Wikia

Infanterie Tank Mk IV Churchill
500.jpg

Churchill Crocodile

Type

Zware tank

Land van herkomst

Groot-Brittannië
Bouwfirma Vauxhall Motors Ltd
Ontwerp Harland and Wolff (A20)

Vauxhall Motors (A22)

Productie (ontwerp / productie / in dienst) - / 1941-1945 / 1941-1952
Gebruiker(s)
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 7,44 m / 2,44 m / 3,45 m
Gewicht 40.640 kg
Motor(en) 1x dubbele 6-cilinder Bedford JXD benzinemotor van 261 kW (350 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 20 km/u (weg) / 145 km
Bewapening Ordnance QF-2 pounder (vroege modellen), Ordnance QF 75-mm (late modellen) / 2x 7.92-mm Besa machinegeweren
Doorwaaddiepte 1,016 m
Hellingshoek
Verticaal obstakel 0,76 m
Overschrijdend vermogen 3,048 m
Bemanning 5
Gebouwd 7368 (alle types)

Gebruik (Landen)

Australië, Canada, Ierland, Polen, Groot-Brittannië, Sovjet-Unie, Irak

De Churchill was een van de belangrijkste Britse tanks uit de Tweede Wereldoorlog. Er werden een verbijsterende hoeveelheid versies en varianten van gebouwd. In pure aantallen gerekend kwam de Churchill na de Infanterie Tank Mk III Valentine op de tweede plaats, maar in toepassingen en in aantal varianten stond de Churchill op de eerste plaats.

De Churchill werd gebouwd naar aanleiding van een pakket specificaties, bekend onder de aanduiding A20, opgesteld door het Britse leger in 1939. De veronderstelling was dat een nieuw mondiaal conflict net als de Eerste Wereldoorlog zou uitmonden in een loopgravenoorlog. Zo kwam het dat de A20 tank een opgepoetste versie was van de oorspronkelijke Britse ruitvormige (lozenge) tanks uit de Eerste Wereldoorlog. Tests met het prototype van de A20 maakten echter duidelijk dat er een lichter model moest komen. Daarop nam de Vauxhall autofabriek het project over en ontwierp op basis van de herziene specificatie A22 de Infantry Tank Mk IV, die later de naam Churchill kreeg.

Productie onder grote drukEdit

Vauxhall moest helemaal van voren af aan beginnen. Tochlukte het om een goed gepantserde tank te ontwerpen. Deze had rupsbanden die de hele zijkant van de romp in beslag namen en dat gaf de tank een verschijningsvorm die sterk leek op modellen uit de Eerste Wereldoorlog. Helaas werd de productie van de eerste versies zó hals over kop gestart dat de kwaliteit daaronder leed. De eerste 1000 exemplaren moesten grondig worden gemodificeerd voordat ze zelfs maar aan de troepen konden worden overgedragen. Daarbij moet wel gedacht worden dat de productie werd gestart in een periode waarin een Duitse invasie op handen leek te zijn. Onder die omstandigheden zijn onbetroewbare tanks beter dan helemaal niets. Latere versies hadden overigens geen kinderziektes meer.

De bewapening van de Churchill volgde het gebruikelijke ontwikkelingspad. Het begon met een tweeponder op de Churchill I en Churchill II, via zespondergeschut op de Churchill III en Churchill IV tot een 75-mm vuurmond op de Churchill IV (NA 75) en de Churchill VI en Churchill VII. Er werden ook Churchill CS (close support) varianten gebouwd met 76.2-mm houwitsers en uiteindelijk ook 94-mm houwitzers op de Churchill V en de Churchill VIII. Ook de Churchill I had een 76.2-mm houwitzer, op de romp. Behalve de romp onderging ook de geschutskoepel flinke veranderingen in de loop van de productieperiode. Die werd aanvankelijk gegoten, later geklonken of uit verschillende delen opgebouwd. In de loop van de tijd werden verfijningen aangebracht als bescherming van de rupsbanden en betere motorkoeling. Al met al werden elf versies van de Churchill uitgebracht. Daarvan waren de laatste drie herziene versies van eerdere modellen, die zo op het uitrustingsniveau van de Mk VII versie met het 75-mm kanon gebracht werden.

InzetEdit

Bij operationele inzet was de zware pantsering van de Churchill (16-102 mm op de Mk I t/m Mk VI en 25-152 mm voor de Mk VI t/m Mk VIII) een troef. Bij de eerste operationele inzet, de landingen bij Dieppe in 1942, kwam dit niet tot zijn recht. Veel Churchills waren niet in staat om zelfs maar het strand te bereiken, laat staan er overheen te komen. Bij de strijd in Noord-Afrika (Tunesië) toonde dit type echter aan in staat te zijn bergen te beklimmen en vormde de Churchill een uitstekende steun voor gepantserde eenheden en voor infanterie. De tank was echter te langzaam om doorbraken in vijandelijke linies goed te benutten.

De sterkste kant van de Churchill was de mogelijkheid hem voor speciale doeleinden in te zetten. Veel varianten van de Churchill voor speciale doeleinden waren belangrijk voor de oorlogvoering zoals de Churchill AVRE (Armoured Vehicle Royal Engineers), de Churchill Crocodile vlammenwerper, verschillende Churchill bruggenleggers en ARK voertuigen (waarvan de koepel was verwijderd en die zelfs de rol van ponton in een greppel of tankgracht konden vervullen). Verder waren er talrijke mijnenvegervarianten, van de Churchill Plough (ploeg) tot de Churchill Snake (slang) met Bangalore torpedo's. De Churchill leende zich uitstekend voor modificaties en voor bevestiging van allerlei hulpmiddelen. Churchills vormden het onderstel van veel buitenissige voertuigen met sloopwerktuigen, de Churchill Light Carrot (lokaas), de Churchill Onion (ui) en de Churchill Goat (geit), mijnenveegwielen: Churchill AVRE/CIRD tapijtleggers voor gebruik op moerassige ondergrond: Churchill AVRE (Carpetlayer), gepantserde sleep- en bergingsdiensten Churchill ARV, enz.

Misschien zag de Churchill er wat Archaïsch uit vergeleken met zijn tijdgenoten, maar hij hield zich kranig en veel exemplaren waren in het midden van de jaren vijftig nog in gebruik voor diverse toepassingen. De laatste Churchill AVRE werd in 1965 buiten dienst gesteld.

VariantenEdit

  • Mark I: Het oorspronkelijke ontwerp met een gegoten koepel. De eerste 300 exemplaren hadden een 75-mm kanon in de romp, latere versies hadden slechts één Besa 7.92-mm machinegeweer. De latere versie werd na de oorlog Mark Ia genoemd.
  • Mark II: Versie met een tweeponder in de romp en een houwitser in de koepel. Volgens sommige bronnen werd de versie met alleen een machinegeweer in de romp de Mark II genoemd; dit is echter onjuist.

Van de Mark I en II zijn er samen 1424 gebouwd, 690 in 1941, 734 in 1942. Hiervan zijn er 658 later voorzien van een 57 mm kanon: 153 in 1942, 505 in 1943.

  • Mark III: Versie uitgerust met een zesponder kanon (57-mm) in een gelaste koepel. (675 gebouwd).
  • Mark IV: Deze versie had een zesponder in een gegoten koepel. (1622 gebouwd).

Van de Mark III en IV zijn er samen dus 2297 gebouwd: 966 in 1942, 1258 in 1943, 73 in 1944. Hiervan zijn er 1785 later voorzien van een 75 mm kanon: 1339 in 1944, 446 in 1945.

  • NA 75: Een Mk IV waarbij de oorspronkelijke kanonmantel verwijderd was en vervangen door die van de M4 Sherman, inclusief diens 75 mm kanon. Zo'n 200 exemplaren zijn aldus in 1944 omgebouwd in Italië.
  • Mark V: Versie voor directe vuurondersteuning, voorzien van een 95-mm houwitser. (241 gebouwd).
  • Mark VI: Uitgerust met een Brits 75-mm kanon. (242 gebouwd)
  • Mark VII: Had een nieuwe ontworpen koepel, het frontpantser werd dikker gemaakt, daardoor steeg het gewicht en werd de snelheid gereduceerd tot 20 km/u. (1104 gebouwd).
  • Mark VIII: Een Mk VII met een 95-mm houwitzer. (242 gebouwd).

Van de Churchills met een 75 mm kanon zijn er dus 1346 gebouwd: 6 in 1943, 809 in 1944, 531 in 1945. Van de versies met 95 mm houwitser zijn er 412 gebouwd: 61 in 1943, 180 in 1944, 171 in 1945. Van al deze zijn er 1275 nieuw (dus als Mark VII of VIII) gebouwd met 152 mm pantser: 6 in 1943, 567 in 1944 en 702 (de totale productie van dat jaar) in 1945.

  • Mark IX: Een Mk III of Mk IV dat zwaarder werd gepantserd gelijk aan de Mk VII, voorzien van een 75-mm kanon.
  • Mark X: Een Mk IV voorzien van een Mk VII koepel.
  • Mark XI: Een Mk V met een Mk VIII koepel.

De totale productie was dus 5479 gevechtstanks: 690 in 1941, 1700 in 1942, 1325 in 1943, 1062 in 1944 en 702 in 1945. Hiermee is de Churchill de op één na (de Valentine) meest geproduceerde Britse tank uit de geschiedenis. Het totale aantal chassis was 5640.

Speciale variantenEdit

  • Churchill Oke: Een Mark II of III met een Ronson vlammenwerper, genoemd naar zijn ontwerper Majoor J.M. Oke. Een vloeistoftank was bevestigd aan de achterkant, een aanvoerpijp zorgde voor de aanvoer voor de vlammenwerper in de romp. Drie tanks werden gebruikt bij Dieppe, maar werden snel buiten gevecht gesteld.
  • Churchill AVRE: Een Mark III of IV uitgerust met een 290-mm Petard mortier. De AVRE werd ontworpen na de raid op Dieppe, de tank kon voorzien worden van tal van hulpmiddelen, zoals canvasmatten, mijnenrollers en een metalen frame met springlading om muren te vernietigen vanop veilige afstand.
  • Churchill ARV: Een Mark I zonder toren voorzien van een kraan met een capaciteit van 7,5 ton, een van 15 ton en een kabel die 25 ton kon trekken.
  • Churchill ARK: Een romp van de Churchill voorzien aan de voor- en achterkant van loopbruggen.
  • Churchill Crocodile: Een Mark VII met op de plaats van het machinegeweer een vlammenwerper, de vloeistof werd meegevoerd in een gepantserde aanhangwagen.
  • Gun Carrier, 3-inch, Mk I, Churchill (A22D): Voorzien van een 88-mm kanon, er werden er 50 gebouwd maar geen enkele deed dienst.
  • Churchill Flail FV 3902 (Toad): Na-oorlogse vlegeltank voor mijnenopruiming.
  • Churchill Goat: Voorzien van een metalen frame met springladingen om muren te slopen.
  • Churchil Great Eastern: Identiek aan de ARK, maar met een grotere en langere loopbrug.
  • Churchill Kangaroo: Een Churchill zonder toren, omgebouwd als gepantserd personeelsvoertuig.

In 1943 werd enkele Churchills voorzien van een 17-ponder kanon zoals bij de Sherman Firefly. Dit resulteerde in de Infantry Tank, Black Prince (A43) in mei 1945. Er werden zes prototypes gebouwd, maar geannuleerd ten voordele van de Centurion Mk I, die juist in productie kwam.

LinksEdit

De Churchill als model

Around Wikia's network

Random Wiki