 90-mm M3 kanon, 1x .50 Browning M2HB machinegeweer
Doorwaaddiepte 0,91 m.
Hellingshoek 60%
Verticaal obstakel 0,61 m.
Overschrijdend vermogen
Bemanning 5
Gebouwd 2324

Gebruik (Landen)

USA, Bosnië, Kroatië, Frankrijk, Irak, Iran, Italië, Pakistan, Chinese republiek, Servië, Slovenië, Turkije, Joegoslavië, Korea.

De Gun Motor Carriage M36, die tijdens de ontwikkelingsfase T71 werd genoemd, is te beschouwen als een verbeterde Gun Motor Carriage M10. De grootste verandering betrof het kanon, namelijk een 90-mm M3. Dit was een krachtig wapen met een hoge mondingssnelheid, dat bij de US Army een manusje-van-alles was geworden. Het werd gebruikt als AA-kanon, getrokken antitankgeschut en tankbewapening. Voor de typeclassificatie in juni 1944 werd het chassis ban de M10A1 gebruikt voor de ontwikkeling van het nieuwe type. De productie bestond niet helemaal uit nieuwe voertuigen, want 2324 stuks waren conversies in de VS en Canada op basis van de bestaande M10A1 rompen. Een eerste serie van een onbekend aantal voertuigen werd gebouwd door de Chevrolet Division van General Motors. Nog eens 187 stuks van de M36B1 werden gebouwd opbasis van de M4A3 tankromp. Een andere variant was de M36B2, die was gebaseerd op de M10. Daarvan werden 237 exemplaren gebouwd.

Afgezien van het kanon (met of zonder mondingsvuurdemper) werd de aandrijving tot de standaard van de M10A1 gebracht met de installatie van de Ford GAA V-8 benzinemotor en werd een grotere koepel met een ander profiel maar nog steeds zonder dak gemonteerd. Sommige wijzigingen betroffen de berging van de grotere 90-mm munitie. De M36 kon 47 granaten meevoeren in tegenstelling tot de 54 van de M10. In de motorruimte was een hulpgenerator ingebouwd om brandstof te sparen, de motor te ontzien en energie te leveren voor routinetaken als het voertuig ergens gestationeerd was. Ondanks alle veranderingen was de M36 iets lichter dan de M10, maar de prestatie was dezelfde.

De M36 erfde veel van de tekortkomingen van de M10, zoals de iets te dunne bepantsering en de grote hoogte, die het voertuig gemakkelijk waarneembaar maakte. Toch vormde de combinatie van kanon en voertuig een krachtige tankdestroyer. Het kanon kon elke Duitse tank uitschakelen, inclusief de Tiger II. De pantserdoorborende munitie drong door 76 mm dikke pantsers op een afstand van 4300 m, voor zover een doelwit opdie afstand kon worden waargenomen. Toen het aantal tankdoelen in 1945 afnam, werd de M36 steeds vaker gebruikt voor het elimineren van bunkers en werd geleidelijk geïntegreerd in pantserdivisies in plaats van te opereren binnen gespecialiseerde tankdestroyerbataljons.

Na 1945 werd de M36 in grote aantallen uitgedeeld aan verscheidene bevriende naties en deden daar nog vele jaren dienst. De laatste exemplaren doken tot veler verrassing op in de beginfase van de Balkanoorlogen van eind jaren negentig. Zowel de Bosniërs als de Serviërs gebruikten hem. Darmee was de M36 de laatste tankdestroyer uit de Tweede Wereldoorlog die in actieve dienst was.

VariantenEdit

  • 90-mm Gun Motor Carriage T71: Prototype, met een 90-mm M3 kanon op een Gun Motor Carriage M10A1 chassis.
  • 90-mm Gun Motor Carriage M36: Met een 90-mm M3 kanon op een Gun Motor Carriage M10A1 chassis.
  • 90-mm Gun Motor Carriage M36B1: Met een 90-mm M3 kanon op een M4A3 Sherman chassis.
  • 90-mm Gun Motor Carriage M36B2: Met een 90-mm M3 kanon op een Gun Motor Carriage M10 chassis.

Around Wikia's network

Random Wiki