Wikia

Militaria Wiki

Ivan Rogov klasse

489pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
0 1ad1b 8d5cc98b XL.jpg

De Mitrofan Moskalenko is het enige schip van deze klasse dat nog in dienst is.

Deze door de Russen als 'Bolsjoi desantni korabl' (BDK of groot landingsschip) aangeduide Ivan Rogov werd in 1976 in Kaliningrad te water gelaten. Het schip werd in 1978 in dienst genomen en was toen het grootste schip voor amfibische operaties ooit door de Sovjets gebouwd. De kielen voor een tweede en derde schip in deze klasse, de Aleksandr Nikolayev en de Mitrofan Moskalenko, werden in 1979 en 1985 gelegd. Deze werden afgeleverd in 1983 respectievelijk 1990. Een vierde schip werd niet afgebouwd. De twee eerste exemplaren werden in 1996 en 1997 alweer buiten dienst gesteld, een van beide wordt mogelijk opgeknapt en verkocht aan Indonesië.

Het schip kan onder meer een verstrekt marine-infanteriebataljon vervoeren met alle APC's en overige voertuigen, inclusief tien PT-76 lichte amfibietanks. Het zijn de enige Russische amfibische-landingsschepen die zowel een dok als een helikopterdek met hangar hebben. Het schip is hierdoor geschikt voor rechtstreekse landingen op stranden, waarbij de boegdeuren worden geopend en de voertuigen over een helling omlaag rollen, maar ook voor aanvallen op afstand. Daarbij wordt een combinatie van helikopters, landingsvaartuigen, luchtkussenvoertuigen en amfibievoertuigen ingezet.

ToegankelijkheidEdit

De boegdeuren en de binnenhelling geven toegang tot een voertuigdek onder in het voorschip. Verder kunnen voertuigen midscheeps op het bovendek worden ondergebracht. Ze komen daar via hydraulisch bediende hellingen vanaf de boegdeuren of het droogdok. Het voertuigdek leidt direct naar het 79 m lange dok, dat van buitenaf via een 13 m brede deur in de achtersteven toegankelijk is. Hier is ruimte voor twee vooraf geladen 'Lebed' luchtkussenvoertuigen (ACV's) en een 145-ton LCM van de 'Ondatra' klasse,of drie troepentransport ACV's van de 'Gus' klasse. Het schip heeft twee helikopterplatforms met elk een eigen vluchtleidingstation, een op het voorschip en een boven het dok. Beide platforms geven toegang tot de grote opbouw, waar ook de hangar is voor vijf Kamov Ka-25 'Hormone-C' transporthelikopters (later vervangen door vier Kamov Ka-29 heli's) ook de accomodatie voor de marine-infanterie bevindt zich in de opbouw, evenals de werkplaatsen voor voertuigen en helikopters. Aan stuurboord, net voor de opbouw, staat een groot dekhuis. Op het dak hiervan staan, aan beide kanten van de affuit waarmee de vuurrichting en -hoogte ingesteld kan worden, twee batterijen van 20 lanceerbuizen van een 122-mm (4,8-inch) raketlanceersysteem. Deze bombarderen de kust voorafgaand aan een landing. Een dubbel 76,2-mm 3-inch) oppervlakte/luchtafweerkanon staat op de voorplecht in de opbouw staan twee lanceercontainers voor SA-N-4 SAM-raketten en vier 30-mm CIWS-systemen voor luchtbescherming. Het schip heeft veel apparatuur voor commando-, vuurleidings-, en controletaken en kan de rol van vlaggeschip van een landingsschip van een landingseenheid op zich nemen. Nu de beide schepen van de Stille-Oceaanvloot uit de vaart zijn, blijft alleen de Mitrofan Moskalenko in dienst, bij de Noordelijke Vloot met als thuisbasis Severomorsk.

LinksEdit

Specificatie Ivan Rogov klasse.
Type: Landingschip.
Bouwfirma: Yantar Baltic Shipbuilding plant, Kaliningrad.
Kiel gelegt: 1975 (Ivan Rogov) ; 1979 (Aleksandr Nikolayev) ; 1985 (Mitrofan Moskalenko).
Te water: 1976 (Ivan Rogov) ; 1980 (Aleksandr Nikolayev) ; 1989 (Mitrofan Moskalenko).
In dienst: 1978-1996 (Ivan Rogov) ; 1990-1997 (Aleksandr Nikolayev) ; 1990- ? (Mitrofan Moskalenko).
Waterverplaatsing: Standaard 8260 ton ; bij volle belading 14.060 ton.
Afmetingen: Lengte: 157,5 m ; Grootste breedte: 24,5 m ; Diepgang: 6,5 m.
Voortstuwing: 2 gasturbines van 29.820 kW (39.995 pk) naar twee schroefassen.
Prestaties: Snelheid: 19 knp (35 km/u) ; Bereik: 13.900 km (8635 mijl) bij 14 knp.
Elektronica: 1x 'Top Plate-A' 30 radar ; 2x 'Don Kay' of 'Palm Frond' navigatieradars ; 2x 'Squeeze Box' optische detectoren ; 1x 'Owl Screech' 76,2-mm kanonvuurleidingsradar ; 1x 'Pop Group' SA-N-4 raket vuurcontroleradar ; 1x 'Salt Pole-B' IFF-systeem ; 3x 'Bell Shroud' ESM systemen ; 2x 'Bell Squat' ECM systemen ; 20x lanceerders voor afleidingsraketten ; 1x 'Mouse Tail' VDS.
Bewapening: Dubbele lanceerinrichting voor 20 SA-N-4 'Gecko' SAM's ; Een dubbel 76,2-mm DP kanon ; 4x 30-mm ADG-630 CIWS- systemen ; 2x viervoudige SA-N-5 lanceerinrichtingen ; 2x 122-mm raketwerpers.
Laadcapaciteit: 522 militairen en meestal 20 MBT's of APC's en trucks ; 2500 ton vracht ; drie luchtkussenvoertuigen of zes LCM's
Vliegtuigen: Vier Ka-29 'Helix' helicopters.
Bemanning: 239.

Around Wikia's network

Random Wiki