Wikia

HMS Fearless
Fearless

Type

Amfibisch transportschip, aanvalsschip

Land van herkomst

Groot-Brittannë
Bouwfirma Harland and Wolff, Belfast
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1962 / 1963 / 1965-2002
Gebruiker(s) Royal Navy
Specificatie

Bepantsering geen
Bewapening 2x GWS 20-mm vierling Sea Cat SAM lanceerinstallaties, 2x dubbele Oerlikon 30-mm DP-kanons, 2x Oerlikon 20-mm AA kanons, variërende aantallen 7,62-mm GPMG's en draagbare Blowpipe SAM lanceerinstallaties
Vracht 20 tanks maximaal, een BARV, 45 biertons trucks plus 50 ton algemene vracht, of maximaal 2100 ton voorraden, vier LCU's en vier LCVP's, vijf Westland Wessex's of vier Sea King HC.Mk.4's plus drie Gazelle of Westland Linx helikopters.
Voortstuwing 2x English Electric stoomturbines van 16000 kW (22000 pk)
Elektronica een Type 978 navigatieradar, een Type 994 lucht en oppervlakteradar, een SCOT satelietcomminucatiesysteem, een ESM systeem met Knebworth/Corvus chafflanceerders, een CAAIS commando- en vuurleidingssysteem.
Waterverplaatsing 12.120 ton volgeladen
Snelheid/Bereik 21 knopen /
Bemanning 580

Einde

In 2007 naar Gent gesleept om te worden gesloopt.

De twee Britse aanvalsschepen, of officieel LPD's (landingsplatforms, dok), HMS Intrepid en HMS Fearless, waren ontworpen en gebouwd als de eerste moderne amfibische oorlogsschepen van de Royal Navy. Ze werden speciaal ontworpen voor het transport en aan land zetten van troepen vanaf zee met behulp van helikopters en/of LCU's. De schepen werden gebouwd door Harland & Wolff en John Brown voor voltooiing in respectievelijk november 1965 en 1967, en hun voortbestaan werd in 1981 bedreigt door een verkeerd opgesteld defensierapport met de aanbeveling de schepen in respectievelijk 1984 en 1982 te schrappen. In februari 1982 nam het Britse ministerie van Defensie het verstandige besluit beide schepen in dienst te houden. Hun waarde werd bewezen in de Falklandoorlog, want zonder de schepen hadden de Britten geen landingsaanval kunnen uitvoeren om de eilanden te heroveren.

De taak van de twee schepen uit de Fearlessklasse was amfibisch aanvalstransport voor 400 tot 700 manschappen, aan boord gesteund door het hoofdkwartier van de aanvalsvloot/brigade met een voledig uitgeruste controlekamer, zodat de aanvoerders elk aspect van de lucht-, zee- en landmacht bij een aanval konden plannen, lanceren en controleren.

De schepen vervoerden elk een amfibisch detachement, bestaand uit een aanvalseskader verdeeld in een landingsvaartuig-eskader met vier LCU's (ex-LCM-9's) en vier LCVP's, een amfibische strandeenheid (ABU) met een landrover en Centurion BARV (Beach Armoured Recovery Vehicle) om gestrande voertuigen en landingsvaartuigen te helpen, en een VDP (Vehicle Deck Party) om de inscheping van voertuigen op het landingsvaartuig te leiden. elke LCU kon een Chieftain of twee Centurion tanks vervoeren, of vier vrachtwagens van vier ton, of acht landrovers plus aanhangwagens, of 100 ton vracht, of 250 manschappen. Elke LCVP kon 35 anschappen of twee landrovers vervoeren.

Elk schip had achter een kuildek met een klep die werd geopend nadat men het achterste deel van het schip had laten overstromen. Hierboven lag een vliegdek (50,3 m. lang, 22,85 m.breed) geschikt voor operaties door de meeste NAVO-helikopters en ook, mocht dat nodig zijn, BAe Sea Harrier VTOL multi-inzetbare jagers. Elk schip kreeg drie voertuigdekken, een voor voertuigen met rupsbanden, een voor vrachtwagens, en een halfdek voor landrovers en aanhangwagens.

De maximale laadcapaciteit van 700 manschappen was genoeg voor een licht infanteriebataljon of marinierscommando met artilleriebatterij. Het vliegdek kon daarnaast gebruikt worden voor het parkeren van lichte voertuigen.

De Intrepid werd in 1991 in reserve gezet en daarna gebruikt voor reserveonderdelen voor de Fearless, alvorens in 1999 volledig buiten dienst te worden gesteld. De Fearless diende nog tot eind 2002.

Around Wikia's network

Random Wiki