Wikia

Ghs126-2.jpg

Een Henschel 126B-1.

In 1935 ontwikkelde de firma Henschel zijn parasoldekker Hs 122. Het was een verkenningsvliegtuig voor de korte afstand. De bedoeling was, hiermee een vervanger te vreëren voor de Heinkel He 45 en de Heinkel He 46. Het toestel had een Siemens SAM 22B motor die 492 kW (660 pk) leverde. Maar hoewel enkele exemplaren gebouwd werden, bestelde de Luftwaffe de He 122 niet. Uit dit toestel ontwikkelde de hoofdconstructeur van Henschel, Friedrich Nicolaus, de Henschel He 126. Deze was voorzien van een nieuwe vleugel, vrijdragende poten van het hoofdlandingsgestel en een cockpitkap voor de piloot. De plaats van de waarnemer was niet overdekt.

In 1937 bouwde Henschel volgens specificaties van het derde prototype tien voorproductieexemplaren van de Hs 126A-0. Enkele van deze toestellen werden in de lente van 1938 gebruikt voor operationele evaluatie door de verkenningseenheid van de Lehrgruppe van de Luftwaffe. De eerste productieversie was de Hs 126A-1, die sterk leek op de voorproductieversie maar voorzien was van een 656 kW (880 pk) sterke BMW 132Dc stermotor. De bewapening bestond uit een voorwaarts vurende 7,92-mm MG 17 mitrailleur plus een even zware draaibaar wapen in de achterste cockpit. Aan een rek onder de romp kon het toestel vijf bommen van 10 kg meevoeren of één van 50 kg. Een Rb 125/9x7 handcamera in de achterkant van de romp voor het maken van foto's, Zes van deze toestellen werden in 1938 door het Condorlegioen in Spanje gebruikt. Later werden deze toestellen overgedragen aan de Spaanse luchtmacht, en zestien stuks werden geleverd aan de Griekse luchtmacht.

Andere motorEdit

In de zomer van 1939 werd een verbeterde, maar nog steeds sterk op eerdere ontwerpen lijkende He 126B-1 uitgebracht. Deze was uitgerust met FuG 17 radioapparatuur en een herziene motor op basis van hetzij de Bramo 323A-1 of de Bramo 323A-2 stermotor van 671 kW (900 pk).

De productietoestellen werden vanaf 1938 in Berlijn gebouwd op Schönefeld en Johannisthal. Het nieuwe type kwam in dienst bij de Aufklärungsgruppe 35. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren de luchtverkenningseenheden al een flink eind gevorderd met het vervangen van de Heinkel He 45 en de Heinkel He 46 door de Hs 126. De Henschel was echter zelf al verouderd toen hij in dienst genomen werd, en in de loop van 1942 nam de Focke-Wulf Fw 189 zijn fronttaken over. Er werden iets meer dan 600 exemplaren gebouwd.

VariantenEdit

  • Henschel Hs 126A-0
  • Henschel Hs 126A-1
  • Henschel Hs 126B-1
Specificatie: Henschel Hs 126
Type: Verkenningsvliegtuig.
Bouwfirma: Henschel.
Eerste vlucht: 1936.
In dienst: 1937-1942.
Afmetingen: Lengte: 10,85 m ; Hoogte: 3,75 m ; Spanwijdte: 14,5 m Vleugeloppervlak: 31,6 m².
Gewicht: Leeg: 2030 kg ; Max. startgewicht:3090 kg.
Motor(en): Een Bramo 323A-1 9-cilinder stermotor van 634 kW (850 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 310 km/u ; Plafond: 8300 m ; Bereik: 720 km.
Bewapening: 1x voorwaarts vurende 7,92-mm MG 17 machinegeweer ; een draaibare 7,92-mm MG 15 machinegeweer in de achterste cockpit ; tot 150 kg bommen.
Gebruiker(s): Duitsland, Bulgarije, Griekenland, Kroatië, Spanje, Estland.

Around Wikia's network

Random Wiki