Wikia

Hq-61.jpg

Deze twee HQ-61A raketten zijn geladen op een 6x6 legertruck, de raket kan ook vanop schepen gelanceerd worden

De HQ-61A land-luchtraket (SAM, Surface-to-Air Missile) is een verdere ontwikkeling van de HQ-61 (SD-1 os RF-61), die in de jaren zeventig werd ontwikkeld voor de Chinese marine.

De op het land gestationeerde HQ-61A werd medio jaren tachtig voor het eerst waargenomen en werd op de exportmarkt aangeboden door de China National Precision Machinery Import and Export Corporation (CNPMIEC). Volgens recente berichten was de HQ-61A, ook wel Hongqi-61A, geen erg succesvol ontwerp en is niet in grote aantallen gebouwd.

In vergelijking met recentere luchtverdedigingssystemen duurt de opstelling van de HQ-61A te lang, is hij te moeilijk verplaatsbaar en kan hij slechts één doel tegelijk volgen.

Waarschijnlijk is de raket vervangen door de veel betere CNPMIEC LY-60 SAM die is gebaseerd op een raket voor diverse lucht-, land- en zeetoepassingen.

CNPMIEC is de hoofdaannemer voor de HQ-61A SAM, maar de China National Electronics Import and Export Corporation is verantwoordelijk voor sommige elementen, waaronder de Model 571 radar, die de doelen detecteert. Deze is geïnstalleerd op een 6x6 terreinvoertuigchassis en kan niet snel worden opgesteld.

Een gemiddelde HQ-61A veldbatterij bestaat uit een doelindicatieradar op een truck, die bevestigde vijandelijke doelen doorgeeft dat ze volgt en aanstraalt. Dit systeem geeft die informatie door aan de vier lanceerinstallaties, die onmiddelijk een raket afvuren.

Draaiplateau.Edit

Elk lanceerinstallatie heeft een draaiplateau met twee raketten in een lanceerklare positie. Zodra die zijn gelanceerd, moeten volgende raketten met een kraan worden geladen. De lanceerinstallatie is gebaseerd op een 6x6 truck chassis met vier hydraulische stempels die een stabiel platform vormen als ze eenmaal zijn neergelaten.

De raket heeft een semi-actieve radar-eindgeleiding en een brisant-fragmentatielading.

LinksEdit

Specificatie: Hongqi-61A (HQ-61A)
Type: Land-luchtraket, Lucht-luchtraket, SAM-raket.
Bouwfirma: Shanghai Aerospace Bureau
In gebruik: 1986/1988 tot vandaag
Afmetingen: Lengte: 3,99 m ; Diameter: 0,286 m ; Spanwijdte: 1,17 m.
Gewicht: 310 kg.
Voortstuwing: Eentraps vastebrandstof.
Lading: Hoog-explosief.
Prestaties: Min./Max. bereik: 2,5 km/ 12 km ; Min./Max. Hoogte: 500 m/ 10 km ; Max. snelheid: Mach 3.
Gebruiker(s): China.

Around Wikia's network

Random Wiki