Wikia

KV-1
Kv-1-heavy-tank-05

Type

Zware gevechtstank

Land van herkomst

Sovjet-Unie
Bouwfirma Kirov Factory ChTZ
Ontwerp Zhozef Kotin
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1939 / 1939-1943 / 1939-1945
Gebruiker(s) Sovjet-Unie
Specificatie

Afmetingen (lengte / breedte / hoogte) 6,75 m / 3,32 m / 2,71 m
Gewicht 45 ton
Motor(en) Kharkiv model V-2 V-12 dieselmotor van 600 pk (450 kW)
Prestaties (snelheid / bereik) 35 km/u / 335 km
Bewapening M-41 ZiS-5 kanon van 76-mm / 3 of 4 Degtyaryov machinegeweren van 7.62-mm
Doorwaaddiepte
Hellingshoek 36°
Verticaal obstakel 1,2 m
Overschrijdend vermogen 2,59m
Bemanning 5
Gebouwd 5219

Gebruik (Landen)

Sovjet-Unie

In 1938 waren de Russen toe aan een opvolger voor de T-35 zware tank. Verschillende ontwerpbureaus werden benaderd, waarvan er vele een voorkeur bleken te hebben voor ontwerpen met meer koepels. De meeste prototypes hadden er in elk geval twee. Eén ontwerpteam presenteerde echter een zware tank met één koepel, die werd genoemd naar Klimenti Vorosjilov, de toenmalige commissaris voor defensie.Deze KV-1 was veel mobieler dan de andere voorstellen en werd in 1940 in de praktijk getest tijdens de veldtocht tegen Finland. De tank had in die vorm een kort 76,2-mm kanon, drie of vier 7,62-mm mitrailleurs en een bepantsering tot 100 mm dikte.

De KV-1 werd in productie genomen als de KV-1A met een lang 76,2-mm kanon en de KV-2 met een grote koepel met vlakke zijden met aanvankelijk een 122-mm en later een 152-mm houwitser. De hoge en loodzware koepel maakte te tank echter instabiel, en de KV-2 (en de verbeterde KV-2B) maakten dan ook geen furore op het slagveld. Met de KV-1 was de toekomst van de Russische tank voorlopig bepaald. De KV-1 was een reus van een tank die jarenlang dienst deed bij het Rode Leger. Hij werd vaak ingezet als aanvalstank om door linies heen te stoten. De KV-1B had een extra 25-35 mm aan bepantsering op de neus en de flanken. De koepel evolueerde van een plaatconstructie tot een gegoten component, die op de KV-1C ook extra bescherming bood. Veel van de extra bepantsering werd simpelweg op de tank geklonken.

Ander geschutEdit

De KV-1 was te zwak bewapend voor zijn omvang maar het plan om een 107-mm kanon te installeren, kwam nooit voorbij de testfase. Het 76,2-mm kanon werd verlengd en het lompe 152-mm kanon werd snel weer afgeschaft. Na 1943 ontstond met de inbouw van een 85-mm kanon de KV-85.

De KV-1 had aanvankelijk ernstige transmissieproblemen, die echter grotendeels werden opgelost. De toename van het motorvermogen hield geen gelijke tred met de gestage verzwaring van de bepantsering, al had de KV-1C 74,6 kW extra aan boord. Veel tanks haalden de verwachte snelheid niet. Daarom werd op een klein aantal KV-1S (Skorostnoi, snel) tanks alle extra bepantsering weer verwijderd om de snelheid op te voeren. Een praktisch probleem was dat de commandant ook lader was, waardoor hij niet altijd tijd had om de tactische situatie rond de tank te beoordelen.

VariantenEdit

  • KV-1
    • Model 1939: Eerste productiemodel, bewapend met een 76,2-mm L-11 kanon, 141 gebouwd.
    • Model 1940 KV-1A: Het productiemodel ten tijde van de Duitse invasie, bewapend met een 76,2-mm F-32 kanon.
    • Model 1940 s ekranami KV-1E, met extra bepantsering.
    • Model 1941 KV-1B: zwaarder bepantserd en was bewapend met het langere 76,2-mm F-34 en later het ZiS-5 76,2-mm kanon.
    • Model 1942 KV-1C: Volledig gegoten toren met dikkere bepantsering of gelaste toren met dikker pantser, zwaardere bepantsering van de romp en een verbeterde motor en het 76,2-mm ZiS-5 tank kanon.
  • KV-1S: Een lichtere variant van het Model 1942, dunnere bepantsering waardoor de snelheid werd opgedreven, een kleinere gegoten toren en een nieuwe achterkant van de romp.
  • Panzerkampfwagen KV-IA 753(r) en Panzerkampfwagen KV-IB 755(r): KV-1 in Duitse dienst, sommige waren uitgerust met het snelvurend KwK 40 L/43 75-mm kanon, hetzelfde kanon dat gebruikt werd in de Panzerkampfwagen IV Ausf F2.
  • Op de KV-1 gebaseerde modellen:
    • KV-1V: Zware aanvalstank bewapend met de 152-mm houwitser M1938 (M-10), door de grote van de toren was hij trager dan de oorspronkelijke KV-1. De door de Duitsers veroverde exemplaren kregen de naam(Sturm)Panzer kampfwagen KV-II 754(r).
    • T-150 (Object 150): Experimentele tank met zwaardere bepantsering en een motor van 700 pk. De toren had een koepeltje. Het prototype ging verloren tijdens het beleg van Leningrad.
    • KV-3 (Object 221, 222 en 223): Experimentele tank met een langer chassis. Het eerste (Object 221) werd nooit gebouwd, maar zou een 85-mm kanon gehad hebben. Het tweede (Object 222) werd ook nooit gebouwd,dit zou het F32 76.2-mm gehad hebben. Het derde (Object 223) werd wel gebouwd en werd getest met gewichten aan de toren, die speciaal was ontworpen voor het 107-mm ZiS-6 kanon. De romp had een bepantsering tot 120-mm. De productie zou in 1941 starten, maar de Duitse invasie stopte dit plan en het enige exemplaar werd daarbij vernield.
    • KV-4 (Object 224): Project voor een superzware tank, er waren 20 verschillende ontwerpen, maar bij het uitbreken van de oorlog geannuleerd. De versies zouden tussen de 85 en 110 ton wegen, een bepantsering tussen 120 en 190 mm hebben. De hoofdbewapening zou een 107-mm ZiS-6 geweest zijn en de secundaire bewapening een 47-mm of 76-mm kanon, machinegeweren of vlammenwerpers.
    • KV-5 (Object 225): Een geannuleerd project voor een superzware tank, het project werd stopgezet door de start van het beleg van Leningrad.
    • KV-6 (Object 226): Order gegeven aan de Chelyabinsk Tractoren Fabriek om een KV-1 om te bouwen met een bepantsering van 90 mm en een 76-mm kanon, bestat enkel op papier.
    • KV-7 (Object 227): Experimentele zelf rijdend geschut gebaseerd op de KV-1 bewapend met drie kanonnen, twee 45-mm model 1932/34 en een 76-mm F-34, de frontbepantsering was 100 mm. Er werd 1 exemplar gebouwd en getest in 1941. Deze versie werd ook de U-13 genoemd.
      • KV-7-2: Opgewaardeerde versie van de KV-7, ook U-14 genoemd, deze had twee 76-mm F-34 kanonnen. Na de flop met de KV-7 werd er besloten om er een 152-mm in te plaatsen, dit ontwerp leidde tot de SU-152.
    • U-18: Experimenteel zelf-rijdend geschut, een KV-7 bewapend met een 152-mm ML-20 houwitzer. de bouw van een houten model startte in 1941, maar geannuleerd, dit was een eerste stap naar het SU-152 ontwerp.
    • U-19: Experimenteel zelf-rijdend geschut met een 203-mm B-4 kanon. Het had een bepantsering vooraan van 75 mm, de zijkanten waren 60 mm dik en het dak 30 mm, de dakplaat kon worden verwijdert om het laden van munitie te vergemakkelijken. De tank woog 66 ton, maar het project werd geannuleerd.
    • SU-152: Zelf-rijdend geschut op het chassis van de KV-1S, latere modellen hadden een IS chassis en kreeg de naam ISU-152.
    • ZiK-20: Bijna identiek aan de U-19, maar zwaarder bepantserd en met een ML-20 kanon, toen het houten model klaar was, was de KV-1 al uit productie. Net voordat het zou gecancelled worden werd en een plan gemaakt met een Br-2 152.4-mm aan boord.
    • SU-203: SU-152 bewapend met een 203-mm M-4 mortier, nooit gebouwd.
    • KV-8 (42): Een KV-1 bewapend met een ATO-41 vlammenwerper in de toren. Het 76-mm kanon werd vervangen door een 45-mm M1932 kanon.
      • KV-8S: Identiek aan de KV-8 maar gebasseerd op de KV-1S, en bewapend met een ATO-42 vlammenwerper.
      • KV-8M: Opgewaardeerde versie van de KV-8S, bewapend met 2 vlammenwerpers, 2 prototypes gebouwd.
    • KV-9 (Object 229): Een KV-1 bewapend met een 122-mm U-11 kanon.
    • KV-10 (Object 230): Beter bekend als de KV-1K. A, met 4 raketlanceerders langs de romp met elk 2 132-mm M-13 raketten. Eerdere varianten hadden aan de achterkant raketlanceerders met 6 raketten.
    • KV-11 (Object 231): KV-1 met een 85-mm F-30 kanon.
    • KV-12 (Object 232): Experimentele chemische tank, was voorzien van vier externe tank aan de achterkant.
    • KV-13 (Object 233): Prototype voor een middelzware tank, ontworpen als opgewaardeerde versie voor de KV-serie, wat resulteerde in de productie van de IS-tank.
      • IS Model 2: Een KV-13 met de toren en bewapening van de KV-9, een prototype werd in 1943 getest, maar de tank werd opzij gezet ten voordele van de IS Model 1 tank.
    • KV-14 (Object 236): prototype voor een 152-mm zelfrijdend geschut, in dienst genomen als de SU-152.
    • KV-85: een KV-1S met een 85-mm D-5T kanon in een nieuwe toren. De mitrailleur in de romp was verwijderd.
      • KV-85G: KV-1S met een 85-mm S-31 kanon, geen productie.
      • KV-152: KV-1S met een kort 152-mm kanon, enkel prototype.
      • KV-100: KV-85 met een 100-mm D-10T kanon, enkel prototype.
    • KV-220 (Object 220): Experimentele tank gebaseerd op de KV-1, maar met een langer chassis, zwaarder bepantserd en een nieuwe 850-pk zware V-2SN motor. Had een nieuwe toren met een 85-mm F-30 kanon. Een prototype gebouwd maar vernietigd.

Around Wikia's network

Random Wiki