Wikia

Kyushu-j7w-shinden

Het eerste prototype van de Kyushu J7W Shinden.

De eerste vlucht van de unieke Kyushu J7W Shinden (schitterende bliksem) vond plaats op 3 augustus 1945. Het was een eenpersoons jager van het canard- of 'eendvleugel'-type. Het einde van de oorlog later die maand betekende het eind van de ontwikkeling.

Een team onder leiding van kapitein Masaoki Tsuruno van de Japanse marine ontwierp dit toestel. De configuratie van het vliegtuig was getest met drie speciaal gebouwde zweefvliegtuigen, de MXY6. Daarna werden twee prototypes van de J7W1 gebouwd. Deze hadden een slanke romp en midden op de neus een kleine voorvleugel met hoogteroeren in de vleugelachterrand. De vrijdragende hoofdvleugel was laag aan de achterromp bevestigd. De vleugelvoorrand liep matig schuin naar achteren. Een kielvlak met richtingsroer was aan de rompzijde van de conventionele rolroeren gemonteerd en stak onder en boven de vleugelachterrand uit. Het driepunts-landingsgestel was intrekbaar. De gesloten cockpit zat vlak boven de vleugelvoorrand. Een 1588 kW (2130 pk) Mitsubishi Ha-43 MK90D stermotor in de achterromp dreef de zesbladige duwpropeller aan. Bij het einde van de oorlog was ook een tweede prototype gereed, maar dat had nog niet gevlogen. Een tweede versie, de J7W2 zou worden aangedreven door een Ne-130 turbojet 2 met een stuwkracht van 8,83 kN. Dit project kwam niet verder dan de tekentafel.

VariantenEdit

  • J7W: Prototype uitgerust met een zuigermotor. 2 exemplaren gebouwd.
  • J7W1: Standaardversie met zuigermotor, geen productie.
  • J7W2: Versie met een straalmotor, enkel tekenplannen.
Specificatie Kyushu J7W Shinden.
Type: Experimentele canard jager.
Bouwfirma: Kyushu Hikoki K.k..
Eerste vlucht: 3 augustus 1945.
In dienst: Enkel prototype
Motor(en): 1x 18 cilinder Mitsubishi Ha-43 MK90D stermotor van 1588 kW (2130 pk).
Prestaties: Snelheid: 750 km/u ; Klimsnelheid: 750 m/min ; Plafond 12.000 m ; bereik:850 km.
Afmetingen: Lengte: 9,66 m ; Hoogte: 3,92 m ; Spanwijdte: 11,11 m ; Vleugeloppervlak: 20,5 m².
Gewicht: Leeg: 3645 kg ; Max. startgewicht: 4928 kg.
Bewapening: 4x 30-mm Type 5 kanonnen, tot 120 kg aan bommen.
Gebruiker(s): Japan.
Type18 SHINDEN the experimental fighter02:14

Type18 SHINDEN the experimental fighter

Around Wikia's network

Random Wiki