Wikia

Henri IV 1.jpg

De Henri IV was vooral bedoeld als kustschip.

Het Franse slagschip Henri IV, ontworpen door Louis-Émile Bertin en gebouwd door het Arsenal de Cherbourg voor aflevering in september 1903, was bedoeld voor de kustverdediging. Het was een opmerkelijk schip dat waarschijnlijk meer moet worden gezien als prototype vanwege sommige ontwerpideeën dan een pijler van de Franse vloot. Het vrijboord was slechts 1,2 m en liep vanaf het voorste deel van het schip opwaarts tot de standaardhoogte van het bovendek, om te vervolgen in een zeer smalle opbouw.

Het pantser bestond uit een gordel die net voor de achtersteven eindigde in een 100 mm schot, en strekte zich van 1,2 m boven de waterlijn uit tot 1,3 m eronder: deze gordel was midscheeps 280 mm dik en nam bij de uiteinden af tot een dikte van 180 mm (met de onderste randen tot 76 mm). De bovengordel was gemiddeld 100 mm en liep vanaf de boeg tot 9,15 m achter het middengedeelte langs de zijkanten van de opbouw. Deze bovengordel was 2 m breed, nam voorwaarts in breedte toe tot 4 m, en het uiteinde werd afgesloten met een 76 mm dik schot. Bij de bovengrens van de hoofdgordel lag een pantserdek van 60 mm dik, teruglopend tot 30 mm bij de uiteinden. Hieronder lag nog een dek van 20 mm dik in het midden, toenemend in dikte tot 35 mm bij de randen, dat zo'n 0,9 m neerwaarts boog voor de vorming van een torpedowand om vervolgens bij de binnenkiel aan te sluiten. Andere bescherming werd geboden door cellulaire lagen tussen de pantserdekken en een groot aantal kleine compartimenten binnenwaarts van de torpedowand. Dit ontwerp was afgeleid uit experimenten bij Lorient in 1894. Het was niet getest in een oorlogssituatie, maar er bestaat geen twijfel dat de torpedowand zich te dicht bij de flank bevond.

Het 274-mm voorkanon in een geschutkoepel had een ashoogte van 9 m en het achterkanon van 4 m, terwijl van de zeven 140-mm kanons in de tweede batterij vier in geschuttorens op het voordek stonden, twee achter schilden op het bovendek en het laatste in een koepel voor zeer zwaar geschut boven de geschutkoepel met het 274-mm achterkanon. Dit was de eerste keer dat een schip was voorzien van koepels met zeer zwaar geschut en de drukgolfschade schijnt enorm te zijn geweest omdat het 138-mm kanon te kort was om boven de episcoop van de koepel van het 274-mm kanon uit te komen.

Wereldoorlog IEdit

Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog werd de Henry IV ingezet als bewakingsschip voor de kust van Bizerte (Tunesië).

In november 1914 werden er drie 138-mm kanons ontmanteld en per spoor naar Salonica gebracht, om de Franse Marine missie (Mission D) te versterken.

In 1915 werd ze toegevoegd aan het Franse eskader ter ondersteuning tijdens de Dardanellen campagne van 18 maart 1915. De enige bekende actie is het bombarderen van Kum Kale aan de Aziatische kant van de Dardanellen, ter ondersteuning van het Franse afleidingsaanval op 25 april 1915.

In 1916 werd ze in dienst gesteld bij de reserve van het 3e eskader om vervolgens bij de Franse oostelijke divisie in Egypte dienst te doen.

Aan het eind van de oorlog werd ze naar Taranto (Italië) gestuurd om dienst te doen als depotschip.

Na de oorlog werd ze met de andere pre-dreadnoughts naar Toulon gestuurd, waar ze korte tijd dienst deed als trainingschip, begin 1921 werd ze gesloopt.

Specificatie Henry IV
Type: Pre-dreadnought slagschip.
Bouwfirma: Arsenal de Cherbourg.
Ontwerper: Louis-Émile Bertin.
Kiel gelegd: Juli 1897.
Te water: Augustus 1899.
In dienst: September 1903.
Afmetingen: Lengte: 108 m ; Breedte: 22,2 m ; Diepgang: 6,98 m.
Waterverplaatsing: 8807 tom.
Aandrijving: 3x verticale triple-expansiemachines van 8600 kW (11.500 pk) naar drie schroefassen.
Snelheid: 17 knp (31 km/u).
Bewapening: 2x 1 Canon de 274-mm Modèle 1893/96 ; 7x 1 Canon de 138-mm Modèle 1893 ; 12x 1 47-mm Canon Hotchkiss à tir rapide ; 2x 450-mm torpedobuizen.
Pantser: Zie tekst.
Bemanning: 464.
Gebruiker(s): Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki