Wikia

IJN Hosho
Hosho.jpg

Type

Vliegdekschip

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Asano Shipbuilding Company, Tsurumi-ku, Yokohama
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1920 / 1921 / 1922-1946
Gebruiker(s) Keizerlijke Japanse Marine
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 165 m. / 18 m. / 6,2 m.
Bepantsering
Bewapening 4x 14 cm/50 3rd Year Type Marinekanons, 2x 8 cm/40 3rd Year Type luchtdoelkanons
Vliegtuigen 15
Voortstuwing 2x stoomturbines en 8 Kampon Ro gô boilers die 22.000 kW (30.000 as-pk) leverden aan 2 schroeven
Waterverplaatsing 7590 ton standaard / 9646 volgeladen
Snelheid/Bereik 25 knp (46 km/u) / 9990 zeemijlen
Bemanning 512

Einde

In 1946 verschroot

Het eerste vliegdekschip dat voor de keizerlijke Japanse marine werd gebouwd, was, zoals vele andere, een conversie. De marine-olietanker Hiryu, waarvan de kiel eind 1919 was gelegd, werd in 1921 overgenomen en verscheen eind 1922 als het vliegdekschip Hosho. Het ontwerp had veel te danken gehad aan een Britse technische missie, waarbij veel details van de nieuwe Britse carrier Hermes en de Sopwith Cuckoo torpedobommenwerper naar voren waren gekomen.

De originele stoomturbines met drievoudige expansie werden vervangen door turbines van het destroyertype. Deze boden een snelheid van 25 knopen (46 km/u). Net als bij de USS Langley werd de rook afgevoerd via drie opklapbare schoorstenen, die naar beneden scharnierden als de toestellen aan boord actief waren. In het begin had het schip een 'eiland'-navigatiebrug, maar deze bleek zo impopulair bij de piloten dat hij in 1923 verwijderd werd. Net als zovele van de vroege vliegdekschepen was de Hosho erg klein. Daardoor miste het schip voldoende stabiliteit om de volledige bewapening en het maximaal aantal toestellen mee te voeren. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, was de luchtvloot gekrompen van 21 naar 15 toestellen en alle originele kanons waren vervangen door licht luchtdoelgeschut.

Toch leverde de Hosho nuttige ervaringsgegevens op voor de conversie van de Akagi en de Kaga. Ook droeg de met de Hosho opgedane kennis bij aan het ontwerp van de Ryujo, het eerste Japanse vliegdekschip dat als zodanig vanaf de kiel was gebouwd. De Hosho werd veelvuldig ingezet voor de kust van China in de jaren dertig en transporteerde vliegtuigen tijdens de Chinees-Japanse oorlog. Eind jaren dertig zag het ernaar uit dat haar operationele carrière voorbij was en werd de Hosho gedegradeerd tot trainingstaken.

Ondanks haar tekortkomingen deed de verouderde trainingscarrier vanaf december 1941 dienst bij vliegdekschipdivisie 3, samen met de Zuiho. Na vier maanden rond de Palau-eilanden te hebben geopereerd, moest het schip echter terugkeren naar Japan voor trainingstaken. Opnieuw werd de Hosho operationeel, tijdens de operatie bij Midway. Het vliegdekschip had elf Nakajima B5N Kate bommenwerpers aan boord die verkenningswerkzaamheden uitvoerden voor de slagschepen van admiraal Yamamoto. In juni 1942 werd de Hosho uiteindelijk teruggetrokken uit de frontlinie en leidde daarna een rustig bestaan. Hoewel het schip in 1944 aan de grond was gelopen en daardoor beschadigd raakte, en twee keer door Amerikaanse bommen werden geraakt bij Kure, was ze aan het eind van de oorlog nog altijd in de vaart. In april 1945 werd het schip uiteindelijk uit de vaart genomen omdat er een tekort aan vliegtuigbemanningen was. De Hosho was een van de weinige Japanse vliegdekschepen die tijdens VJ-day nog bestond.

Toch volgde er weer een nieuwe carrière voor het schip, want wederom werd de Hosho in de vaart genomen als transportschip om de Japanse militairen vanuit het hele Verre Oosten te repatriëren. In deze taak bleef de Hosho werkzaam tot augustus 1946. In 1946 werd het vliegdekschip definitief verschroot,na bijna 25 dienstjaren.

Around Wikia's network

Random Wiki