Wikia

900
In 1915 bestelde de Nederlandse marine drie kruisers in de Sumatra klasse, ontworpen met technische hulp van het Duitse Krupp, dat ook deels het materiaal en vakmensen leverde. Het ontwerp was veel groter en beter bewapend dan de Britse en Duitse kruisers van die tijd. De Java en Sumatra werden in mei en juli 1916 op stapel gezet. De schepen moesten voltooid zijn in 1918, maar de bouw liep grote vertraging op en de schepen werden pas afgeleverd in mei 1926, toen ze technisch al verouderd waren. Een derde schip, de iets grotere, maar lichtere Celebes, werd in 1917 op stapel gezet, maar in 1919 geschrapt.

Voor het Oost-Indische Rijk moest Nederland over een aanzienlijke leger- en marinemacht beschikken, waaronder drie kruisers. In 1930 bestelde Nederland het schip De Ruyter om de geschrapte Celebes te vervangen en samen te dienen met de Java en Sumatra bij de Oost-Indische marinevloot. Dit was in een tijd van bezuinigingen, zodat het schip werd beperkt tot een maximale waterverplaatsing van 6545 ton, een hoofdgeschut van zes 150-mm kanons in drie dubbelkoepels (een voor en twee achter), een pantser zoals bij de Sumatraklasse, en een snelheid van 32 knp. Het ontwerp werd bekritiseerd omdat de omvang en bewapening ontoereikend zouden zijn. De meeste experts wilden acht 150-mm en zes 203-mm kanons. Door de kritiek volgde een aanpassing van het ontwerp: een langere romp en daarmee een hogere snelheid, alsook een extra 150-mm kanon in een bovenkoepel op het voorschip, plus een katapult voor een watervliegtuig achter de grote schoorsteen. Tegelijkertijd leverden een bestudering van de details, het gebruik van aluminium waar mogelijk, en laswerk in plaats van nagels bij de constructie gewichtsbesparingen op. Het schip werd in augustus 1932 besteld en in september 1933 op stapel gezet door Wilton-Fijenoord voor aflevering in 1936.

De bescherming bestond uit een pantsergordel bij de waterlijn, 50 mm dik in het midden en versmallend tot 30 mm bij de uiteinden. De gordel liep van voor het A-magazijn tot achter het stuurcompartiment. De bovenranden van de gordel onderstenden de buitenzijden van het 30 mm dikke beschermingsdek en deze werd voor en achter afgesloten door 30 mm schotten. De commandotoren (boven een torenachtige brug), achterste controletoren, geschutskoepels, barbettes en communicatiekamers waren alle beschermd met een 30 mm pantser. De 150-mm kanons hadden een mondingssnelheid van 900 m per seconde en vuurden 46 kg zware projectielen af. Er was geen tweede antischip- of luchtdoelbatterij voor middellange afstanden, terwijl de luchtdoelbatterij voor korte afstanden bestond uit vijf 40-mm dubbelloopskanons: gestabiliseerd en elektrisch bediend, opgesteld op de achterste opbouw zodat de richtboog was beperkt en alle vijf de stellingen met een voltreffer konden worden uitgeschakeld. Tot de geavanceerde vuurleiding behoorden afstandsbediening, stabilisatie en verregaande automatisering.

De De Ruyter voer in januari 1937 naar Oost-Indië en werd later het Nederlandse vlaggenschip. Met dit schip leidde schout-bij-nacht Karel Doorman in februari 1942 de geallieerde vloot bij de Slag in de Javazee. Bij die zeeslag werd het schip geraakt door kanonvuur en een Long-lancetorpedo van de Japanse kruiser Haguro. Het zonk twee uur later met zo'n 345 bemanningsleden aan boord, waaronder Doorman.

LinksEdit

    • Bron: Geïllustreerde oorlogsschepen encyclopedie
Specificatie: Hr. Ms. De Ruyter
Type: Lichte kruiser.
Bouwfirma: Wilton-Fijenoord, Rotterdam.
Kiel gelegd: September 1933.
Te water: Maart 1935.
In dienst: November 1936.
Afmetingen: Lengte: 170,8 m ; Breedte: 15,7 m Diepgang: 5,1 m.
Waterverplaatsing: 6545 ton standaard ; 7668 ton volbeladen.
Voortstuwing: Zes Yarrow boilers met een vermogen van 66.000 pk ; 2 schroefassen ; Max. olievoorraad:1300 ton.
Prestaties: Max. snelheid: 32 knp ; Bereik: 6800 zeemijl bij 12 knp.
Bewapening: Zeven 105-mm kanons ; tien 40-mm luchtdoelkanons ; acht 12,7-mm luchtafweergeschut ; twee vliegtuigen.
Bepantsering: Pantsergordel:30 tot 50 mm ; Machineruimtes, magazijnen, barbettes, geschutstorens, commandotoren en pantserdek: 30 mm.
Bemanning: 435.
Gebruiker(s): Nederland.
Einde: Februari 1942, gezonken tijden de slag in de Javazee.

Around Wikia's network

Random Wiki