Wikia

A Landing Craft Gun Large

De Landing Craft, Gun(Large) had twee 119-mm legerkanonnen aan boord.

Ondersteunend vuur bij landingsoperaties was vanaf de eerste planningsfase een aandachtspunt. Daarom werden na succesvolle LCF-conversies 23 LCT(3) vaartuigen uitgerust met twee enkele 119-mm kanonnen. Ze kregen de aanduiding Landing Craft, Gun (Large) of LCG(L). Ze hadden koepels van destroyers die zelf waren omgebouwd voor anti-onderzeeërwerk. De koepels waren op gelijke hoogte geplaatst op een nieuw dek. Het achterste wapen had daardoor een beperkt schootsveld naar voren. De afstandsbepaling verliep primitief, maar de schepen moesten op relatief grote afstand van de kust blijven, ten eerste om enige kromming in de ballistische baan te brengen en ten tweede om buiten bereik te blijven van vijandelijk vuur (vooral mortieren), aangezien hun munitievoorraad gevaarlijk kwetsbaar was.
LCTR

Het meest spectaculaire landingsvaartuig om in actie te zien, was de LCT(R), die 127-mm raketten over een bereik van 3,2 km verschoot.

Ze voldeden goed in Europa en daarom werden er tien LCT(4)'s eveneens omgebouwd. Ze waren minder robuust, maar waren breder en stabiler als vuurplatform. Hun grotere kanonnen waren voorzien van schilden en lichte bepantsering. Er was er maar één op tijd klaar om in het Verre Oosten in actie te komen.

De Landing Craft, Gun (Medium) of LCG(M) was ontworpen voor de voorste linies en was uitgerust met twee legerkanonnen van 25 of 17 pond in enkele gepantserde torens. Ze werden geacht, bescherming te bieden tegen middelzwaar vuur (wat niet het geval bleek) en moesten al vurend het strand naderen. Vlak voor de kust moesten ze zichzelf tot zinken brengen en dan laag in de branding een stabiel geschutsplatform vormen. Ze waren voor éénmalig gebruik bedoeld en waren uiterst lastig te manoeuvreren op volle zee.

Een spectaculaire modificatie van de LCT was de Landing Craft, Tank (Rocket) of LCT(R). Daarvoor werden LCT(2) en LCT(3) landingsvaartuigen gebruikt, die in totaal 792 of 1064 raketten konden afvuren in 24 onvoorstelbare salvo's. Ze waren niet richtbaar en moesten op precies 3,2 km vanaf het doel worden gelanceerd. De bommen moesten neerkomen met een tussenruimte van 9 meter, zodat een gebied van 685 x 145 m bezaaid werd met 17 ton explosieven. De vaartuigen konden éénmaal herladen. Daarna dumpten ze hun lanceerinstallatie en deden verder dienst als gewone veerboten.

Specificatie: LCG(L) Mk 3.
Type: Vaartuig voor nabijsteun voor landende troepen.
Afmetingen: Lengte: 58,5 m ; Breedte: 9,4 m ; Diepgang: 1,1 tot 1,8 m.
Waterverplaatsing: 459 ton volgeladen.
Voortstuwing: Twee diesels van 746 kW naar twee schroefassen.
Prestaties: Max. snelheid: 10 knp (18,5 km/u) ; Bereik: 2688 km.
Bewapening: Twee 119-mm kanonnen en een of twee dubbele 20-mm kanonnen.
Bemanning: 47.

Around Wikia's network

Random Wiki