Wikia

Lanchester photo1.jpg

Een Lanchester pantserwagen met de RNAS-beschildering van 1914. Deze voertuigen werden nooit zo beroemd als de Rolls-Royces, maar waren even belangrijk. Veel voertuigen met Royal Navy bemanningen werden in 1916 en 1917 intensief in Rusland gebruikt.

Na de Armoured Car Rolls-Royce was de Armoured Car,Lanchester (Admiralty Turreted Pattern) het meest talrijke pantservoertuig bij de RNAS-squadrons die eind 1914 waren opgericht. Aanvankelijk moesten pantserwagens de vliegbases beschermen en neergeschoten piloten oppikken, maar al gauw kregen ze ook een meer offensieve taak. In 1915 werden ze georganiseerd tot formele pantserwagen-squadrons en ze maakten vanaf dat moment deel uit van de grotere Royal Navy Armoured Car Division.

Qua inrichting leek de Lanchester pantserwagen sterk op de Rolls-Royce. Hij had eveneens een koepel met schuine zijkanten. De Lanchester had echter schuin aflopende bepantsering aan de voorkant van de motorkap in plaats van de meer hoekige motorkap van de Rolls-Royce. Ook de Lanchester was van origine een civiele personenauto,maar na de conversie was daar niet veel meer van te zien. Aan de motor werd niets gewijzigd. Deze was met zijn 44,7 kW (60 pk) sterk genoeg en was voorzien van tal van revolutionaire nieuwigheden, waaronder een zeer geavanceerde versnellingsbak met planeetwielen.

Toen in augustus 1915 de pantserwagens van de Royal Navy aan het leger werden overgedragen, vond men dat er te veel verschillende soorten pantserwagens in omloop waren, waardoor de logistiek in gevaar kwam. Daarom werd besloten, het ontwerp van de Rolls-Royce te standaardiseren. De Lanchesters werden aan de zijlijn gezet. Dat duurde echter niet lang, want in oktober 1915 werden ze allemaal naar Engeland teruggestuurd. In het eropvolgende jaar werden ze bijeengebracht in No.1 Squadron van de Royal Naval Armoured Car Division en naar Rusland gestuurd. Daar namen ze deel aan enkele campagnes die slecht zijn gedocumenteerd. De meeste tijd moesten de Lanchesters zelfstandig naar andere locaties rijden in een enorm land waar maar weinig verharde wegen bestonden. Ze werden gebruikt in Perzië, Roemenië en Galicië en opereerden onder omstandigheden die varieerden van polair tot tropisch. En ze bleven rijden.
Gedurende een groot deel van hun carrière verrichtten de Lanchesters de taken die later de norm zouden worden voor pantserwagens. Ze vormden de speerpunt van grote colonnes gepantserde troepentransportvoertuigen en trucks, die zich over de onafzienbare vlakten van zuidelijk Rusland en de Iraakse woestijn voortbewogen. Ze fungeerden als verkenners, vuursteunvoertuigen, en overvallers, rollen waarin ze betrouwbaar en snel bleken te zijn.
De Lanchester bleven in Rusland tot de uiteindelijke teloorgang van het Brusilov-offensief medio 1917. Daarna zonk Rusland weg in een poel van interne onlusten en anarchie, waarin de Lanchester-squadrons geen enkele rol konden spelen. Ze gingen terug naar Groot-Brittannië met meer dan 80.000 kilometer op de tellers.

Specificatie: Lancester armoured car
Type: Pantserwagen.
Bouwfirma: Lancester Motor Company
Afmetingen: Lengte: 4,88 m ; Breedte: 1,93 m ; Hoogte: 2,3 m.
Gewicht: 4,8 ton
Motor: Een 6 cilinder Lancester benzinemotor van 45 kW (60 pk).
Prestaties: Max. snelheid: 80 km/u ; Bereik: 290 km.
Bewapening: 1x Vickers machinegeweer in de toren ; 1x Lewis gestockeerd in de romp.
Bemanning: 3 tot 4
Gebruiker(s): België, Groot-Brittannië, Rusland (Keizerrijk en Witte leger), Italië

Around Wikia's network

Random Wiki