Wikia

800px-Vigna di Valle 20110812 — Macchi Hanriot HD.1

Een door Macchi in licentie gebouwde Hanriot HD.1 in de kleuren van de Italiaanse aas Flavio Torello Baracchini (Museo Storico dell'Aeronautica Militare di Vigna di Valle, Lago di Bracciano).

Het eerste ontwerp van de hand van Hanriot was de Hanriot HD.1 eenzits jager, waarvan het eerste prototype zijn maidenflight maakte in juni 1916. Het op de Sopwith 1 1/2 Strutter geïnspireerde toestel had vleugels van ongelijke lengte en koorde. De HD.1 was een klein, degelijk vliegtuig dat zich tijdens testvluchten ook als zodanig bewees. Het was grotendeels geconstrueerd van hout, zij het dat de staarteenheid een frame had van staalbuis en het rompvoorstuk was bedekt met panelen van duraluminium.

Als resultaat van de aanbevelingen van de Italiaanse militaire missie te Parijs werd een beperkt aantal HD.1's geëxporteerd naar Italië, waar Macchi het type in november 1916 in licentieproductie nam. Naar verluidt ontving de Italiaanse luchtmacht ongeveer honderd Franse HD.1's, terwijl Macchi er in totaal 901 afleverde. Aan België werden vanaf augustus 1917 ondertussen 125 in Frankrijk gebouwde HD.1's afgeleverd. Volgens Franse bronnen bedroeg de totale HD.1-productie 1145 toestellen.

Na de Eerste Wereldoorlog schafte de Zwitserse Fliegertruppe, die onder de indruk was geraakt van de prestaties van Italiaanse HD.1's die een noodlanding in Zwitserland hadden moeten maken, zestien oorlogssurplus-machines aan. Andere HD.1's vonden hun weg naar verschillende Latijns-Amerikaanse landen.

LinksEdit

Specificatie: Hanriot HD.1
Type: Gevechtsvliegtuig.
Bouwfirma: Aeroplane Hanriot et Cie.
Ontwerp: Pierre Dupont.
Eerste vlucht: 1916.
In dienst: 1917.
Uit dienst: 1920, (1930: Zwitserland).
Afmetingen: Lengte: 5,85 m ; Spanwijdte: 8,70 m ; Hoogte: 2,94 m ; Vleugeloppervlak: 18,20 m².
Gewicht: Leeg: 407 kg ; Max. startgewicht: 605 kg.
Motor(en): Een Le Rhône 9J 9-cilinder rotatiemotor van 89 kw (110 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 184 km/u : Plafond: 6000 m ; Vliegbereik: 550 km.
Bewapening: 1x of 2x 7.7-mm Vickers machinegeweren.
Gebruiker(s): België, Frankrijk, Italië, Ecuador, Paraguay, Zwitserland, Amerika.

Around Wikia's network

Random Wiki