Wikia

HMAS Diamantina

De HMAS Diamantina werd voltooid in het voorjaar van 2002 als vijfde schip uit de zes schepen tellende Huon klasse.

Sinds het ineen storten van de Sovjet-Unie als supermacht (met het einde van de Koude Oorlog als consequentie), realiseerde Australië zich dat de wereldorde zou destabiliseren. Hiermee steeg de kans op een regionaal conflict. Al in een vroeg stadium werden de problemen die met de reorganisatie en heruitrusting van de Australian Defence Forces gepaard zouden gaan vanwege de nieuwe dreigingen, uiteengezet in de Force Structure Review van 1991. Een van deaanbevelingen uit deze analyse was dat de Australische marine een vloot kustmijnenjagers moest aanschaffen, van een bestaand type dat zich reeds in de praktijk bewezen had.

De twee kleine kustmijnenjagers die Australië toen bezat, bleken echter niet geschikt voor diepere en grotere wateren. De Australische marine besloot daarom om een variant van de Italiaanse Gaeta klasse van mijnenjagers te bestellen. Deze vaartuigen hadden ook een hogere kruissnelheid en een grotere vaarduur dan de bestaande schepen. In augustus 1994 tekende Australian Defence Industries een contract voor de bouw van zes mijnenjagers uit de Huon klasse, in hun werf in Newcastle, New South Wales. De romp van het eerste schip werd gebouwd door Intermarine in de Italiaanse werf in Sarzana en daarna naar Australië verscheept voor de voltooiing. De andere vijf schepen werden volledig in Australië gebouwd. Het Australische aandeel in de bouw van de schepen lag in totaal op ongeveer 69%.

De zes vaartuigen hebben HMAS Waterhen in de haven van Sidney als thuisbasis en zijn alle genoemd naar Australische rivieren. Het zijn de Huon, Hawkesberry, Norman, Gascoyne, Diamantina en de Yarra. De schepen werden te water gelaten in de periode tussen 1999 en 2002.

De vaartuigen hebben een frameloze constructie van met glasvezel materiaal. Tot hun uitrusting behoort onder meer een decompressiekamer voor het zeskoppige duikteam, een stijve opblaasboot, een opblaasbare duikersboot, een mijnenjaag/veegsysteem dat gebaseerd is op twee Bofors SUTEC Double Eagle Mk 2 mijnenruimvaartuigen met DAMDIC-ladingen (DAnisch Mine Disposal Charge, Deense mijnopruimlading) en een dubbel Oropesa mechanisch veegsysteem, dat in staat is het Australische Mini-Dyad veegsysteem te trekken.

Specificatie: Huon klasse.
Type: Kustmijnenjager.
Bouwfirma: Australian Defence Industries.
Kiel gelegd: 1994-2003.
In dienst: 1999-
Afmetingen: Lengte: 52,5 m ; Breedte: 9,9 m ; Diepgang: 3 m.
Waterverplaatsing: Volbeladen: 720 ton.
Voortstuwing: Een Ficantieri GMT BL230-BN dieselmotor van 1480 kW (1986 as-pk) naar één schroefas ; Drie Isotta-Fraschini 1300 dieselmotoren van 1060 kW (1440 as-pk) ; Drie Riva Calzoni elektrohydraulische lagesnelheidsmotoren.
Prestaties: Snelheid: 14 knp (26 km/u) op diesel, 6 knp (11 km/u) op roerpropellers ; Bereik: 2960 km bij 12 knp (22,2 km/u).
Bewapening: 1x 30-mm MSI DS 30B kanon ; 2x .50 mitrailleurs.
Elektronica: Een KelvinHughes 1007 navigatieradar, een Radamec optronisch surveillancesysteem, een Nautis 2M gevechtsdatasysteem, een Prism ESM-systeem, twee Super Barricade chafflanceerders, twee Double Eagle Mk 2 ROV's, een Type 2093 mijnenzoek- en classificatiesonar voor variabele diepte.
Bemanning: 38.
Gebruikers: Australië

Around Wikia's network

Random Wiki