Wikia

Lafayette klasse
NH

USS Nathan Hale (SSBN-623)

Type Ballistic missile onderzeeër
Land van herkomst USA
Bouwfirma General Dynamics Electric Boat, Mare Island Naval Shipyard, Portsmouth Naval Shipyard, Newport News Shipbuilding and Drydock Company
Ontwerp
Productie (kiel / te water / in dienst) 1961 / 1962-1963 / 1963-1964 tot 1994
Gebruiker(s) US Navy
Specificatie

Bepantsering
Bewapening 16x Polaris A2/A3 of Poseidon C3 missiles, 4x 533-mm torpedobuizen met 12 torpedo's
Vliegtuigen geen
Elektronica Mk 113 Mod 9 torpedovuurleidingssysteem, WSC-3 satellietcommunicatiezendontvanger, Mk 2 Mod 4 maritiem traagheidsnavigatiesysteem 'SINS)
Voortstuwing Een met water onder druk gekoelde Westinghouse S5W reactor, twee turbines van 11.186 kW (15.000 pk) naar 1 schroef
Waterverplaatsing 7350 ton boven water, 8250 ton gedoken
Snelheid/Bereik 20 knp aan de oppervlakte, 30 knp onder water
Bemanning 140
Einde zie tabel

De Lafayette klasse maakte deel uit van een succesvolle serie Amerikaanse strategische onderzeeboten die begon met de George Washington klasse, de eerste Amerikaanse atoomonderzeeër. De Ethan Allen klasse onderzeeboten volgde de George Washington klasse op. De schepen werden tussen 1961 en 1963 gebouwd. De Ethan Allen klasse had, in tegenstelling tot de George Washington klasse, het voordeel dat hij vanaf het begin ontworpen was als een SSBN.

Toch hadden beide klassen een duidelijk tactisch nadeel omdat ze vlak bij de kust van Rusland moesten opereren. Dit zogenaamde 'Moskou-criterium' hield in dat de ballistische onderzeeboten van de US Navy dicht bij de USSR moesten opereren vanwege het bereik van hun Polaris raketten. De Polaris A3 bijvoorbeeld, het model met het grootste bereik, kon nog steeds slechts doelen op maximale afstand van 4600 km afstand treffen.

De bouw van de USS Lafayette begon in 1963, voor het eerste schip in de Ethan Allen klasse voltooid was. Tussen 1963 en 1967 werden er in totaal 31 Lafayette klasse onderzeeboten gebouwd. Alle schepen waren uitgerust met Polarisraketten, eerst de Polaris A2 met een bereik van 2800 km. In 1968 werd de USS James Monroe de eerste onderzeeboot die de Polaris A3 met een groter bereik kreeg. Er zaten er nog vier boten in de planning, maar die zijn nooit gebouwd. Tussen 1970 en 1978 werden alle boten omgebouwd naar het Poseidon SLBM systeem. Later, tussen 1978 en 1983 werden 12 van deze boten omgebouwd naar het Trident C4 systeem. De eerste van deze boten, de USS Francis Scott Key, ging op 20 oktober 1979 voor het eerst op patrouille.

Hoewel de Lafayette klasse zijn leven begon met de Polarisraket, werd hij omgebouwd voor de Poseidon, waar de klasse oorspronkelijk voor was ontworpen. De Lafayette klasse kreeg zijn plaats in de geschiedenis van de Koude Ooorlog als de eerste SLBN die uitgerust werd met Multiple Independently targeted Re-entry Vehicles (MIRV's). Elke MIRV bevatte een 50 kT kernkop. Helaas bleek de Poseidon een problematisch systeem, het was onbetrouwbaar en vertoonde vaak mechanische fouten. Toch stelde het de norm en zijn opvolger, de Trident-serie, is nog steeds het wapensysteem van de SSBN-vloot van de US Navy.

Technisch gezien was de Lafayette klasse in drie afzonderlijke klassen verdeeld, met kleine verschillen ertussen. De oorspronkelijke Lafayette klasse bestond uit negen boten, de aangepaste James Madison klasse bevatte tien boten, de Benjamin Franklin klasse was de grootste, met 12 onderzeeërs. Een boot van de James Madison klasse, de USS Daniel Boone, was het eerste schip van de SBN-vloot dat Hawaii aandeed.

De Lafayette klasse en zijn Poseidon raketsysteem zou uiteindelijk ten prooi vallen aan modernisering toen de Ohio klasse gereed was met het Trident raketsysteem. De Lafayette klasse zou een belangrijk platform voor de Trident worden, de USS Daniel Boone werd de eerste boot die aangepast werd voor de Trident.

De boten

De negen boten van de Lafayette klasse werden volgens het Ship-Submarine Recycling Program gerecycleerd.

Naam Bouwfirma Uit dienst/ recyclageprogramma

Lafayette (SSBN-616)

General Dynamics Electric boat  1991 / 1992              

Alexander Hamilton (SSBN-617)

General Dynamics Electric boat 1993 / 1994
Andrew Jackson (SSBN-619) Mare Island Naval Shipyard 1989 / 1999
John Adams (SSBN-620) Portsmouth Naval Shipyard 1989 / 1996
James Monroe (SSBN 622) Newport News Shipbuilding and Drydock Co. 1990 / 1995
Nathan Hale (SSBN-623) General Dynamics Electric Boat 1986 / 1994
Woodrow Wilson (SSBN-624) Mare Island Naval Shipyard 1994 / 1998
Henry Clay (SSBN-625) Newport News Shipbuilding and Drydock Co. 1990 / 1997
Daniel Webster (SSBN-626) General Dynamics Electric Boat 1990, geconverteerd naar een afgemeerd trainingschip (MTS-626), raketcompartiment is verwijderd.