Wikia

Hk kormoran 01

De Kormoran werd door de HMAS Sidney onderschept. De bekwame Duitse bemanning slaagde erin de kruiser binnen schootsafstand te lokken en opende het vuur, met vernietigend effect. Ook de Kormoran werd vernietigd, maar pas nadat het schip fatale schade aan zijn superieure tegenstander had toegebracht.

Samen met enkele andere kapers voer de Kormoran in december 1940 door de Straat van Denemarken de Atlantische Oceaan op. De Kormoran, in 1938 door Krupp-Germania gebouwd als de Steiermark voor de Hamburgse rederij HAPAG, werd in 1940bewapend en omgebouwd, en vermond als Sovjetvrachtschip. Het schip werd diesel-electrisch voortgestuwd en was vrij snel. De taak van de Kormoran was breed: gevechtsoperaties in de Indische en zuidelijke Atlantische Oceaan, mijnen leggen rond Australië, Nieuw-Zeeland, Oost-Indië, India en Zuid-Afrika, en reserveonderdelen naar onderzeeërs in de zuidelijke Atlantische Oceaan brengen.

Atlantische aktieEdit

In de eerste drie maanden van 1941 opereerde de Kormoran in het smalste deel van de Atlantische Oceaan, tussen Zuid-Amerika en West-Afrika. Het schip joeg hier vier vrachtvaarders naar de kelder, waaronder de in ballast varende BP tanker British Union, het koelschip Afric Star en het vrachtschip Eurylochus met een lading bommenwerpers. De Kormoran verliet het operatiegebied enige tijd om motorproblemen op te lossen. Na terugkeer bracht de Kormoran de Shell tanker Agnita en het vrachtschip Craftsman tot zinken. Dit vervoerde netten en boeien en was bijzonder sterk gebouwd. Het was daardoor moeilijk tot zinken te brengen en dat gold ook voor het volgende slachtoffer, een Grieks schip met hout. Dat kostte tijd en ammunitie.

Rendez-vousEdit

Door het slechte weer ging het mijnenleggen voor de kust van Zuid-Afrika niet door. Geallieerde patrouilles rond India verhinderden ook daar het leggen van mijnen. De Kormoran verlegde zijn actiegebied naar de Golf van Bengalen en joeg daar twee vrachtvaarders naar de kelder. Later trof de Kormoran een Griekse vrachtvaarder op de Indische Oceaan, met slechte afloop voor de Griek. Half oktober 1941 ontmoette de Kormoran het bevoorradingsschip Kulmerland ten westen van Australië, droeg gevangenen over en sloeg nieuwe voorraden in.

Op 19 november 1941 zagen de Duitsers een kruiser naderen. De Kormoran deed zich voor als het Nederlandse schip Straat Malakka en ging tussen de zon en de kruiser varen om tijd te winnen. De bemanning van de kruiser, de Australische HMAS Sidney, werd misleid door de signalen waarmee de Kormoran oproepen beantwoordde en was zo onverstandig om op 1,5 km afstand bij te draaien. Plotseling hees de Kormoran de Duitse marinevlag in plaats van de Nederlandse driekleur en liet een storm van vuur op de kruiser los. De slechts lichtgepantserde kruiser leed zware schade en vloog in brand, maar de bemanning ervan bleef, zij het met minder geschut, op de Kormoran vuren. Ook die vloog in brand. Tegen het vallen van de avond hield het vuren vanaf beide zwaarbeschadigde schepen op. Van de Sidney en alle opvarenden werd nooit meer iets vernomen en de Duitsers evacueerden hun schip, dat daarna de lucht in vloog toen het vuur de voorraad nog niet gelegde mijnen bereikte. In 352 dagen op zee had de Kormoran elf schepen met een opgeteld bruto registertonnage van 68.289, en de Sidney onderschept.

ScoreEdit

  • 6 januari 1941 - Antonis, 3.729 BRT
  • 18 januari 1941 - British Union, 6.987 BRT
  • 29 januari 1941 - Africa Star, 11.900 BRT
  • 29 januari 1941 - Eurylochus (schip)|Eurylochus, 5.723 BRT
  • 22 maart 1941 - Agnita (schip)|Agnita, 3.552 BRT
  • 25 maart 1941 - Canadolite, 11.309 BRT (naar Frankrijk als oorlogsbuit)
  • 9 april 1941 - Craftsman, 8.022 BRT
  • 12 april 1941 - Nicolas D.L., 5.486 BRT
  • 26 juni 1941 - Velebit, 4.153 BRT
  • 26 juni 1941 - Mareeba, 3.472 BRT
  • 26 september 1941 - Stamatios G Embiricos, 3.941 BRT
  • 19 november 1941 - lichte kruiser HMAS Sydney
Specificatie Kormoran (HSK8 = klasse aanduiding),(Schiff 41 = administratieve aanduiding),(Raider G = Britse identificatie).
Type: Koopvaardijraider.
Bouwfirma: Friedrich Krupp Germaniawerft, Kiel.
Kiel gelegd: 1938.
Te water: 1938.
In dienst: 1940.
Afmetingen: Lengte:164 m ; Grootste breedte: 20,2 m ; Diepgang: 8,5 m.
Waterverplaatsing: 19.900 ton.
Voortstuwing: 2-takt diesel-elektrische aangedreven elektro motoren, vier dieselgeneratoren voorzagen twee motoren van stroom, deze leverden 11.930 kW (16.000 as-pk) aan één schroefas.
Snelheid: 18 knopen (33,5 km/u)
Bewapening: 6x 150-mm SK L/45 C enkele kanons ; 2x 37-mm PaK 36 dubbele anti-tankkanons ; 5x 20-mm FlaK 30 enkele luchtdoelkanons ; 2x dubbele 533-mm torpedobuizen boven de waterlijn, 2x enkele 533-mm torpedobuizen onder de waterlijn ; 320 mijnen ; 1x LS-3 mijnenleggende torpedoboot.
Vliegtuigen: 2x Arado Ar 196 watervliegtuigen.
Bemanning: 397.
Einde: Op 19 november 1941 gezonken na een gevecht met de HMAS Sidney.
Gebruiker(s): Duitsland.

Around Wikia's network

Random Wiki