Wikia

1937 00 00 eagle david buell.jpg

De HMS Eagle in 1937.

Nog voor de Eerste Wereldoorlog bestelde Chili twee verlengde slagschepen uit de Iron Duke klasse bij de Armstrong scheepswerf te Elwick. De bouw van een van deze schepen, de Almirante Latorre, was in augustus 1914 al een eind op weg toen het schip verplicht aangeschaft moest worden door de Admiraliteit. In 1915 was de bouw voltooid als HMS Canada. De bouw van een zusterschip, de Almirante Cochrane, (waarvan de kiel in 1913 was gelegd) moest stoppen vanwege vijandelijkheden, maar dit schip werd later afgebouwd als vliegdekschip. Net als de HMS Hermes was het te laat voor de oorlog; te water gelaten in juni 1918 en uitvoerige tests in 1920. Er werd getest met verschillende bovenbouwtypes, na de initiële experimenten op de HMS Argus. Hierdoor bleef het schip tussen 1920 en 1923, toen de Hermes te water gelaten werd, grotendeels in het dok. De eerste versie van de bovenbouw was lang en laag, met twee schoorstenen die dezelfde afmeting hadden als die van het eerdere zusterschip. Vanwege de ruime slagschipproporties was het schip aanzienlijk langzamer dan de grote kruiserconversies, maar de stabiliteit was beter. Ondanks het feit dat het schip een hangar met twee niveaus introduceerde, was de capaciteit voor vliegtuigen nog erg bescheiden.

InterbellumEdit

Veel van de missies van de Eagle van voor de Tweede Wereldoorlog vonden plaats in het Verre Oosten, maar het vliegdekschip verplaatste zich in september 1939 naar de Indische Oceaan en vervolgens naar de Middellandse Zee om de HMS Glorious te vervangen. Na luchtaanvallen op Italiaanse schepen bij de Libische stad Tobroek, werd de Eagle zwaar getroffen door bommen tijdens de gevechten voor de kust van Calabrië. Vanwege de averij kon de Eagle niet deelnemen aan de aanval op Taranto. Voordat de Eagle in Groot-Brittannië hersteld kon worden, werd het schip nog ingezet in de Rode Zee en de Zuid-Atlantische Oceaan. Toen de Eagle begin 1942 terugkeerde in de Middellandse Zee, was hij betrokken bij het beroemde 'Augustuskonvooi' (Operatie Pedestal) toen 41 oorlogsschepen er in slaagden vijf van de veertien koopvaardijschepen doorgang te verschaffen om het beleg van Malta te breken. De Eagle kreeg het zwaar te verduren: op 11 augustus 1942 werd het vliegdekschip door vier torpedo's van de U-73 tot zinken gebracht.

Specificatie: HMS Eagle.
Type: Vliegdekschip.
Bouwfirma: Armstrong Whitworth
Kiel gelegd: Februari 1913.
Te water: juni 1918.
In dienst: Februari 1924.
Afmetingen: Lengte: 203,3 m ; Breedte: 32,1 m ; Diepgang: 7,3 m.
Waterverplaatsing: Standaard: 22.600 ton ; Volbeladen: 26.500 ton.
Voortstuwing: Vier stoomturbines met een stuwkracht van 37.285 kW (50.000 as-pk) naar vier schroefassen.
Prestaties: Snelheid: 24 knp (44,4 km/u) ; Bereik: 8900 km.
Bepantsering: Waterlijn: 102-178 mm ; Vliegdek: 25 mm ; Hangardek: 102 mm ; Schilden: 25 mm.
Bewapening: 9x 6-inch AA-kanons ; 4x 4-inch AA-kanons en 8x 2-pdr AA-kanons.
Vliegtuigen: 20x Sea Hurricanes.
Bemanning: 750 zonder de vliegtuigbemanning.
Einde: Tot zinken gebracht door de U-73 op 130 km van Cape Salinas op positie 38°3'0"N - 3°1'12.00"E.

Around Wikia's network

Random Wiki