Wikia

Graf Zeppelin
GZ.jpg

Type

Vliegdekschip

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Deutsche Werke, Kiel
Ontwerp Großadmiral Erich Raeder (Z-Plan)
Productie (kiel / te water / in dienst) 1936 / 1938 / nooit
Gebruiker(s) Kriegsmarine
Specificatie

Bepantsering Gordel: 90 mm., dek: 40 mm., vliegdek: 20 mm., geschutstellingen: 30 mm.
Bewapening 16x 150-mm kanons, 12x 105-mm luchtdoelkanons, 22x 37-mm luchtdoelkanons, 28x 20-mm luchtdoelkanons.
Vliegtuigen 43
Voortstuwing 4 tandwielturbines die 149.120 kW aan vier schroeven.
Waterverplaatsing 28.090, 33.500 volbeladen
Snelheid/Bereik 35 knp / 800 zeemijl bij 19 knp.
Bemanning 1760, exclusief vliegtuigbemanning.

Einde

Gezonken in 1947 bij haar overbrengen door de Russen naar Leningrad, vermodelijk liep ze op een mijn.

Vanaf 1933 overwoog Duitsland de bouw van zijn eerste vliegdekschip. De bouw ervan moest gebeuren zonder enige ervaring en werd bemoeilijkt door het feit dat de ontwerpen voor vliegdekschepen in die tijd razendsnel veranderden. In 1933-1934 kwam er een eerste ontwerp voor een 22.000 ton zwaar vliegdekschip met een snelheid van 35 knopen en ruimte voor 50 vliegtuigen, maar na het Engels-Duits Marineverdrag van 1935 besloot Duitsland tot de bouw van 19.250 ton zware vliegdekschepen, oorspronkelijk aangeduid met 'A' en 'B'.

De eerste schetsen werden aan de Deutsche Werke in Kiel gegeven, die een speciaal ontwerpbureau oprichtte. De specificaties voor het schip werden in nauw overleg met de bouwafdeling van de marine opgesteld, maar de luchtmacht assisteerde mondjesmaat. In die tijd heerste de opvatting dat een vliegdekschip zich moest kunnen verdedigen tegen oppervlakteschepen en daarom bepantserd moest worden als een zware kruiser, en de dreiging van nachtaanvallen door torpedojagers werd beantwoord met een geschut van zestien 150-mm kanons.

De kiel van 'A' werd gelegt in het dok dat was vrijgekomen na de tewaterlating van de slagkruiser KMS Gneisenau. Op het land werden modellen van de elektrische liften en het remkabelsysteem getest. De veiligheid van het schip werd benadrukt door alle lege delen van het vliegtuigbrandstofsysteem met droog gas te vullen, alle benzinepijpen te omhullen met pijpen met edelgas onder druk en een sprinklerinstallatie in de hangars. Het schip werd ontworpen met een rechte voorsteven, maar die werd in 1939 veranderd in een klipperboug.

Men ging eerst uit van een luchtvloot met 10 Messerschmitt BF 109T's en 13 Junkers Ju 87G's (zeeversies van de Bf 109 en de Ju 87, respectievelijk een jager en duikbommenwerper), alsook 20 Fieseler Fi 167 torpedobommenwerpers, maar dit werd later gewijzigd in 12 Bf 109F's en 30 Ju 87G's.

De KMS Graf Zeppelin werd in december 1938 te water gelaten. Rond het begin van de Tweede Wereldoorlog in september 1940 was zo'n 80 tot 90% compleet, en het schip zou naar verwachting medio 1940 in dienst treden. Maar omdat de middelen eerst moesten worden aangewend voor de bouw van U-boten, werd het werk aan het schip rond mei 1940 uitgesteld. In mei 1942 kon de bouw worden hervat, hoewel het ontwerp toen al verouderd was. Het schip werd aangepast met asymmetrische bollingen als compensatie voor het extra gewicht van de apparatuur op de opbouw, wat de snelheid terugbracht tot 33.8 knopen. In januari 1943 werd de bouw opnieuw gestaakt, en het schip werd kort daarna naar Stettin gesleept, waar de Duitsers het in januari 1945 tot zinken brachten. De Sovjets borgen het schip in 1946 en sleepten het in september 1947 naar Leningrad, maar vermoedelijk raakte het een mijn en zonk onderweg.

de bouw van 'B' op de Germaniawerf verliep heel langzaam, en in maart 1940 werd de romp in het dok gesloopt.

Op 12 juli 2006 ontdekte een schip dat voor de Poolse oliemaatschappij Petrobaltic werkte een 265 meter lang wrak vlak bij de haven van Łeba. Gedacht werd dat het waarschijnlijk de Graf Zeppelin was. Op 26 juli 2006 bezochten duikers van het onderzoeksschip ORP Arctowski van de Poolse marine het wrak om de identiteit vast te stellen. De dag daarop kon bevestigd worden dat het wrak de Graf Zeppelin was, het ligt 80 meter onder de waterspiegel.

Around Wikia's network

Random Wiki