Wikia

Landwasserschlepper
LWS

Type

Amfibievoertuig

Land van herkomst

Duitsland
Bouwfirma Rheinmetall-Borsig
Ontwerp Rheinmetall-Borsig
Productie (ontwerp / productie / in dienst) 1936 / - / 1941-1945
Gebruiker(s) Duitse leger
Specificatie

Gewicht 13 ton
Motor(en) een Maybach HL 120 TRM benzinemotor van 197,6 kW (265 pk)
Prestaties (snelheid / bereik) 40 km/u, (12,5 km/u in het water) / 240 km.
Bewapening geen
Doorwaaddiepte
Hellingshoek
Verticaal obstakel
Overschrijdend vermogen
Bemanning 3 tot 5 en 20 passagiers
Gebouwd 21

Gebruik (Landen)

In 1936 wendde de Duitse legerstaf zich tot Rheinmetall Borsig AG om een speciale trekker te ontwikkelen die tijdens amfibische operaties gebruikt kon worden. Het idee was dat deze trekker een speciale trailer kon trekken die ook kon drijven. Op de trailer konden voertuigen of ander materieel worden vervoerd met een maximaal gewicht van 18.000 kilo. Varend kon de trekker als sleepboot fungeren voor de drijftrailer, eenmaal aan land moest de trekker de trailer trekken totdat hij veilig uitgeladen kon worden.

Rheinmetal produceerde de Landwasserschlepper of LWS.De LWS was in principe een motorsleepboot met rupsbanden. Het was een grote, lomp ogende machine, die desalniettemin opmerkelijk functioneel bleek te zijn. De LWS had een platte bodem met twee lange rupsbanden. Aan beide zijden waren vier paren loopwielen opgehangen met bladveren. De LWS had een uitstekende boeg met hierboven de cabine voor de driekoppige bemanning. Daarnaast was er plaats voor nog eens twintig personen. De kleine schoorsteen was in werkelijkheid een luchtinlaat voor de motor. Aan de achterzij zaten twee grote schroeven voor de watervoortstuwing. Om de nautische verschijning van de LWS te completeren, hadden de zijkanten van de bemannings-verblijf patrijspoorten.

De drijftrailer waren daarentegen een groot vehikel met platen aan de zijkant dat zich aan land voortbewoog op wielen die aan een vooras en twee achterassen bevestigd waren. Aan de achterzijde kon een trap naar beneden worden geklapt voor het laden en lossen. Een normale belading bestond uit een SdKfz 9 18-ton halftrack, waarvan de bemanning overging in de LWS voor de trip door het water.

Het LWS en de daarvoor ontwikkelde trailerconcept doorliep een reeks testen zonder dat er veel haast bij geboden was, totdat in mei en juni 1940 operatie Seelöwe ging spelen. Dit was de operatie om Groot-Brittannië binnen te vallen. De LWS en trailer zouden ongetwijfeld voor een dergelijke operatie gebruikt kunnen worden, maar de combinatie was eigenlijk bedoeld voor kalmere wateren zoals rivieren en meren. Een tijdje werd er spoed gemaakt met de LWS, maar het project kwam toch niet echt goed van de grond en in 1941 werd het stopgezet.

Een nadeel van de LWS was dat hij ongepantserd was en bepantsering zou voor elke toekomstige operatie wel nodig zijn. Ook was de drijftrailer wat log en dus werd er naar nieuwe ideeën gekeken. De LWS bleef in principe gelijk, maar ditmaal werden de rupsbanden en het onderstel van een Panzerkampfwagen IV gebruikt om een licht gepantserd drijfchassis te dragen. Twee van deze voertuigen, bekend als Panzerfähreof PzF, zouden worden ingezet met een drijvend ponton tussen hen in, waarop een tank of andere lading vervoerd kon worden. De PzF zou dus het speerpunt van een ferry zijn en niet slechts tractor. Het hele project werd echter geannuleerd in 1942, nadat twee prototypes gebouwd en getest waren.

In 1945 werd in Duitsland een LWS door de Britten veroverd. Hij werd meegenomen naar Groot-Brittannië voor een grondig technisch onderzoek.

LinksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki