Wikia

Chõkai
Chõkai

Type

Zware kruiser

Land van herkomst

Japan
Bouwfirma Mitsubishi's shipyard
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1928 / 1931 / 1932-1944
Gebruiker(s) Japanse Marine
Specificatie

Afmetingen (lengte/breedte/diepgang) 203,76 m. / 19 m. / 6,30 m.
Bepantsering Gordel: 100 mm / magazijnen: 125 mm / dekken en koepels: 40 mm
Bewapening zoals gebouwd: 10x 20-cm/50 3rd Year Type marinekanons, 4x 12-cm luchtdoelkanons, 2x 4-cm Vickers luchtdoelkanons, 8x 610-mm torpedobuizen.
Vliegtuigen 3 (variabele types)
Voortstuwing 12 Kampon Stoomketels die 96.928 kW (130.000 as-pk) leverden aan 4 schroeven
Waterverplaatsing 9850 ton standaard / 15.490 ton volbeladen.
Snelheid/Bereik 35 knopen / 8500 NM (15.740 km) aan 11 knopen
Bemanning 774

Einde

Zwaarbeschadigd tijdens de Slag om Samar, onderdeel van de Slag om de Leyte Golf, door scheepsgechut en bommen op 25 oktober 1944, verschroot in december 1944.

De Chõkai was een van de vier zware kruisers van de Takao klasse, voltooid in de lente van 1931. De schepen werden gebouwd door twee marine- en twee particulaire werven. Ze kwamen in de Tweede Wereldoorlog vaak in actie, waarbij er twee, de Atago en Maya, in oktober 1944 werden getorpedeerd en zonken, alleen de Takao overleefde de oorlog en werd in 1946 tot zinken gebracht. Na de vier zware kruisers uit de Myoko klasse in 1927 op stapel waren gezet, bestelde de Japanse marine vier schepen met een verbeterd ontwerp. De grootste verandering was de brugconstructie die bij de Takao klasse opmerkelijk massief maar ook goed gestroomlijnd werd. Elektrisch laswerk en lichte metaallegeringen hielden het gewicht laag. De 'Takao's' hadden ook betere bepantserde magazijnen en vervoerden drie in plaats van 2 watervliegtuigen, die met twee katapulten konden worden gelanceerd. De schepen werden voltooid met vier dubbele torpedobuizen op het bovendek, iets wat topzwaarte in de hand werkte maar het gevaar voor het schip bij explosies verminderde. Een goed opgeleide bemanning kon de buizen in drie minuten afvuren en herladen. Het hoofdgeschut bestond uit tien 20-cm kanons in vijf dubbele koepels (drie voor en twee achter) in twee opstellingen met bovenkoepels. De kanons hadden een elevatiehoek van 70°, zodat de resulterende luchtafweercapaciteit het toestond de middelste batterij terug te brengen tot vier 120-mm kanons. In augustus 1938 tot oktober 1939 werden de Atago en Takao opnieuw uitgerust. De hoofdmast werd verplaatst van net achter de schoorstenen nar net voor de X-toren, en pal achter de schoorstenen werd een nieuwe opbouw toegevoegd. Bij de Takao werden de dubbele torpedobuizen vervangen door vierloopsstellingen en voorzieningen voor 24 torpedo's. De 120-mm kanons verving men door 127-mm dubbelloopskanons voor twee doeleinden, en op de brug werd een nieuw richtsysteem en afstandsmeter geïnstalleerd. Bij deze aanpassing werden ook acht stuks 25-mm en vier stuks 13-mm geschut toegevoegd, en kwam er ruimte voor nog een watervliegtuig. De breedte werd vergroot tot 20,75 m.. Als gevolg van de wijzigingen steeg de waterverplaatsing tot 15.000 ton en verlaagde de snelheid met 1 knoop. De Chõkai en Maya werden ditmaal niet aangepast, de Chõkai bleef tijdens de oorlog vrijwel onveranderd. Na het begin van de vijandelijkheden werden bij de Maya de 120-mm kanons vervangen door 127-mm lucht- en zeedoelkanons, met toevoeging van acht stuks 13-mm geschut. In november 1943 raakte de Maya zwaar beschadigd bij en bombardement. In de vijf maanden erna werd de C-hoofdtoren vervangen door twee dubbelkoepels met 127-mm lucht- en zeedoelkanons. Het lichte luchtafweergeschut werd uitgebreid tot 39 25-mm kanons en er werd een watervliegtuig ontscheept. In 1944 vergrootte men het aantal 25-mm wapens op de Atago, Maya en Takao tot respectievelijk 60,66 en 60.

Around Wikia's network

Random Wiki