Wikia

Le République

Een vooroorlogse foto van de La République.

Al had men enige tijd de beperkingen van kapitale schepen onderkend, het duurde tot de komst van de uit twee schepen bestaande République-klasse, ontworpen vanaf eind 1890-1900, voordat de grotere waterverplaatsing en breedte het vervaardigen van sterk verbeterde slagschepen mogelijk maakte. Zelfs toen duurde het zolang deze schepen te bouwen dat ze vrijwel verouderd waren tegen de tijd dat ze voltooid waren. De schepen hadden een herkenbaar uiterlijk, met een hoog voordek tot achter de hoofdmast, sterk verminderde binnenwaartse buiging en drie schoorstenen, opgesteld als twee voor en een ver achter voor de 24 Niclausseketels.

Het pantser was van het gecementeerd Krupptype, met een gordel van de boeg tot vlak bij de achtersteven en vanaf het hoofddek, zo'n 2,3 m boven de waterlijn, tot een diepte van 1,5 m eronder. Midscheeps had de gordel bij de waterlijn een dikte van 280 mm, uitlopend tot 240 mm en 80 mm bij de boven- en onderrand: voor en achter waren de equivalenten 180,140 en125 mm. Boven de gordel, tussen de boeg en fokkenmast, bevond zich een 80 mm dik pantser tot een hoogte van 5 m. Het hoofddek in het midden van het schip was een 55 mm sandwichconstructie van gelegeerd staal tussen twee zachtstalen lagen; het benedendek was vergelijkbaar, maar slechts 50 mm dik, toenemend tot 70 mm bij de zijkanten naar de rand van de gordel. De cellulaire laag tussen de pantserdekken telde een kisting, gang, drie kolenbunkers en daarna een centrale gang.

Het hoofdgeschut bestond uit vier 305-mm L40 kanons in dubbele koepels voor en achter, en het tweede geschut uit 18 160-mm L50 kanons in zes dubbele koepels ter hoogte van het voordek, twee kanons in geschuttorens voor op het bovendek en vier in torens op het hoofddek achter het midden.

De La République en La Patrie werden respectievelijk gebouwd door het Arsenal de Brest en de Forges et Chantiers de la Mediterranée (La Seyne), en beide dienden tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Middellandse Zeegebied. De schepen werden in 1921 en 1928 uit de vaart genomen.

Specificatie La République
Type: Pre-Dreadnaught slagschip.
Bouwfirma(s): Arsenal de Brest en Forges et Chantiers de la Mediterranée.
Kiel gelegt: 1890-1900.
Te Water: 1902.
In dienst: 1906-1928.
Afmetingen: Lengte: 134 m ; Breedte: 24,25 m ; Diepgang: 8,4 m.
Waterverplaatsing: 14.605 ton.
Aandrijving: 3x Verticale Triple-expansie stoommachines die 13.420 kW leveren aan drie schroeven ; Snelheid: 19 knopen.
Bewapening: 2x2 305-mm Modèle 1893/96 L40 kanons ; 6x2 en 6x1 160-mm Modèle 1896 L50 kanons.
Bemanning: 830.
Gebruiker(s): Frankrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki