Wikia

111.jpg

Begin 2003 waren er van de SH-5, nog maar vier exemplaren in gebruik.

De Harbin SH-5 is een forse, geheel metalen vliegboot met een romp met enkele hak, een intrekbaar wielonderstel met enkele hoofdwielen en een dubbel neuswiel. SH staat voor Shuihong of Shuishang Hongzhaji, oftewel maritieme bommenwerper: PS-5 is de Westerse aanduiding. Het Chinese toestel heeft de vleugels en motoren van de Y-8 (de Chinese An-12 'Cub') en de staart van de Be-12 'Mail' en een nieuwe romp die duidelijk geënt is op die van de Japanse US-1A, de vleugel heeft een middenstuk met evenwijdige voor- en achterrand waar de twee binnenste motoren aan zitten, en taps toelopende buitenpanelen.

Multirol vliegbootEdit

Het type maakte zijn eerste vlucht in april 1976. Het kwam pas in 1986 in dienst als een gespecialiseerde vliegboot voor maritieme verkenning en onderzeebootbestrijding. Het toestel had een cockpitbemanning van vijf, een gemiddeld driekoppige missiebemanning, en in de secundaire transportrol voor passagiers of vracht. De ontwikkeling van het type ondervond ernstig oponthoud door de Culturele Revolutie, wat ten dele verklaart waarom een type dat betrekkelijk recent in dienst kwam een oud type motor had en geen drukcabine. Dat laatste is geen beletsel voor de patrouilles op geringe hoogte die het type uitvoert, maar betekent tevens dat vluchten tussen een basis en een afgelegen operationeel gebied op betrekkelijk geringe hoogte uitgevoerd moeten worden, dus bij lagere snelheid. Er zijn misschien slechts zeven exemplaren van het type voltooid en het lijkt erop dat de operationele vloot in aantal achteruit gaat.

VariantenEdit

  • SH-5: 1 prototype gebouwd en 4 in productie.
  • SH-5A: Model omgebouwd voor ELINT operaties.
  • SH-5B Firefighter: Model omgebouwd voor vuurbestrijding, gekend als PS-5.
Specificatie: Harbin SH-5
Type: Patrouillevliegboot
Bouwfirma: Harbin Aircraft Factory.
Eerste vlucht: April 1976.
In productie: 1984-1985.
In dienst: 1986.
Afmetingen: Lengte: 38,9 m ; Spanwijdte: 36 m ; Hoogte: 9,8 m ; Vleugeloppervlak: 144 m².
Gewicht: Leeg: +/- 25.000 kg (SAR- of transportrol) ; 26.500 kg (ASW-rol) , Max. startgewicht: 45.000 kg.
Motor(en): 4x Dongan (DEMC) Wojiang-5A-1 turboprops van 2349 kW (3150 pk) elk.
Prestaties: Max. snelheid: 555 km/u ; Kruissnelheid: 450 km/u ; Patrouillesnelheid: 230 km/u ; Plafond: 10.250 m ; Bereik: 4750 km ; Vliegtijd op twee motoren: 12 tot 15 uur.
Bewapening: 2x 23-mm Type 23-1 kanonnen in een elektrisch aangedreven koepel ; Max. 6000 kg bommen.
Gebruiker(s): China.

Around Wikia's network

Random Wiki