Wikia

Kamov Ka-50
Ka50.jpg

Type

Aanvalshelicopter

Land van herkomst

Rusland
Bouwfirma Kamov
Ontwerp Nikolai Il'yich Kamov
Productie (eerste vlucht / In gebruik / in dienst) 1982 / 1992 / actief
Gebruiker(s) Russische en Egyptische luchtmacht
Specificatie (Ka-50)

Afmetingen (romplengte / hoofdrotordiameter / hoogte / schijfoppervlak hoofdrotor) 16 m. / 14,5 m. / 4,93 m. / 330,3 m²
Gewicht (leeg / max. startgewicht) 7700 kg. / 9800 kg.
Motor(en) 2x Klimov VK-2500 turboshaft van 2.400 pk (1.800 kW) elk.
Prestaties (snelheid / plafond / bereik) 315 km/u / 5500 . / 545 km.
Bewapening 1x 30-mm Shipunov 2A42 kanon, 6 bevestigingen voor een capaciteit van 2000 kg.: 80x 80-mm S-8 en 20x 122-mm S-13 raketten, 2x APU-6 missilesrekken voor 12 9K121 Vikhr anti-tank missiles, Vympel R-73 lucht-lucht missiles of Kh-25 semi-actieve lasergeleide tactische lucht-grond missiles, 4x 250 kg aan bommen.
Bemanning 1
Gebouwd 32
Gebruik (Landen) Rusland, Egypte

De Kamov Ka-50 Chernaya Akula ('Zwarte haai') NATO codenaam Hokum kwam in 1977 'ter wereld'. Het type was bedoeld als concurrent van de Mil Mi-28 in de race om de nieuwe aanvalshelikopter voor het Russische leger. Kamov koos voor zijn standaard contraroterende coaxiaal rotoren. De eenkoppige bemanning betekende een gewichtsbesparing die gebruikt werd voor een betere bepantsering, een krachtigere bewapening en een groter aantal meer geavanceerde sensoren. Het eerste van uiteindelijk drie V-80 prototypes maakte zijn eerste vlucht op 17 juli 1982. Er waren ook twee V-80Sh-1 preproductie prototypes, waarbij het achtervoegsel Sh-1 op Shturmovik-1 (eenzits aanvaller) duidt. De competitie eindigde in oktober 1986 toen de Ka-50 verkozen werd boven de Mi-28.

De kern van het wapensysteem van de Ka-50 zijn de zestien buisgelanceerde Vikhr geleide antitankraketten (ATGM's). Deze kunnen aangevuld worden door AS-12 'Kegler' lucht-oppervlakteraketten, maximaal tachtig S-8 ongeleide raketten en verschillende bommen. Ook heeft het toestel een 30-mm kanon. De overlevingskansen van het toestel tijdens een gevecht worden verhoogd door infrarood-onderdrukkende uitlaten, een cockpitbepantsering die 20-mm vuur kan weerstaan, zelfdichtende brandstoftanks en chaff/flare dispensers in pods onder de vleugels. In het geval van een fatale inslag kan de piloot zijn K-37 schietstoel gebruiken. De ontsnappingsprocedure start met het automatische afwerpen van de zes bladen van de twee rotoren.De avionica van de Ka-50 is geoptimaliseerd om de werklast van de piloot te verminderen. Toen er enkele jaren later meer nadruk werd gelegd op nachtelijke operaties, moest de Ka-50 herzien worden. De gereviseerde Ka-50N (Nochnov,'nachtelijk') werd in 1997 voor het eerst gevlogen.

De Kamov Ka-52 Alligator NATO codenaam Hokum-B is een tweezits conversietrainer en een dag/nacht gevechtsversie met een bredere voorromp waarin de piloot/instructeur en de systeemoperator/leerling naast elkaar kunnen zitten. Deze versie wordt gebruikt voor trainingsdoeleinden en missies waarbij twee personen nodig zijn. Verder is nog de Kamov Ka-50-2 Erdogan ontwikkeld voor Turkije. Deze variant die mede ontwikkeld is door Israël nam deel aan een bieding om Turkije te voorzien van nieuwe helikopters. De bieding werd uiteindelijk gewonnen door de Textron AH-1Z King Cobra, de exportversie voor Turkije, de overeenkomst werd echter in 2001 geannuleerd.

Er bestaan ook geruchten dat Iran eind jaren 1990 geïnteresseerd was in de Kamov Ka-50, Mil Mi-24 of de Mil Mi-28.

VariantenEdit

  • Kamov V-80: Prototype.
  • Kamov Ka-50: eenzitsversie.
  • Kamov Ka-50N: Versie voor nachtaanvallen.
  • Kamov Ka-50Sh: Opgewaardeerde Ka-50N versie
  • Kamov Ka-50-2 Erdogan: Voorgestelde versie voor Turkije, geannuleerd.
  • Kamov Ka-52 Aligator: Tweezits-versie met de bemanning naast elkaar.
  • Kamov Ka-52K: Marineversie

Around Wikia's network

Random Wiki